متناسب سازی یک سیستم ماشینی ایده آل با سایر فعالیتهای کشاورزی چندان ساده نیست. تجهیزاتی که دریک سال به بهترین نحو کار می کنند ممکن است در سال بعد به خاطر تغییرات در شرایط جوی یا تغییر درعملیات های تولید محصول به کارنیایند.

 امروزه با پیشرفتی که درطراحی سیستمهای ماشین آلات کشاورزی صورت گرفته است، تجهیزات قدیمی را بلا استفاده می نموده و تعداد متر مربعهای کشت شده یا مقدار نیروی کار موجود تغییر کرده است چون بسیاری از این متغیرها غیر قابل پیش بینی اند.

سیستم ماشین آلات کشاورزی پیشرفته و مدرن باید به گونه ای باشد که به اندازه کافی انعطاف پذیر بوده تا در برابر گستره وسیعی از شرایط جوی و تولیدی قابلیت انطباق داشته باشد و در عین حال هزینه های بلند مدت و ریسک های تولید محصول راحداقل نماید جهت بر آورده ساختن این اهداف پرسش های اساسی متعددی باید پاسخ داده شوند.

1-     اولین سوالی که به ذهن می رسد عملکرد ماشین است:

نخست اینکه هر قطعه از ماشین باید به طور کافی و مطمئن تحت شرایط گوناگون عمل نمایند ودر غیر اینصورت علاوه بر هزینه هایش، سرمایه گذاری ضعیفی خواهدبود. ماشین آلات  و ابزار کاشت محصول باید یک بستر بذری و رضایت بخش را آماده نمایند و درعین حال به حفظ رطوبت، از بین بردن رشد علفهای هرز اولیه، و حداقل نمودن قابلیت فساد، بپردازند. کشاورزان و بذر کاران باید تعداد مکانهای ثابتی از بذرها را فراهم نموده و استفاده درست و صمیمی از مواد ضد آفات و کودها داشته باشند.

تجهیزات برداشت محصول در عین حداقل نمودن هزینه ها باید محصولی سالم وتمیز را برداشت نمایند.

عملکرد یک ماشین اغلب بستگی به مهارت راننده آن یا شرایط جوی و خاک دارد،با این  وجود  تفاوت های موجود در میان ماشین ها را می توان از طریق آموزش های کشاورزی، گزارشات تحقیقی و تجارب شخصی، ارزیابی نمود.

2-     دومین سوال در خصوص هزینه های سیستم های ماشین آلات کشاورزی است:

به محض اینکه گونه خاصی ازماشین های کاشت، داشت، کنترل علف های هرز و برداشت محصول انتخاب شد، باید به پرسش نحوه حداقل سازی هزینه های سیستم ماشینی پاسخ گفت.

ماشینی که برای یک موقعیت کشاورزی بخصوص بزرگ است، دربلند مدت، هزینه های ماشینی غیر ضروری زیادی را تحمیل خواهد کرد. ازطرف دیگر ماشینی که بسیار کوچک باشد ممکن است باعث کاهش محصول یا تقلیل کیفیت محصول گردد.

 

3-     هزینه مالکیت:

هزینه های مالکیت ماشین آلات کشاورزی شامل تغییرات برای استهلاک، سود سرمایه گذاری، مالیات، بیمه و اسکان ماشین ها می باشد این هزینه های با افزایش اندازه و سرمایه سیستم ماشینی به طورمستقیم افزایش می یابد.

4-     هزینه های انجام عملیات ماشین آلات کشاورزی

هزینه های عملیاتی دربردارنده، هزینه های سوخت، روشنایی و تعمیرات است. هزینه های عملیاتی در هر متر مربع،اندک تغییراتی با افزایش یا کاهش اندازه ماشین دارند. استفاده از ماشین های بزرگ تر، هزینه سوخت و روشنایی بیشتری را درهرساعت تحمیل می نماید.

 اما این مسئله اساسا با این واقعیت که تعداد مترمربع های بیشتری درهر ساعت پوشانده خواهدشد توجیه می شود.

بنابراین، هزینه های عملیاتی از اهمیت کمتری به هنگام تصمیم درمورد این که چه اندازه ای از ماشین بهترین تناسب را با عملیات ویژه کشاورزی دارد برخوردارند.

 

5-     هزینه های نیروی کار

به همان صورت که ظرفیت ماشینی ارتقا می یابد تعداد ساعت مورد نیاز برای تکیمل عملیات کشاورزی دریک منطقه مورد نظر، کاهش می یابد.

درصورتی که نیروی کار به طور ساعتی یا پاره وقت برای راه اندازی و کار با ماشین آلات کشاورزی استخدام شود بهتر است از پرداخت نرخ دستمزد به علاوه هزینه هر یک ازسایر سودهایی که ممکن است با هزینه نیروی کار فر اهم شود استفاده نمود.

 اگر کشاورز، مالک یا یک کارگر استخدام کند که بر مبنای دستمزد ثابتی با ماشین کار می کند، بهتر است نیروی کار بر مبنای هزینه فرصتش ارزیابی شده یا نرخ بازگشت سرمایه ای که می تواند کسب نماید. درصورتی که درهرجایی درکار کشاورزی مثل کارهای دامداری مورد استفاده قرار گیرند برآورد شود.

 

6-      هزینه درمانی

دربسیاری ازموارد، کیفیت و تولید محصول تحت تأثیر تعداد روزهای کاشت، و برداشت قرار دارند. این امر نمایانگر یک هزینه پنهان در ارتباط با ماشین آلات کشاورزی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. ارزش این زیان های محصول معمولا به نام هزینه های زمانی شناخته می شود.

 

مجموع کل هزینه های ماشین آلات کشاورزی

برای ماشین های بسیار کوچک نسبت به مترمربع محصول، افزایش ناچیزی دراندازه ماشین می تواند هزینه های زمان ونیروی کار را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

که این برای بیش از مقدار متعادل کننده هزینه های ثابت بیشتر کافی است اما بهمان اندازه که سایر ماشین رو به افزایش می گذارد، صرفه جویی در هزینه زمانی کاهش یافته و به دنبال آن، مجموع کل هزینه ها رو به افزایش می گذارد پس یک هدف از انتخاب ماشین، انتخاب ماشین درگستره سایز واندازه ای است که در آن مجموعه کل هزینه های ماشین به حداقل می رسند.