مشخصات فنی و تست تجربی تیغه­ های SKN SUPER PRO

مقدمه

تا دهه گذشته، تیغه­ های الماسه برای برش اجسام سخت مانند فلزات و سنگ مورد استفاده قرار می­گرفتند، اما در دهه اخیر این تیغه­ ها وارد حوزه کشاورزی شده و با نصب روی علف­تراش دوشی و پشتی برای برش علف های هرز و هرس شاخه­ های با قطر کم مورد استفاده قرار می­گیرد. مکانیزم عملکرد آن استفاده از سگمنت یا دندانه­ های سخت می­باشد که با سرعت بالا عمل برش را انجام می­دهند.

قطعات برنده را در تیغه­ های سنگبری سگمنت می ­نامند (Diamond Segment) و در تیغه های علفتراش به آن را الماسه می­گویند. لغت الماس یا الماسه، اصطلاحی است که تیغه­ ها به آن مشهور شده اند. درواقع قطعات کوچکی که دندانه­ های این تیغه­ ها را تشکیل می­دهند، از یک فولاد سخت به ­نام تنگستن کارباید ساخته شده که ترکیب تنگستن، کربن و کبالت است. درصد کبالت موجود در تیغه ­ها ارزش آن را به شدت تغییر می­دهد و همچنین کارایی آن متفاوت می­شود. کبالت موجود در این آلیاژ از 6 درصد تا بیش از 25 درصد متفاوت است، در تیغه ­های متداول، مقدار آن بیش از 6 درصد نخواهد بود. این قطعه به روش متالوژی پودر تولید می­شود، و تنگستن کارباید پس از سخت کاری امکان ماشین کاری ندارد و فقط با سنگ مخصوص الماس می­توان  آن را شکل داد.

آلیاژ کبالت (Cobalt) الماسه را در برابر شکستگی مقاوم می­کند و تنگستن کارباید (Tungsten Carbide, Hard Metal) آن را در برابر حرارت مقاوم می­کند، در نتیجه هرچقدر درصد کبالت بالاتر باشد، سختی قطعه بیشتر و مقاومت آن نیز بالاتر خواهد شد.   

از پارامترهای تعیین کننده قیمت تیغه ­های الماسه می­توان، به کیفیت الماسه ­ها و درصد کبالت آن، ابعاد و نوع دندانه­ ها که بسیار تعیین کننده است و نحوه اتصال و جوش آن به دیسک اشاره کرد.

از آنجایی که جنس الماسه و دیسک متفاوت است، جوش الماسه به دیسک فقط از روش بریز (Braze) انجام می­شود. این نوع جوش یک نوع لحیم سخت است ک با توجه به مواد مصرفی در لحیم دارای استحکام بالا بوده و بسیار گران قیمت است. دلیل گران قیمت بودن آن استفاده از مواد با پایه نقره است و با توجه به درصد نقره، قیمت متفاوت است. در تیغه­های ارزان برای جوش از مواد با درصد نقره پایین استفاده می­شود و یا نکات فنی مهم در جوشکاری رعایت نمیگردد.

در خط تولید تیغه­های SKN SUPER PRO از تکنولوژی ژاپن بهره­گیری شده و در فرآیند تولید آن تمامی نکات فوق به­گونه­ای رعایت شده که هم اکنون می­توان این تیغه را به جرأت به عنوان بهترین تیغه علفتراش در ایران نامید که علاوه بر ایران به ژاپن هم صادر می­گردد.

نظر به این که رضایت مشتریان و کیفیت محصولات در شرکت سبزکوش نگین مهم ترین موضوع می­باشد، واحد آموزش و تحقیق شرکت سبزکوش نگین تصمیم گرفت تا تیغه ی 40 دندانه SKN SUPER PRO را برای برش مواد مختلف تست کرده و کیفیت الماسه­ ها را بررسی کند.

شرایط آزمایش

تیغه 40 دندانه SKN SUPER PRO نشان داده شده در تصویر زیر بر روی دستگاه مخصوص نصب شد.

در مرحله اول برای نمونه آزمایش از چوب مکعبی خشک به ابعاد 50*50 میلی­متر استفاده شد و تعداد 200 برش روی این نمونه انجام شد.

 

پس از آن، 200 برش روی چوب درخت به قطر 90 میلی­متر انجام شد. کنده برش داده شده در عکس زیر قابل مشاهده است. 

 

پس از بررسی برش چوب، برش آجر توسط تیغه الماسه SUPER PRO  بررسی گردید. در این مرحله، تیغه تحت فشار یکنواخت و تحت ضربه های شدید بر روی آجر تست شد. در واقع ابتدا 100 ضربه توسط تیغه به آجر وارد شد و پس از آن به صورت یکنواخت برش انجام شد.

 

 

با توجه به این که دلیل عمده شکستن و خرابی الماسه­ها سطوح سخت از جمله سنگ در بین گیاهان است، کارشناسان تصمیم گرفتند با تیغه SUPER PRO شرایط ضربه ای شدید را شبیه سازی کنند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می­شود، نمونه آزمایش بعدی سطح سخت سرامیک بود و تعداد 200 ضربه شدید توسطه تیغه به سطح سخت سرامیک وارد شد.

 

نتیجه نهایی

پس از آن که تیغه همه شرایط آزمایش را گذراند، مشاهده شد که هیچ کدام از الماسه­ها ریزش نداشت. همچنین تیغه دوباره برای برش چوب مورد استفاده قرار گرفت و بدون هیج مشکلی چوب بریده شد.

 

  پس از بررسی­های انجام شده، شرکت سبزکوش نگین اقدام به توزیع تیغه های الماسه علفتراش SKN SUPER PRO در بین نمایندگان خود کرده است، تا کشاورزان، باغداران و اپراتور دستگاه­ها به تیغه­ای با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت دسترسی داشته باشند.