انتخاب بهینه فاکتورهای عملکردی

مقدار سمی که شما در یک محیط مصرف می‌کنید، به 4 عامل بستگی دارد: سرعت راه رفتن، فشار مایع سم، عرض پاشش، نوع نازل. درصورتی که در هر یک از عوامل فوق تغییر ایجاد کنید، به طبع مقدار سم مصرفی شما نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل، ارائه دز مشخصی از سم و آفت کش، که در تمام شرایط قابل ارجاع باشد، امکان‌پذیر نیست. بنابراین لازم است قبل از استفاده دستگاه را کالیبره کنید.

پیش از تشریح مراحل کالیبراسیون، اجازه بدهید اثر سرعت، فشار، نازل و عرض پاشش را بررسی کنیم.

سرعت پیشروی

اگر با ثابت ماندن فشار و عرض پاشش، سرعت حرکت خود را دو برابر کنید، میزان پاشش سم توسط شما به نصف تقلیل می‌یابد. برای مثال، اگر سرعت پیشروی شما 1m/h باشد و شما در هر ایکر 20 گالن سم مصرف کنید، در سرعت پیشروی 2m/h، ده گالن سم در هر نیم هکتار استفاده خواهد شد و برای اینکه عملکردی مشابه حالت قبل داشته باشید، به میزان سم بیشتری در هر گالن نیاز دارید تا همان مقدار سم را در هر ایکر بتوانید اعمال نمایید.

فشار

اگر در هنگام سمپاشی، فشار داخل سمپاش را تغییر دهید، در حقیقت در میزان خروجی تفاوت ایجاد نموده اید. فرض کنید فشار دستگاه شما psi15 به psi30 در سرعت mph4 و با استفاده از نازل LP8002 تغییر می‌کند، در این حالت میزان خروجی از 15 به 21 گالن در هر نیم هکتار تغییر می کند.

عرض پاشش و نازل

هر تغییری در سر نازل یا ارتفاع نازل تأثیر چشمگیری بر میزان خروجی دارد. با تغییر نوع نازل در یک سرعت و فشار مشخص، میزان خروجی می‌تواند از 1 تا صدها گالن در ایکر تغییر پیدا کند. بالا و پایین بردن نازل‌ها نیز میزان مساحتی که در هر مرحله سمپاشی می‌شود را نیز تغییر می‌دهد. اما در عین حال،  توجه داشته باشید که ارتفاع نازل از حدی که توسط کارخانه معین شده است، تجاوز نکند. تنظیم بیش از حد بلند ارتفاع نازل، بادبردگی (drift) قطعات ریز را افزایش می‌دهد و علاوه بر اتلاف سم، به گیاهان مجاور که هدف سمپاشی نیستند، آسیب می‌رساند.

کالیبراسیون سمپاشهای بوم‌دار

سمپاش‌های بوم‌دار (نظیر سمپاش میکرونر SKN7000)، بایستی پاششی یکنواخت در محیط هدف داشته باشند. برای دستیابی به این پاشش یکنواخت، به یکنواختی میزان فشار، سرعت پیشروی و همچنین نوع نازل باید توجه داشته باشید.

فشار یکنواخت

فشار نازل در سمپاش‌های پشتی با پمپ دستی تنظیم می‌شود. فشار را بین psi20-15 تنظیم نمایید. در سمپاش‌های بوم‌دار، نازل‌های کم‌فشار برای دستیابی به این فشار طراحی شده‌اند.

سرعت پیشروی ثابت

در سمپاش‌های بوم‌دار، یکنواختی سرعت پیشروی با توجه به شیب زمین یا شرایط ناهمواری زمین، اهمیت ویژه‌ای دارد. سرعت حرکت شما باید به گونه‌ای باشد که در تمام مدت سمپاشی به راحتی حرکت کنید، بعلاوه بایستی با همان سرعت استفاده شده در عملیات کالیبراسیون یکسان باشد.

توجه داشته باشید که اکثر افراد مایلند در هنگام سمپاشی با سرعت کمتری حرکت کنند تا از انتقال کافی سم به گیاه اطمینان یابند. درصورتی که از نادرست بودن این روش، اطلاعی ندارند. زیرا درصورتی که با سرعت مشخص و صحیحی حرکت نکنید، به گیاهان خود آسیب وارد می‌آورید.

روش‌های مختلفی به منظور حصول به یک سرعت پیشروی مشخص وجود دارد؛ برای مثال:

  • هماهنگ‌سازی سرعت قدم با یک سرعت‌سنج قابل‌حمل؛
  • شمارش قدم در زمان مشخص؛
  • استفاده از یک تایمر در یک فاصله معین.

یکی از راه‌حل‌های کاربردی در دسترسی به سرعت راهپیمایی ثابت، تنظیم دوره‌ای سرعت پیشروی پس از هر 30 متر مسافت طی شده می‌باشد. جدول زیر زمان صرف شده برای طی هر 30 متر مسافت را نشان می‌دهد. آگاهی از سرعت پیشروی، می‌تواند در انتخاب نوع مناسب نازل نیز به شما کمک کند.

s/30m

Km/h

68

1.6

45

2.4

34

3.2

27

4.2

23

4.8

19

5.6

17

6.4

15

7.2

14

8.04