زباله های سبز خود را به طلای طبیعت تبدیل کنید 

 

از تولید بی­رویه زباله گیاهی که فضای باغ را اشغال می­کنند، جلوگیری کنید. بهترین کاری که می­توان با پسماند های گیاهی از جمله علف بریده شده، درخت و پرچین هرس شده و برگ­ها و گیاهان پژمرده کرد، چیست؟

قطعات ریز شده گیاهی می­توانند به صورت یک کود طبیعی و با ارزش بازیافت شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم پسماند­های باغ خود را به کود دست­ساز و غیر صنعتی کمپوست تبدیل کنید. محتویات کمپوست و مالچ شامل مواد خام با ارزشی است که خاک باغ شما را با مواد آلی مغذی به طور طبیعی غنی می­کند.

10 قانون برای تولید کمپوست خوب

هم از گیاه سبز (با محتوای نیتروژنی) و هم گیاه قهوه­ای (با محتوای کربنی)  گیاه بریده شده استفاده کنید (یعنی علف بریده شده با چوب بریده شده مخلوط شود).

  • کمپوست به هوا احتیاج دارد. هرگز مواد را درون کانال بسته نخوابانید و از محفظه­ ای که همه طرفش بسته است، استفاده نکنید.
  • کمپوست را بر روی سطوح سخت مانند سنگ  پرورش ندهید. کمپوست نیاز به تماس با زمین دارد تا کرم‌های زمین (یا به طور حرفه‌ای‌تر کرم‌های ورمی کمپوست را در مواد اولیه تهیه کمپوست بریزید)  و ارگانیسم­ها به آن نفوذ کنند.
  • کرم­ها سبب پرورش بهتر کمپوست شما می­شود، به عنوان مثال آن­ها به گل­های گیاهان و گیاهانی با ساقه ضخیم علاقه دارند. پوست پیاز، بقایای پیازچه، قهوه زمینی و برگ چای هم مواد غذایی مورد علاقه کرم­ها هستند.
  • ترتیب لایه‌های مواد را رعایت نمایید. در لایه زیرین مواد خرد شده بریزید (به ارتفاع تقریبی 20 سانتی­متر). و روی آن‌ها مواد خرد شده از جمله برگ‌ها و خرده چوب اضافه کنید.
  • برای تولید بهتر کمپوست درون لایه­های کمپوست، علف­های بریده شده اضافه کنید.
  • همواره محل آماده سازی کمپوست را با خاک بپوشانید، چون مورد علاقه حشرات هستند و ایجاد مزاحمت خواهند کرد.
  • از خشک شدن محیط تولیدکمپوست جلوگیری کنید چون میکروارگانیسم­ها برای پرورش کمپوست به رطوبت نیاز دارند و خشکی محیط سبب از بین رفتن آن‌ها می‌شود.
  • به مقدار زیاد آب اضافه نکنید.
  • روی سطح کمپوست‌های تولید شده را بپوشانید.

فرآیند تولید کمپوست چندین ماه طول می­کشد، که البته این مدت زمان به فصل سال و دمای محیط بستگی زیادی دارد هر چه شرایط دمایی و محیطی مساعدتر باشد فرآیند تجزیه سریع‌تر خواهد شد.

اگر پسماند­های خرد شده چوبی/سلولوزی را بر روی کمپوست قرار دهید، به مدت طولانی‌تری نیاز به زیر و رو کردن مواد نیست.

مواد پسماند به طور مداوم مخلوط و هوادهی می­شوند. قبل از اضافه کردن مواد خرد شده چوبی/سلولوزی به کمپوست، سرعت تولید کمپوست کم است. اضافه شدن مواد خرد شده سبب جلوگیری از حمله میکروب­ها و عوامل ضد کمپوست می­شود، در نتیجه پس از اضافه گردن آن‌ها سرعت تولید کمپوست افزایش می­یابد.