به طور معمول، برای زدن علوفه و چمن محل هایی که امکان کار چمن زن ها و دروگرها فراهم نیست، از علف زن های دوشی و پشتی استفاده می کنند. امروزه علف زن های موتوری بنزینی، در دو نوع 2 زمانه و 4 زمانه موجود می باشند که هر کدام به طبع، مزایا و معایب منحصر به خود را دارند. مزایا و معایب این دو نوع علف زن به فاکتورهای متفاوتی، از مانورپذیری، به عنوان یک فاکتور کاربرپسندی، گرفته تا توان خروجی، به عنوان یک فاکتور فنی بستگی دارد.

تفاوت های عمده ای بین علف زن های 2 زمانه و 4 زمانه وجود دارد که فراتر از تعداد مراحل توانی انجام گرفته در موتور آنها می باشد. آنچه بدیهی ست، هر یک از این علف زن ها کارایی منحصر به فرد خود را دارند که با شناسایی ویژگی های هر دو، می توان انتخاب صحیحی داشت.

در ابتدا به بیان تفاوت های موتور های دو زمانه و چهار زمانه می پردازیم:

موتورهای دو زمانه: موتورهای دو زمانه عملیات احتراق و تولید توان را در دو مرحله انجام می دهند. در این موتورها، توان بیشتری در موتوری با حجم کوچک تر تولید می شود. این موتورها، در مقایسه با یک موتور 4 زمانه با همان اندازه، توانایی تولید توان بیشتر در دورهای بالاتر را دارند. همچنین وزن سبک تر و نسبت بالاتر توان به وزن از ویژگی های این موتورها می باشد. موتورهای دو زمانه از مخلوط سوخت و روغن استفاده می نمایند. بدین ترتیب، سوخت بنزین بایستی با نسبت مشخصی از روغن مخصوص موتورهای دو زمانه ترکیب شود. به طور معمول این نسبت در حدود 50 به 1 تا 30 به 1 می باشد که نسبت دقیق آن توسط کارخانه سازنده و در دفترچه های راهنمای دستگاه عنوان می شود.

موتورهای 4 زمانه: موتورهای 4 زمانه همان کار موتورهای دو زمانه، یعنی تولید توان را در 4 مرحله انجام می دهند، این موتورها، نیازی به اختلاط روغن و بنزین ندارند و سوخت و روغن درون کارتل دستگاه ریخته می شوند. از آنجاییکه موتورهای چهار زمانه از 4 مرحله توانی در خلال عملیات احتراق خود استفاده می کنند، به همین سبب کارکرد بی صدا تر و با راندمان بیشتری دارند. علف زن های با موتور 4 زمانه معمولی  به طبع وزن و قیمت بیشتری از علف زن های 2 زمانه دارند. این افزایش وزن، به دلیل تعداد بیشتر قطعات موتورهای 4 زمانه می باشد. هرچند در موتورهای 4 زمانه HONDA GX35 و مشابه آن، این مساله نیز تا حدود زیادی رفع شده است.

عموم مردم با تفکر کلی که نسبت به موتورهای دو زمانه و 4 زمانه دارند، ممکن است به دلیل نسبت توان به وزن بالاتر علف زن های 2 زمانه، آنها را به علف زن های 4 زمانه ترجیح دهند. اما کاربران حرفه ای، که تفاوت موتورهای 4 زمانه خاص علف زن، نظیر HONDA GX35 و نظیر آن را می شناسند، علف زن های 4 زمانه با توان برابر را، نسبت به علف زن های 2 زمانه ترجیح می دهند. تکنولوژی های جدید در ساخت موتورهای چهارزمانه، علف زن های 4 زمانه را به دستگاه هایی کارآ و پر کاربرد در برش علوفه و چمن تبدیل نموده است.

مزایای علف زن های 4 زمانه:

کارکرد بی صدا تر: به طور معمول، کاربران با تصوری قدیمی که از موتورهای 4 زمانه دارند، نگران کارآیی و عملکرد علف زن های 4 زمانه، در برش سریع و با کیفیت انبوه علوفه هستند. اما با تکنولوژی جدید موتورهای 4 زمانه علف زن (نظیر موتورهای Honda GX35)، نه تنها از کیفیت موتورهای دو زمانه در برش علوفه کاسته نشده، بلکه به طبع موتورهای چهار زمانه صدای کمتری نسبت به موتورهای دو زمانه دارند.

روشن شدن سریع: موتورهای 4 زمانه، راحتتر و سریعتر از موتورهای دو زمانه روشن می شوند، و با اولین مرتبه کشیدن هندل، سوخت محترق شده و دستگاه روشن می شود.

آلودگی کمتر: امروز کاهش آلاینده ها، دیگرتنها به عنوان یک مسأله زیست محیطی و آینده نگرانه در جوامع مطرح نیست. بلکه در بسیاری از مناطق، اقدام در جهت کاهش آلودگی هوا به قوانین ملزم الاجرا بدل شده است. علف زن های دو زمانه به دلیل آنکه سوخت ناقص و هیدروکربن های ناسوخته را به هوا وارد می کنند، آلودگی بیشتری را در مقایسه با علف زن های چهار زمانه تولید کرده که منجر به ایجاد دود آبی غلیظ در هنگام کار و آسیب به سلامت کاربر و محیط زیست می گردد.

به طور کلی می توان گفت:

1-  اصولا موتورهای دو زمانه به جهت امکان تغییر زاویه تولید شده بودند و نسبت به موتورهای چهارزمانه امکان مانورپذیری بالاتری دارند، به صورتی که تا قبل از تولید GX35، هیچ موتور چهار زمانه ای، به دلیل قرار گریری روغن در گوشه های کارتل و عدم روغن کاری صحیح در زاویه، امکان نصب بر روی اره و علف زن را نداشته بود.

2-  مهم ترین مزیت در موتورهای چهار زمانه، روغن کاری صحیح و تضمین شده قطعات در مقایسه با موتورهای دو زمانه می باشد. از همین رو عدم امکان رعایت نسبت صحیح روغن به سوخت در موتورهای دو زمانه، به نوعی مشکل ساز می شود. همچنین موتورهای چهارزمانه قدرت بالاتری نسبت به موتورهای دو زمانه دارند.

برای کار در محل هایی که عدم آلودگی صوتی در الویت اهمیت قرار دارد، بایستی از علف زن های برقی  استفاده نمایید. بدیهی است انتخاب نوع علف زن به الویت های کاری، مالی و توانی شما بستگی دارد.