انتخاب موتور پمپ آب کشاورزی

با کیفیت بالا و قیمت مناسب

می‌دانیم که اجرای عملیات‌های کشاورزی از جمله آبیاری نیاز به ماشین‌ها و ابزارهای مختلفی دارد. پمپ آب کشاورزی منبع توان مورد نیاز برای انتقال آب در مزارع، باغات، استخرهای پرورش ماهی و ذخیره آب است. آب منبع حیات‌بخش و عنصر اصلی در اجرای فعالیت‌های تولیدی بخش کشاورزی، باغی و پرورش ماهی و میگو است، بنابراین با توجه به اهمیت کاربرد پمپ آب کشاورزی باید برای داشتن یک انتخاب صحیح نسبت به سیستم پمپ آب، اندازه، ساختار، مدل‌ها و کاربرد آن‌ها آگاه باشید تا بتوانید برای انتقال آب از پمپ کشاورزی مناسب استفاده کنید.

پمپ‌های آب متناسب با اهداف کاربردی بسیار متنوع هستند. وظیفه همه آن‌ها انتقال آب از یک مکان به مکانی دیگر است. برای خرید پمپ مناسب باید برخی تعاریف را بدانید و شرایط کاری خودتان را در نظر بگیرید و به این ترتیب بهترین پمپ آب را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که خرید پمپ آب کشاورزی و نحوه انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی کار ساده و راحتی نیست.

شما می‌توانید برای مشاوره و کسب راهنمایی در خرید پمپ آب کشاورزی مناسب با نزدیک‌ترین نمایندگی‌ شرکت سبزکوش نگین در شهر یا استان خود تماس بگیرید.

پمپ آب گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

 اجزای پمپ آب گریز از مرکز+ پمپ سانتریفیوژ + centrifugal pump+ agricultural pump

شکل 1: پمپ آب گریز از مرکز

 

متداول‌ترین نوع پمپ آب کشاورزی به خصوص برای مصارف آبیاری مزارع و باغات پمپ گریز از مرکز یا پمپ سانتریفیوژ است، شکل 1 را ببینید. این نوع پمپ برای ایجاد اختلاف فشار مورد نیاز برای پمپاژ مایع از نیروی گریز از مرکز استفاده می‌کند. برای درک بهتر عملکرد، پاشیدن آب از لاستیک خودروها در یک جاده خیس را در نظر بگیرید، شکل 2. اتفاقی که می‌افتد در نتیجه جابجایی آب توسط ابزاری مانند قاشق یا اسکوپ نیست، بلکه در اصل به واسطه نیروی چرخشی گریز از مرکز آب از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شود.

 پاشیدن آب دور چرخ + water centrifugal circulation+ water around automobile wheel+ آب و لاستیک ماشین

شکل 2: پاشیدن آب در اطراف چرخ اتومبیل

 اجزای موتور پمپ آب کشاورزی شامل موتور (منبع تامین توان) و پمپ (دستگاه انتقال‌دهنده توان از موتور به آب) است. این دو جز روی یک شاسی مناسب با هم کوپل شده‌اند. اصلی‌ترین واحدی که آب را داخل پمپ می‌چرخاند و به اصطلاح می‌کشد پروانه پمپ است. زمانی که آب از دهانه ورودی وارد بخش مرکزی می‌شود با دوران پروانه آب به بیرون رانده می‌شود، شکل 3 را ببینید. شتاب آب در لبه بیرونی پروانه‌ها، سرعت حرکت آب را افزایش می‌دهد. در واقع پمپ انرژی مکانیکی را از منبع توان خارجی (موتور) می‌گیرد و به آب منتقل می‌کند. انرژی منتقل شده سبب افزایش فشار روی آب در زمان خروج از پمپ می‌شود.

 پروانه انتقال آب+ water impeller +water suction+ مکش آب

شکل 3: حرکت پروانه و انتقال آب

مزایای پمپ آب گریز از مرکز

  •      طراحی ساده دارد.
  •      نشتی ندارد.
  •      به خاطر اصطکاک، هدر رفت یا اتلاف انرژی کمتری دارد.
  •      قیمت مناسبی دارد و نسبتا ارزان است.
  •      تقریبا بی صدا کار می‌کند.
  •      راندمان کاری نزدیک یه 100درصد دارد.

معایب پمپ آب گریز از مرکز

  • دبی یا سرعت جریان آب وابسته به فشار است. در نتیجه سطح فشار کاری پمپ ثابت است.
  • تشکیل حباب عملیات پمپاژ را متوقف می‌کند، در نتیجه باید جریان آب ثابت باشد.
  • عواملی نظیر آهن و املاح بالا در آب منجر به خردگی پروانه می‌شود. لازم است پس از اتمام عملیات پمپاژ در این شرایط پمپ با آب شیرین شستشو گردد.

معیارها و شرایط تعیین‌کننده عملکرد پمپ چه هستند؟

  • نوع منبع آب: منبع شما می‌تواند آب سطحی یا آب چاه باشد.
  • دبی پمپاژ مورد نیاز: بر اساس الزامات سیستم آبیاری تعین می‌شود.
  • هد یا ارتفاع مکش: بالا بردن آب از سطح منبع آب تا ورودی پمپ آب
  • هد یا ارتفاع دینامیکی کل: کل فشار تامین شده توسط پمپ

دبی پمپاژ و هد یا ارتفاع دینامیکی بر اساس نوع سیستم آبیاری، فاصله از منبع آب و سایز سیستم لوله کشی تعین می‌شود. اگر در عملیات آبیاری نیاز به مکش یا بالاکشیدن آب تا سطح پمپ دارید از پمپ‌های گریز از مرکز کشاورزی استفاده کنید.

لازم به ذکر است که برای مکش آب از ارتفاع بالای 8 متر، باید کفکش و شناور را به کار بگیرید و پمپ آب سانتریفیوژ مناسب این عملیات نیست.

اندازه رایج پمپ آب کشاورزی

  •      پمپ آب کشاورزی 2 اینچ با میزان آبدهی 500 لیتر در دقیقه
  •      پمپ آب کشاورزی 3 اینچ با میزان آبدهی 1200 لیتر در دقیقه
  •      پمپ آب کشاورزی 4 اینچ با میزان آبدهی 2000 لیتر در دقیقه

شاسی موتور پمپ آب و حمل و نقل آسان

به خاطر خرد بودن مزارع کشاورزان ترجیح می‌دهند موتور پمپی را خریداری کنند که سبک و قابل حمل است. در انتخاب موتور پمپ استحکام شاسی را بررسی کنید که در زمان حمل و نقل ایمنی لازم را فراهم نماید.

موتور پمپ بنزینی باشه یا دیزل یا نفت و بنزین؟

بسته به این که دسترسی شما به کدام سوخت بهتر و راحت‌تر است می‌توانید درباره نوع موتور تصمیم بگیرید. راحتی شما در منطقه‌ای که فعالیت کشاورزی دارید فاکتور موثر در انتخاب موتور پمپ مناسب شما خواهد بود. اگر دسترسی به انواع سوخت دارید و می‌توانید معیارهای دیگر را در نظر بگیرید. موتور بنزینی راحت‌تر از موتور دیزل (به خصوص در هوای سرد) روشن می‌شود اما موتور دیزل راندمان بالاتری برای شما فراهم می‌کند. موتور دیزل یا گازوئیلی قدرت بالاتری دارد و قابلیت کارکرد مداوم را دارد در حالی که موتور بنزینی در این موارد دچار محدودیت است. در واقع، قدرت کمتری دارد و باید به صورت متناوب کار کند. همچنین، موتور بنزینی آلودگی صوتی کمتری دارد و به دلیل سبک تر بودن حمل و نقل آن آسان‌تر خواهد بود.

موتور پمپ آب دو اینچ باشه یا سه یا چهار اینچ؟

چند ساعت حق آب در مزرعه دارید؟ آیا صاحب چاه آب هستید و در نتیجه محدودیت زمانی ندارید؟ در چه مدت زمانی باید استخر آب پرورش ماهی را پر کنید؟ این‌ها سئوالاتی هستند که پاسخ شان تعیین می‌کند نیاز به چه دبی خروجی دارید و بنابراین باید کدام پمپ آب را انتخاب کنید. اگر محدودیت زمانی دارید لازم است پمپ 3 اینچ خریداری کنید تا حجم آب مورد نظرتان را در زمان کوتاه‌تری جابجا کنید اما این پمپ‌ها گران‌تر هستند پس باید بیشتر هزینه کنید یا بهتر بگوییم برای کارتان سرمایه‌گذاری بیشتری کنید.

از طرف دیگر اگر محدودیت زمانی یا اجبار صرفه جویی در زمان ندارید و قصد دارید در هزینه اولیه خریدتان نیز صرفه جویی کنید و با این شرایط کارتان هم به خوبی انجام می‌شود، انتخاب یک پمپ آب با دبی خروجی کمتر و ارزانتر کاملا منطقی است. برای مثال، صاحب چاه آب هستید و محدودیت زمانی برای پر کردن استخر یا آبیاری باغ شخصی‌تان ندارید. در این شرایط می‌توانید هزینه خریدتان را کاهش دهید و پمپ آب 2 اینچ بخرید.

پمپ آب ارتفاع بالا باشه یا معمولی؟

در مصارف کشاورزی، عموما موضوع عملیات انتقال آب است، بنابراین موتور پمپ معمولی که تا ارتفاع مکش 7 متر را به راحتی مکش می‌کند گزینه مناسب برای انتخاب و خرید است. در مواردی که نیاز به مکش آب از 40 متری است توصیه می‌شود از موتور پمپ‌های ارتفاع بالا استفاده نمایید.

کیفیت بالا در موتور پمپ آب کشاورزی

دوام و عمر کاری بالای اجزای موتور پمپ اولین ویژگی‌ در تعین کیفیت یک پمپ آب است. پمپ‌ آب در محیط مرطوب کار می‌کند بنابراین به کار گیری مواد و متریال مقاوم در برابر رطوبت و خوردگی در ساختار پمپ الزامی و تعیین کننده سطح کیفی تولید پمپ است. مصرف سوخت پایین، تامین بودن قطعات یدکی با کیفیت و مقرون به صرفه بودن هزینه‌های تعمیر نگهداری از بعد بررسی هزینه‌های متغیر اجرای عملیات پمپاژ از جمله معیارهای موثر در میزان رضایت مصرف کننده از کیفیت محسوب می‌شود.

پمپ آب کشاورزی با قیمت مناسب

بدیهی است که هر چه کیفیت اجزا و قطعات موتور پمپ آب بالاتر باشد باید بهایی بیشتری پرداخت کنید. نکته حائز اهمیت در زمان خرید آن است که اول باید موتور پمپی را انتخاب کنید که برای شرایط کاری و نیاز کاری شما مناسب باشد. اگر زمان آبیاری شما محدود نیست لزومی ندارد پمپ آب با دبی بالا خریداری کنید که گرانتر است. رعایت این نکات منجر به صرفه جویی در هزینه خرید پمپ آب خواهد شد.

متناسب با برند پمپ آبی که انتخاب می‌کنید نیز قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. بسته به موقعیت مکانی خود، دسترسی به بازار و البته نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش هر یک از شرکت‌های تامین کننده پمپ آب می‌توانید گزینه‌هایی برای انتخاب داشته باشید. فراموش نکنید که در خرید کیفیتی که در مقابل وجه پرداختی دریافت می‌کنید ارزشمندی کالا را برای شما تعیین می‌کند. در بازار برخی برندها گرانتر و برخی ارزانتر هستند لازم است توجه نمایید در ازای مبلغی که پرداخت می‌کنید چه میزان کیفیت و خدمات پس از فروش بالاتری برای شما فراهم خواهد شد.

 صحیح و غلط + wrong or right + water pump + درباره پمپ آب

مشخصات فنی موتور پمپ آب SKN

شرکت سبزکوش نگین عرضه کننده انواع ماشین‌های کشاورزی و باغی سبک، در سبد محصولات انواع موتور پمپ آب با منبع توان موتور دیزل و موتور بنزینی با بالاترین کیفیت و قیمت‌ مناسب عرضه می‌نماید. برای اطلاع از مشخصات فنی پمپ آب کشاورزی موتوری SKN به صفحه معرفی موتور پمپ SKN مراجعه نمایید.

جدول مشخصات فنی موتور پمپ‌های آب SKN

نوع

SKN-WMQGZ50-30

SKN-WMQGZ80-30

SKN-WMQGZ100-30

قطر لوله آب ورودی

50mm

80mm

100m

قطر لوله آب خروجی

50mm

80mm

100m

نوع موتور

5.5HP

5.5/6.5HP

9/13HP

قدرت

3.1kW

3.1/4.1kW

6.6/9.5kW

سرعت

3600r/min

ارتفاع

26m

26m

30m

فاصله مکش

Max 8m

Max 8m

Max 8m

جریان

36m3/h

60m3/h

96m3/h

زمان کاری مداوم

2.5h

2.5h

2.5h