یک روغن موتور خوب باید دارای غلظت مناسبی داشته باشد. ذرات روغن روان بسیار سریع شکسته می‌شود و به سرعت دچار کاویتاسیون (حباب زدن و تبخیر شدن) می‌شوند. از طرفی روغنی که غلظت بالایی دارد، به سختی در مسیر‌های روغن‌کاری جاری می‌شود و به اجزای سیستم مثل oil pump (‌پمپ روغن‌) فشار می‌آورد.

از دیگر ویژگی های یک روغن موتور خوب این است که باید رنگ آن به تدریج در موتور سیاه شود یعنی  ناخالصی‌ها و دوده‌های حاصل از احتراق به تدریج در کنار مولکول‌های روغن قرار بگیرد. عده‌ای بر این باورند که روغن موتور خوب باید زود سیاه شود تا نشان از کارایی بالایش باشد و یا بر عکس دیر یا حتی اصلا سیاه نشود که نشانگر مقاومت بالایش باشد.

در صورتی که روغن باید با دریافت ناخالصی‌ها تغییر رنگ دهد و آرام آرام سیاه شود. درمورد زمان تعویض روغن هم توجه کنید که روغن موتور را معمولا هزار کیلومتر زودتر از زمانی که برایش ذکر شده است، تعویض کنید؛ چرا که وسیله شما ممکن است  مدت زمان زیادی به صورت درجا روشن بوده و کار کند درحالی در کیلومتر آن محاسبه نمی‌شود.

فیلتر روغن هزینه‌ زیادی در بر ندارد، پس با هر بار تعویض روغن، آن را عوض کنید و از یکی در میان تعویض کردن آن خودداری نمایید. فیلتر محل جمع شدن ناخالصی‌هاست، پس هرچه سریع‌تر باید با یک فیلتر تمیز عوض شود تا در کیفیت روغن جدید نیز اثری نگذارد. از موادی که به روغن موتور اضافه می‌شوند تا غلظت آنها را بالا ببرد، جدا پرهیز کنیداین مواد کارایی نداشته و شاید حتی با روغن موتور شما نیز ناسازگار باشد. از ترکیب چند روغن با هم خودداری کنید. ممکن است روغن‌ها دارای تفاوت‌هایی با هم باشند و در کارایی هم اختلال ایجاد کرده و اثر نامطلوبی بر جای بگذارند


نکته بعدی این است که از روغن‌های تصفیه شده به هیچ وجه استفاده نکنید. این روغن‌ها برای وسیله ‌های امروزی مناسب نیستند و موارد تقلبی زیادی در بین آنها مشاهده شده است.  

حتی الامکان از روغن‌های فله‌ای استفاده نکنید و هنگام باز کردن پلمپ 4 لیتری‌ها، به سلامت این پلمپ بسیار دقت کنید و هر چند روز یک‌بار سطح روغن وسیله  خود را چک کنید. این کار ضرر ندارد و می‌تواند مشکل وسیله  شما را زودتر از موعد نشان دهد.