چوب خورد کن، دستگاهی است که به منظور کاهش حجم اشغال شده توسط چوب و تبدیل آن به براده های چوب به کار می رود. این دستگاه بیشتر در باغات و برای خرد کردن کنده و شاخه درختان استفاده می شود، اما استفاده صنعتی نیز دارد. دستگاه های چوب خرد کن اغلب قابل حمل هستند و می توانند به راحتی توسط چرخ های خود یا به صورت کششی پشت تراکتورها، به محل کار انتقال داده شوند. توان مورد نیاز آنها اغلب توسط یک موتور احتراق داخلی تأمین می شود و می تواند از 3 اسب بخار (2.2KW) تا 1000 اسب بخار (750KW) متغیر باشد. 

چوب خرد کن ها عمدتاً دارای یک طوقه و یک ناودانی هستند،که به همراه مکانیزم قیمه کن چوب و محفظه نگهداری خورده های چوب، کل دستگاه چوب خرد کن را تشکیل می دهند. خوراک دستگاه که همان چوب شاخه یا کنده درختان (برحسب ظرفیت دستگاه) می باشد، از طریق ناودانی وارد شده و طوقه مکانیزم ایمنی دستگاه به منظور جلوگیری از به داخل کشیدن فرد در حین کار به داخل دستگاه را تأمین می نماید. پس از این، چوب به قسمت خورد کن یا قیمه کن دستگاه وارد می شود. براده های چوب از طریق شوت تخلیه خارج شده و می تواند به یک تریلی یا بر روی زمین منتقل شود. به طور معمول براده ها، طولی برابر با 5/2 تا 1/5 سانتی متر دارند. همچنین رطوبت براده های چوب پس از خرد شدن، تا 30% کاهش می یابد. این براده ها، موارد مصرف زیادی دارند، که از جمله آنها می توان به مالچ پوششی، یا خوراک تهیه کاغذ، خوراک بیومس، تهیه خاک اره، ساخت تخته های چند لایه، تهیه خشت خام، سوخت بویلرهای صنعتی، سوخت منازل و... اشاره کرد.

اغلب چوب خرد کن ها، بر اساس از انرژی ذخیره شده در یک فلایویل بزرگ (یا گاهاً یک استوانه) کار می کنند. تیغه های خرد کن بر روی یک فلایویل سوار شده است که این فلایویل از طریق یک الکتروموتور یا یک موتور درون سوز شتاب می گیرد. 

چوب خرد کن ها در سال 1884 توسط Peter Jensen آلمانی ساخته شدند و چوب خرد کن Marke Angeln به سرعت به یکی از قطب های اقتصادی کمپانی وی تبدیل شد. 

نسل جدید چوب خرد کن های BIO 90، توانایی خرد کردن ترکیبی از مواد ارگانیک مختلف از چوب تا ضایعات گیاهی را دارد. در این دستگاه، خوراک توسط یک ناودانی به درون دستگاه تغذیه می شود. واحد خورد کن از دو بخش تشکیل شده است: یک بخش شامل دو تیغه برای خورد کردن چوب، الیاف چوبی نظیر تخته و امثال آن است، بخش دوم، شامل 6 چکش برای پودر کردن برگها، شاخه ها، خام و ضایعات ارگانیک است. مواد خورد شده از طریق شوت تخلیه، به بیرون انتقال می یابند.