تاثیر قطر قطرات محلول و پوشش‌دهی یکنواخت در اثربخشی مبارزه با آفات


خسارت در تولید محصولات کشاورزی

با وجود زحمات بسیار زیاد و مصرف نهاده‌های گران قیمت در تولید محصولات کشاورزی، هر سال بخش قابل توجهی (حدود 40 درصد) از دسترنج کشاورزان و باغداران در اثر حمله آفات و بیماری‌ها از بین می‌رود. از سوی دیگر شاهد هستیم که بیش از یک سوم محلول سم بکار رفته روی خاک ریخته می‌شود، سموم قرار گرفته روی هدف نیز ممکن است به وسیله باران یا آبیاری بارانی شسته شود. تخمین زده شده است که بیش از 80 درصد سم مصرف شده روی گیاه ممکن است عاقبت به خاک برسد که عواقب جبران‌ناپذیری برای موجودات زنده در خاک دارد.

 


پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

راهنمای انتخاب و خرید بهترین سمپاش

محلول پاشی و تغذیه از طریق برگ

مقایسه و ارزیابی عملکرد سمپاش میکرونر با سایر سمپاش ها

اسپری محلول غذایی زعفران با استفاده از هد میکرونر

 

حفاظت از گیاهان، شناسایی هدف و انتخاب روش مبارزه

مفهوم حفاظت گیاهان عبارت است از کاهش جمعیت آفات در مرحله‌ای از تکامل آن که مسئولیت مستقیم خسارت به مزارع را به عهده دارد.

معمولا مبارزه با آفات در مرحله لاروی صورت می‌گیرد. این روش بدون شک وقتی موفقیت آمیز خواهد بود که قبل از شروع تغذیه لارو از محصول، سمپاشی بر علیه آن صورت گیرد. لازمه شناسایی هدف آگاهی داشتن از بیولوژی آفت مربوطه است و اینکه در کدام مرحله بیشتر آسیب‌پذیر می‌باشد. مراحل مختلف زندگی حشره شامل حشرات بالغ، تخم، لارو یا پوره و شفیره است.

 

در مورد علف‌های هرز، علف‌کش‌های بکار برده شده قسمت‌های سبز را از بین می‌برند در حالیکه روی بذر بی‌تاثیر هستند و این خاصیت، رویش مجدد علف‌های هرز را در یک منطقه ممکن می‌سازد. اهداف مصرف علف‌کش‌ها شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از سبز شدن بذر علف هرز یا از بین بردن آن بلافاصله بعد از جوانه زدن
  • اثر روی ریشه، ریزوم ها و یا بافت‌های موجود در خاک
  • اثر روی ساقه مخصوصا زمانی‌که روی گیاهان خشبی مصرف می‌شوند
  • اثر روی قسمت‌های سبز گیاه یا سرشاخه‌ها

مبارزه ایده‌آل با یک بیماری را موقعی می‌توان حاصل نمود که عامل بیماری‌ به داخل گیاه نفوذ نکرده باشد، لذا سمپاشی با یک قارچ‌کش در یک زمان محدود باید انجام گیرد.

تمام این اشکالات باعث شده تا از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌های با دوام استفاده گردد. موثرترین روش در حفاظت گیاهان، استفاده از سم موثری است که باعث کاهش ضربتی آفت شود بطوری‌که مقرون به صرفه باشد.

استفاده از یک سیستم مدیریت آفات و بیماری

در سیستم مدیریتی، برای از بین بردن آفات به یک شرح ساده از سیکل زندگی آن‌ها شامل شناخت کافی از اکولوژی آفت و دیگری شناخت کافی از نقل و انتقال در داخل منطقه اکولوژیک و رابطه آفت با میزبان‌های مختلف نیاز است.

 

اصول مبارزه با یک آفت معین و شناخته شده شامل تطبیق استراتژی مبارزه، نوع سم مصرفی، عادت آفت و رفتار آفت است. لازم است بدانید آفت‌کش‌ها بر سه اصل شامل مکانیزم عمل، ساختمان شیمیایی و طریقه مصرف طبقه‌بندی می‌شوند. انواع راه‌های اثرگذاری حشره‌کش‌ها تماسی، گوارشی یا خوراکی، تدخینی و سیستمیک است و سموم خیلی سمی معمولا به صورت گرانول فرموله شده و در خاک به کار می‌روند.

مهم‌ترین عملیات‌های مبارزه علیه آفات شامل موارد زیر است:

  1. کسب اطلاع دقیق از بیولوژی آفت
  2. اطلاع از شرایط مناسب جوی و تاثیر قطرات سم در این شرایط
  3. تعیین درست دفعات سمپاشی و فواصل سمپاشی

اهمیت رسیدن قطرات سم به هدف در اثربخشی مبارزه

قطرات سم از طریق سقوط عمودی یا برخورد، رویحشره یا سطح گیاه قرار می‌گیرند، به طوری که سقوط عمودی فقط در مورد قطرات درشت صورت گرفته و قطرات سم در این حالت تحت تاثیر نیروی ثقل و سنگینی خود به طور عمودی به پایین می‌افتند و در مسیر خود روی حشره یا سطح برگ‌ها قرار می‌گیرند. قطرات کوچکتر بعد از خروج از نازل تحت تاثیر جهت وزش باد یا جریان هوا واقع شده و مسافتی را که بستگی به شدت باد و اندازه قطرات و غیره دارد طی کرده و در سر راه خود به اولین مانع که ممکن است حشره یا گیاه باشد برخورد نمایند. برخورد قطرات سم به هدف تحت تاثیر متقابل سه عامل مهم زیر می‌باشد:

  • اندازه قطرات
  • وجود مانع در مسیر
  • سرعت نسبی قطرات

قطراتی که به برگ می‌رسد ممکن است روی آن مستقر نشود. عدم استقرار می‌تواند ناشی از عوامل مختلف از جمله ویژگی‌های خود گیاه باشد. برای مثال، استقرار قطرات سم روی برگ نخود می‌تواند با کاهش کشش سطحی محلول سم، قطر قطرات و زاویه برخورد آن افزایش یابد. مطالعات نشان داده قطراتی که به سطح برگ نخود برخورد می‌کند پهن شده ولی دوباره در اثر انرژی جنبشی موجود در آن‌ها جمع گشته و از روی سطح جهش پیدا می‌کنند. قطراتی که قطر آن‌ها کمتر از 150 میکرون است انرژی جنبشی کافی برای جمع شدن و جهش از روی سطح را ندارند. بر عکس قطراتی که خیلی بزرگ هستند (قطر بیش از 200 میکرون) به اندازه کافی انرژی جنبشی دارند و به محض برخورد با سطح، جهش پیدا می‌کنند. جهش قطرات محلول سم از روی سطح برگ نخود از زبری و ناهموار بودن سطح آن ناشی می‌شود.

نکته حائز اهمیت آن است که به طور کلی وقتی که قطر قطرات کمتر از 150 میکرون باشد زبری یا صافی  برگ در اندازه زاویه برخورد اهمیت نخواهد داشت، مخصوصا که آفت‌کش‌ها در موارد خاصی با عامل فعال‌کننده سطح همراه می‌شوند.

سمپاش میکرونر SKN قادر است قطراتی با قطر بین 100 تا 250 میکرون تولید نماید که برای استقرار سم روی گیاهان مختلف ایده‌‌آل است.

اهمیت پوشش‌دهی سطح هدف با قطرات محلول سم در اثر بخشی مبارزه

کاهش در میزان محلول مصرفی ایجاب می‌کند که سمپاشی با اندازه قطرات حساب شده‌ای صورت پذیرد که در خیلی از موارد این کار عملیات مبارزه را بهتر از زمانی می‌نماید که حجم زیادی از محلول مصرف می‌‎شود. مسئول عملیات باید اطلاع کامل از دانسیته قطرات (تعداد قطرات محلول سم در سانتی‌متر مربع هدف) و نحوه پخش آن‌ها روی هدف مورد نظر داشته باشد. تغییرات جزئی در چگونگی پخش قطرات وقتی که سموم سیستماتیک مصرف می‌شوند اهمیت زیادی ندارد. اما در مصرف سموم تماسی نحوه پخش قطرات محلول سم اهمیت زیادی دارد. مبارزه با آفاتی که تحرک زیادی دارند براحتی حاصل می‌شود بدون اینکه سطح هدف مورد نظر کاملا و به طور یکنواخت با قطرات سم پوشش داده شود، اما برای مبارزه با آفات غیر متحرک و همچنین سمپاشی سطح برگ‌ها پوشش باید کاملا یکنواخت باشد.

مبارزه با بیماری‌های گیاهی به وسیله قارچ‌کش‌ها بدون پوشش کامل سطح مورد نظر امکان‌پذیر نیست. زیرا قارچ می‌تواند در شرایط مساعد به همه نقاط و تمام سطح گیاه نفوذ کند. در حالیکه اثر قارچ‌کشی هر قطره از محلول قارچ‌کش محدود به اطراف قطره و یک محدوده خاصی می‌شود.

هد میکرونر سمپاش SKN با گردش 5000 دور در دقیقه قادر است پوشش یکنواختی از محلول سم را روی هدف ایجاد نماید. از این رو، مقدار کل محلول مصرفی در هکتار را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و مانع از هدر شدن آن می‌شود.