انتخاب و کاربری انواع تیغه های دستگاه علف زن

(راهنمای خرید تیغه)

 

 5 دسته اصلی تیغه های علف زنی و کاربردها

1-     تیغه یونیورسال

تیغه یونیورسال (پلاستیکی) مناسب چمن و علف هرز نازک برگ است. این نوع تیغه مناسب علف هرز پرتراکم و گیاهان خشبی نیست.

 

2-    تیغه های دو پر تا 8 پر فولادی

تیغه دو پر، سه پر، چهار پر و هشت دندانه برای برش چمن، علف هرز پرتراکم و بوته خشک طراحی شده‌اند. این دسته از تیغه‌ها را برای گیاهان چوبی با قطر بیش از 2 میلی‌متر استفاده نکنید. این تیغه‌ها قابلیت تیز کردن دارند.

 

 

3-   تیغه های اره ای فولادی 

تیغه‌های چند دندانه‌ی اره‌ای شامل 22 دندانه، 26 دندانه و 80 دندانه اره‌ای برای برش علف پرتراکم، گیاهان و بوته خشبی و پاجوش و درختچه تا قطر 40 میلی‌متر مناسب است. توجه داشته باشید که تعداد بیشتر دندانه‌های تیغه سرعت برش را افزایش می‌دهد. این تیغه‌ها قابلیت تیز کردن دارند.

 

4-   تیغه های الماسه

تیغه الماسه گرد سبک شامل 32 دندانه الماسه محافظ دار SKN SUPERPRO.، 40 دندانه الماسه SKN و SKN SUPERPRO.، 64 دندانه  SKN SUPERPRO. و 80 دندانه الماسه SKN برای برش علف پرتراکم، گیاهان و بوته خشبی و پاجوش، درختچه و حتی تنه درخت و الوار (البته به صورت محدود و با در نظر گرفتن ایمنی) مناسب هستند. سرعت برش در تیغه‌های الماسه بسیار بالاتر از انواع تیغه‌های دیگر است. این نوع تیغه قدرت برش بالایی دارد، اما قابل تیز شدن نیست و در صورت ریزش الماسه قدرت برش را از دست می‌دهد.

 

5-   تیغه های الماسه چپ و راستی

تیغه‌ی چپ و راستی 64 دندانه الماسه SKN SUPERPRO. مناسب برای اجرای عملیات تَربُری چوب است. الماسه‌های لبه‌ی تیغه عمل بریدن را انجام می‌دهند.

به طور کلی الماسه یا دندانه‌های تیغه سه وظیفه دارند:

1-      بریدن الیاف چوب در دو طرف شکاف برش.

2-     کندن و جدا کردن قسمت‌های بریده شده از کف شکاف برش.

3-    بیرون انداختن قسمت‌های بریده و جدا شده که به صورت خاک اره بیرون ریخته می‌شود.

دندانه‌‌ی تیغه متناسب با نوع چوب و کاری که تیغه باید انجام دهد، دارای شکل، اندازه و گام‌های مختلفی است. ساده‌ترین نوع آن، دندانه مثلثی شکل است که بیش‌تر برای بریدن چوب در جهت الیاف مناسب است. هر یک از دندانه‌های مثلثی به تنهایی در یک حرکت هر سه وظیفه اشاره شده برای دندانه را انجام می‌دهند. برای راحتی حرکت تیغه در شکاف برش باید شکاف برش کمی عریض‌تر از ضخامت تیغه باشد. برای این منظور دندانه‌ها یک در میان به سمت چپ و راست تمایل دارند.

 

گام و چپ و راستی بودن دندانه‌ی تیغه

هر قدر چوب مرطوب‌تر، قطورتر و نرم‌تر باشد، باید از تیغه‌ای استفاده کرد که میزان چپ و راستی دندانه‌هایش بیش‌تر باشد. تیغه‌هایی که اندازه، گام و میزان چپ و راستی دندانه‎‌های آنها نسبتا بزرگ‌تر باشد بیش‌تر مناسب برای قطع چوب‌های تَر هستند، از این رو به تیغه‌های تَربُر معروف هستند. از طرف دیگر تیغه‌هایی که اندازه، گام و میزان چپ و راستی دندانه‌های آن‌ها نسبتا کوچک‌تر است بیش‌تر مناسب برای قطع چوب‌های خشک هستند و تیغه‌ی خشک‌بُر نامیده می‌شوند.

راهنمای انتخاب تیغه مناسب بر اساس موضع استفاده

       

موضع صحیح استفاده

×

Ok

Ok

Ok

 

×

Ok

×

×

 

Ok

×

×

×

 

 

نکات کلیدی و ایمنی

  • توجه داشته باشید تعداد بیشتر دندانه‌های تیغه سرعت برش را افزایش می‌دهد.
  • توجه داشته باشید تیغه همیشه تیز باشد. استفاده از تیغه نامناسب و کُند می‌تواند منجر به آسیب شدید اپراتور و دستگاه علفتراش شود.
  • توجه داشته باشید تیغه کُند احتمال برگشت تیغه را افزایش می‌دهد که منجر به جراحت اپراتور و افرادی که در اطراف هستند خواهد شد.
  • در زمان اجرای عملیات با تیغه علفتراشی روی زمین ناهموار و سخت و یا روی زمین خیس و لغزنده، بیشتر احتیاط کنید. برای کار در این شرایط توصیه می‌شود از نخ علفتراش استفاده نمایید.
  • مراقب اجسام سخت پنهان میان گیاهان مانند سنگ و قطعات فلزی باشید، زیرا ممکن است تعادل شما را بر هم بزنند. برای کار در این شرایط توصیه می‌شود از نخ علفتراش استفاده نمایید.
  • تنها در شرایطی که محیط کار از نظر ایمنی مناسب است، از دستگاه علفتراش مجهز به تیغه استفاده نمایید.
  • در مجاور اجسام سخت و دیوارها از نخ علفتراش به جای تیغه استفاده نمایید.
  • تیغه‌های گرد مناسب دستگاه علفتراش سبک‌تر از تیغه‌های گرد میزهای نجاری حرفه‌ای برش چوب هستند، بنابراین در سطح تیغه‌های گرد مناسب دستگاه علفتراش سوراخ‌های منظمی مشاهده می‌کنید. اما تیغه‌های چوب بُری مخصوص نجاری سنگین‌تر و فاقد سوراخ روی سطح تیغه هستند. هرگز تیغه‌های حرفه‌ای نجاری را روی دستگاه علفتراش نصب نکنید. در صورت نصب نه تنها به گیربکس هد، شافت‌های انتقال قدرت و قابل انعطاف و موتور دستگاه فشار زیادی وارد می‌شود بلکه منجر به اصطحلاک سریع نیز خواهد شد، مصرف سوخت بالا خواهد رفت و سرعت کاری به طور قابل توجهی پایین خواهد آمد.