چگونه دستگاه علفتراش مناسب را انتخاب کنم؟

برای انتخاب دستگاه علفتراش، نیازهایتان را بررسی کنید، توصیه می‌کنیم این 4 مورد را حتما مورد توجه قرار دهید:

1-      الکتریکی یا موتوری؟

انتخاب صحیح وابسته به نیاز شماست. گزینه اول، انتخاب بین دستگاه علفتراش از نوع الکتریکی یا نوع موتوری است. هر دو نوع دستگاه علفتراش مزایای ویژه‌ی خود را دارند، بنابراین گزینه صحیح برای انتخاب بین این دو وجود ندارد. اگر قصد استفاده از دستگاه علفتراش در محیط شهری دارید و فضای سبز کوچکی در اختیار دارید که موانع و دیواره‌های زیادی در آن وجود دارد، دسترسی به برق آسان است و نیز سر و صدای دستگاه علفتراش موتوری را نمی‌خواهید، بنابراین دستگاه علفتراش برقی مناسب شماست. توجه داشته باشید دستگاه علفتراش برقی یا حاشیه‌زن برقی قابلیت نصب تیغه را ندارند. در صورتی که سطح پوشش بالایی از چمن و علف‌های هرز فارغ از محدودیت‌های زندگی شهری دارید و یا پیمانکار فضای سبز هستید، بهترین انتخاب یکی از انواع علفتراش‌های موتوری است. دستگاه‌های علفتراش موتوری به داس موتوری نیز معروف هستند.

2-     شرایط کاری اپراتور؟

انتخاب حق شماست. هدف از خرید و نحوه‌ی استفاده از دستگاه علفتراش عوامل بسیار مهمی در انتخاب شما هستند. اگر قصد دارید مساحت وسیعی را که پوشیده از علف هرز پر تراکم است، به طور پیوسته و به مدت چندین ساعت علفتراشی کنید، بهترین انتخاب دستگاه علفتراش پشتی است. اگر فقط قصد استفاده از دستگاه علفتراش دوشی در باغ یا باغچه‌ی خودتان را دارید پیشنهاد می‌شود از دستگاه علفتراش مجهز به بند حمایل ساده استفاده کنید. در پایان، اگر شما کاربری هستید که عواملی مانند سطح کاری بالا در انتخابتان تعیین‌کننده است، به دنبال دستگاه علفتراش حرفه‌ای و قویتری با ویژگی‌هایی نظیر دوچرخ بودن، دارای مجموعه حمایل حرفه‌ای بودن یا حتی سیستم‌های ضد لرزش باشید.

3-    ظرفیت کاری دستگاه علفتراش؟

حرفه‌ای یا معمولی یک سئوال مهم! در زمان خرید دستگاه علفتراش توجه داشته باشید که باید بین ظرفیت کاری مورد انتظار شما برای دستگاه (میزان ساعت در روز استفاده از دستگاه علفتراش) با قدرت و کیفیت ساخت دستگاه‌ تناسب کافی وجود داشته باشد. در نظر بگیرید که در مواردی صرف هزینه اولیه بالاتر برای خرید دستگاهی قوی‌تر و البته گرانتر مقرون به صرفه‌تر از خرید دستگاهی با کیفیت پایین‌تر و قدرت کمتر و ارزانتر خواهد بود. برای کاربری حرفه‌ای که تمام روزکاری به علفتراشی مشغول است دستگاهی حرفه‌ای، قدرتمند با کیفیت بالای ساخت مناسب است، اما اگر تنها به یک دستگاه علفتراش نیاز دارید که گاهی از آن استفاده کنید، دستگاهی ارزانتر و معمولی‌تر هم پاسخگوی نیازتان خواهد بود.

4-    تیغه یا نخ علفتراش؟

هزینه‌های اجرایی باید مقرون به صرفه باشند. انتخاب تیغه و نخ علفتراش مناسب، ضامن استفاده بهینه و اقتصادی دستگاه علفتراش در فضای سبز و باغات خواهد بود. باید توجه داشته باشید تیغه علفتراش فشار بیشتری به سیستم انتقال قدرت و موتور دستگاه می‌‎آورد، بنابراین توصیه می‌شود برای کاهش هزینه‌های اجرایی و تعمیراتی از انواع نخ‌های علفتراش استفاده نمایید. انواع تیغه‌های چند دندانه‌ی اره‌ای برای برش علف پرتراکم، گیاهان و بوته خشبی و پاجوش و درختچه تا قطر 40 میلی‌متر مناسب است و انواع تیغه‌های الماسه علاوه بر شرایط مناسب برای تیغه اره‌ای، برای برش درختچه، حتی تنه درخت و الوار (البته به صورت محدود و با در نظر گرفتن ایمنی) مناسب هستند. به راهنمای تصویری انتخاب و استفاده از تیغه و نخ علفتراش توجه فرمایید (شکل 1).