توصیه‌های مهم برای افزایش طول عمر دستگاه چمن‌زن

فرقی نمی‌کند که تیغه‌ها تیز هستند یا سرویس نگهداری را حرفه‌ای انجام می‌دهید ! این توصیه‌ها را عمل کنید تا چرخ چمن‌زن شما برای سالیان دراز برایتان بچرخد.

 

نکات ریزی برای نگهداری از دستگاه چمن‌زن وجود دارد، که تا زمانی که دستگاه چمن‌زن روشن نشود یا قسمتی از آن بشکند، نادیده گرفته می‌شوند. عدم رعایت نکات نگهداری از دستگاه طول عمر چمن‌زن را بسیار کوتاه خواهد کرد، و البته لازم نیست شما مکانیک باشید تا بتوانید از دستگاه خودتان نگهداری کنید.

1-     کتابچه راهنما را مطالعه کنید.

در کتابچه راهنمای دستگاه چمن‌زن نوشته شده است که سازنده دستگاه از شما برای نگهداری از دستگاه چه انتظاراتی دارد.

2-    در پایان فصل کار تانک سوخت را تخلیه کنید.

از نظر مکانیک‌ها یکی از دلایل اصلی روشن نشدن موتور چمن‌زن، سوخت کهنه است. بنابراین باید در پایان فصل کار تمام سوخت را از تانک سوخت خارج کنید و در شروع فصل کار جدید سوخت تازه در تانک سوخت بریزید. 

3-  سطح روغن را بررسی کنید.

به طور مرتب سطح روغن موتور را چک کنید و مراقب خرده آشغال در روغن و یا تیره رنگ شدن روغن باشید. روغن کهنه یا آلوده باید تخلیه و جایگزین شود. برای تعویض روغن، پیخ تخلیه در زیر کارتل را باز کنید. اگر موتور چمن‌زن شما فاقد این پیچ تخلیه است به آرامی و با احتیاط چمن‌زن را کج کنید و روغن کهنه را از محل تغذیه روغن خالی کنید. برای استفاده از نوع روغن موتور صحیح، کتابچه راهنما را مطالعه کنید.

 

4-  زیر دک و تیغه‌ها را تمیز کنید.

چمن می‌تواند در زیر دک بچسبد و در بین تیغه‌ها گیر کند. از یک برس سیمی برای تمیز کردن زیر دک و تیغه‌ها استفاده کنید. برای ایمنی، قبل از شروع این کار حتما شمع‌ها را از محل خود جدا کنید و اطمینان داشته باشید که موتور تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند روشن شود.

 

5-  فیلتر هوا را بررسی کنید.

فیلتر هوای مسدود یا کثیف فشار بیشتری به موتور وارد می‌کند و به دلیل کسری هوا احتراق کامل در محفظه موتور رخ نمی‌دهد. روی موتور اکثر چمن‌زن‌ها فیلتر هوای کاغذی با فومی نصب می‌شود که به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد. فیلتر هوا را با هزینه‌ای کم تعویض کنید و از مزایای عملکرد بهینه دستگاه بهره‌مند شوید.

6-    شمع‌ها را تعویض کنید.

مانند تعویض فیلتر، تعویض به موقع شمع‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. برای روشن شدن آسان موتور، هر سال شمع‌ها را تعویض کنید. سوکت شمع را از محل قلاب بردارید و یک شمع نو جایگزین کنید. شمع جدید را نصب کنید و مطمئن شوید که آن را به اندازه محکم کرده‌اید و مراقب باشید هرز نشود.

 

7-   تیغه‌ها را تیز کنید.

تیغه‌های چمن‌زن در برخورد با سنگ‌ها، شاخه‌های بزرگ و دیگر اشیاء پنهان در چمن تنش زیادی را تحمل می‌کند. یک تیغه‌ی کند به جای برش یک دست، چمن‌ها را پاره می‌کند. برخی افراد بی تجربه، تیغه‌ی چمن‌زنشان را به روش و با ابزاری ناصحیح تیز می‌کنند. اما توصیه می‌شود برای تیز کردن تیغه‌ها به افراد خبره/ماهر مراجعه کنید تا از ابزار صحیح برای تیز کردن تیغه‌ها استفاده نماید و قبل از نصب تیغه‌ها را بالانس کند.