1-      نوع کار: فضای سبز یا باغی

شاخه خردکن ها در توان های مختلف ارائه میشوند. همچنین برخی از آنها مجهز به گزینه های دیگری از جمله مکنده و... می باشند. بسته به اینکه شما چه هدفی را دنبال می کنید، می توانید انواع مختلفی از شاخه خردکن ها را بر اساس میزان توان، ظرفیت و سایر ویژگی های اضافی انتخاب نمایید. انواع شاخه خردکن دارای مکنده با ابعاد کوچک تر اغلب برای مصارف نگهداری فضای سبز کاربرد دارند. هرس شاخ و برگ درختان و انبوه برگ های خشک در فضاهای سبز شهری، وجود انواع سرشاخه خرد کن مجهز به مکنده را ضروری می سازد.

در مقابل، برای مصارف باغی که قطر و بافت چوبی شاخه ها عامل محدودکننده کار می باشند، توجه به نوع تیغه و چکش و از همه مهم تر، کیفیت و توان موتور شاخه خردکن، مهم ترین عامل در انتخاب شاخه خردکن می باشد.

2-      منبع توان: برقی یا بنزینی و دیزلی (موتوری)

هرچند امروزه انواع مختلفی از شاخه خردکن های برقی و بنزینی وجود دارد، اما با توجه به سطح کار باغداران ایرانی، کار سنگین شاخه خردکن و هزینه های ناشی از مصرف برق، به نظر می رسد استفاده از شاخه خردکن های بنزینی و دیزلی در اندازه های مختلف و با توان های مختلف صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.

در شاخه خردکن های موتوری به دلیل امکان تأمین توان بالاتر، تعداد بیشتری تیغه و چکش را می تواند به کار گرفته شود و از همین رو شاخه های با قطر بیشتر (حتی تا 10 سانتی متر) را می تواند خرد و چیپس نماید. درختانی که بافت چوبی شاخه های آنها متراکم تر و سخت تر می باشند، طبیعتاً به توان بیشتری برای خردشدن نسبت به شاخه های معمولی نیاز دارند.

شاخه خردکن های موتوری در دو نوع مستقل و سوار عرضه می شوند. در انواع مستقل، دستگاه مستقلاً از یک موتور با توان مشخص نصب شده بر روی شاخه خردکن توان خود را تأمین می نماید. اما در انواع سوار، دستگاه توان خود را از موتور دستگاه دیگری نظیر انواع تراکتور (دوچرخ یا چهارچرخ بسته به میزان توان مورد نیاز) تأمین می نماید.

3-      اندازه دهانه و ظرفیت دستگاه

هر اندازه میزان شاخ و برگ درختان باغ شما زیادتر باشد، طبیعتا به شاخه خردکنی با دهانه بزرگ تر به منظور بالا بردن ظرفیت حجمی (kg/hr) دستگاه نیاز است. این مساله در کاهش زمان جمع شدن ضایعات باغی و روند پوسیدگی آنها و تجمع آفات در آن ها نقش بسزایی دارد. هرچه سریع تر ضایعات باغی خود را به مالچ تبدیل کنید، شانس بیشتری برای افزایش بهره وری باغ دارید.

 

4-      نوع مواد ورودی

پیش از خرید هر نوع شاخه خردکن توجه داشته باشید این نوع دستگاه ها اصولاً به منظور خردکردن انواع چوب، شاخه و برگ طراحی شده اند و ورود مواد دیگر نظیر پلاستیک، مقوا و مواد تیز به آنها هر کدام به نوعی می تواند کارکرد دستگاه را دچار اختلال نمایند.

 

 

5-      نحوه حمل

بسته به قدرت توانی اپراتور، افراد می توانند از شاخه خردکن های چرخ دار و بدون چرخ استفاده نمایند. بدیهی است شاخه خردکن های چرخ دار راحتتر از انواع دیگر قابل حمل و نقل هستند و فشار کاری کمتری را به اپراتور وارد می آورند.