5 فاکتور اصلی مقایسه

اره زنجیری موتوری با اره زنجیری شارژی

(تاثیر منبع توان دستگاه اره زنجیری در انتخاب شما)

 

 Battery chainsaw versus gas chainsaw + مقایسه اره موتوری با اره شارژی

در این مقاله قصد داریم تا اره زنجیری موتوری و اره زنجیری شارژی را با هم مقایسه کنیم تا بفهمیم کدام یک در رقابت پیروز می‌شود. پنج عامل از جمله عملکرد، نویز  یا سروصدا، سهولت استفاده، قیمت و تاثیرات محیطی را بررسی خواهیم کرد. می‌توانید حدس بزنید که کدام یکی بهتر عمل می‌کنند؟

1.  عملکرد

وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، می‌خواهیم بدانیم که هر دستگاه چقدر می‌تواند کار کند، چقدر سریع می‌تواند برش دهد و کیفیت کلی برش چه میزان است. هر دو اره زنجیری دارای یک تیغه ساتوری 16 اینچی یا 40 سانتی‌متری و یک زنجیر کاملاً نو و تیز هستند. در اره زنجیری موتوری به اندازه یک چهارم مخزن آن سوخت می‌ریزیم و اره زنجیری شارژی هم یک چهارم شارژ دارد. بعد، هر دو دستگاه را روشن کردیم تا ببینیم تا چه مدتی برش انجام می‌دهند.

مقایسه زمان اجرا

نتایج زمان کار با اره موتوری: اره زنجیری موتوری حدود 4 دقیقه و نیم دوام آورد و در این مدت چندین برش انجام داد. تصویر 1 را مشاهده کنید.

 Gas chainsaw Performance in fuel consumption  + عملکرد اره زنجیری موتوری در مصرف سوخت

تصویر 1: یک چهارم باک اره زنجیری موتوری و 4 دقیقه و نیم برش زدن چوب

نتایج زمان کار با اره شارژی: اره زنجیری شارژی دوام زیادی نداشت، حدود 23 ثانیه روشن بود و به سختی دو برش انجام داد. به ترتیبی که در نیمه برش دوم باتری خالی و دستگاه متوقف شد. تصویر 2 را ببیند.

Battery chainsaw Performance in power consumption + عملکرد اره زنجیری شارژی در مصرف انرژی   

تصویر 2: یک چهارم شارژ باتری اره شارژی و 23 ثانیه برش زدن چوب

نتیجه این بخش از مقایسه دو دستگاه این بود که اره زنجیری موتوری عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با اره زنجیری شارژی در طول مدت کاری دارد. حالا سئوال بعدی را جواب بدیم:

هر کدام از اره زنجیری‌ها با چه سرعتی می‌تواند یک کنده را برش دهد؟

تفاوت زیادی بین اره زنجیری شارژی و اره زنجیری موتوری وجود نداشت. بر اساس تجربه عبور از مقطع برش با اره زنجیری شارژی کمی دشوارتر بود چون باید برای نفوذ در کنده از فشار و زور دست هم استفاده می‌شد، به خصوص با توجه به تفاوت وزن بین دو مدل اره زنجیری این اختلاف محسوس بود.

نتایج ثبت شده از آزمون سرعت برش:

سرعت اره موتوری: برش یک کنده 12 اینچی فقط 17 ثانیه طول کشید.

سرعت اره شارژی: برش یک کنده 12 اینچی مدت زمان 21 ثانیه زمان برد. تصویر 3 را مشاهده کنید.

واضح است که اره موتوری سریع‌تر کنده را برش می‌زند.

Comparison of cutting time + زمان برش چوب با اره موتوری و شارژی 

تصویر 3: مقایسه اره موتوری و اره شارژی در زمان اجرای یک برش یا سرعت برش

اما در مورد کیفیت برشی که هر دو اره زنجیری روی کنده انجام دادند نمیشد گفت عملکرد هر دو تقریباً یکسان نبود، فقط به خاطر آزمایش، اره زنجیری شارژی (با اختلافی بسیار اندک! در حدی که قابل چشم‌پوشی است) در این مورد بهتر بود. بنابراین، از نظر کیفیت برش، تفاوت زیادی بین این دو وجود نداشت. هر دو برش عالی به نظر می‌رسند. تصویر 4 را ببینید.

Cutting log quality + کیفیت برش حرفه‌ای کنده چوب 

تصویر 4: مقایسه کیفیت سطح برش با اره شارژی (سمت راست) و اره موتوری (سمت چپ)

برای جمع‌بندی در ویژگی عملکرد و مقایسه بین اره‌های زنجیری موتوری و شارژی، اره موتوری قطعاً برای کارهای برش حرفه‌ای مناسب‌تر است چرا که قدرتمند و مقاوم است و به راحتی برش را انجام می‌دهد. اما اره شارژی با مشکل دشارژ سریع باتری مواجه است. می‌توانیم نتیجه بگیریم که این مدل اره زنجیری فقط برای  کارهای سبک در حیاط منازل و باغچه مناسب است و برای انجام برش کنده و شاخه‌های قطور به صورت مکرر یا سنگین‌تر اصلا مناسب نیست.

در یک جمله اره زنجیری موتوری عملکرد به مراتب بهتری از اره زنجیری شارژی دارد.

2.    نویز یا سروصدا

بعد از عملکرد، عامل بعدی که بررسی کردیم نویز یا همان سروصدای حین کار دستگاه است. انتظار می‌رود که اره زنجیری موتوری صدای بسیار بیشتری داشته باشد، اما خوب، می‌خواستیم این را هم آزمایش کنیم و اختلاف را دقیقا اندازه بگیریم.

Noise pollution of chainsaw + آلودگی صوتی اره زنجیری  

تصویر 5: مقایسه سطح نویز یا سروصدا در کار با اره زنجیری موتوری و اره زنجیری شارژی

برای جمع‌بندی در ویژگی سرو صدا باید بگیم که انتخاب با خود شماست. اگر در محیط مسکونی نیاز به انجام عملیات چوب بری دارید قطعا معیار نویز برای شما اهمیت زیادی پیدا می‌کند و اینجاست که باید از اره زنجیری شارژی استفاده کنید.

3.    بررسی کلی معیار سهولت استفاده

در این معیار، به دنبال یافتن تعادلی بین عملکرد خوب دستگاه و استفاده آسان از دستگاه اره چوب‌بری هستیم. اینجاست که تفاوت بسیار زیادی را بین اره زنجیری شارژی و اره زنجیری موتوری مشاهده کردیم.

در حالی که اره‌های زنجیری موتوری نسبت به شارژی عملیات چوب‌بری را بهتر اجرا می‌کنند، اما برای نگهداری و استفاده صحیح از آن‌ها باید زحمت بیشتری بکشید. تعمیر و نگهداری بیشتر لزوماً چیز بدی نیست، به خصوص اگر دوست دارید کنترل بیشتری بر نحوه عملکرد اره زنجیری خودتون داشته باشید، اما با این وجود باید به آن توجه کنید. تعمیر و نگهداری منظم موتور برای بهترین عملکرد آن و همچنین اطمینان از درست بودن مخلوط سوخت عوامل کلیدی در افزایش طول عمر دستگاه است. اره زنجیری که با باتری کار می‌کند به تعمیر و نگهداری موتوری و مکانیکی مشابه اره موتوری نیاز ندارد. تنها چیزی که واقعاً برای یک اره زنجیری شارژی مورد نیاز است، تیز نگه داشتن زنجیر و شارژ باتری‌ آن است.

اره‌های زنجیری موتوری معمولاً سنگین‌تر از اره‌های مشابه اما با منبع توان باتری خود هستند و بنابراین مانور کاری آنها سخت‌تر است. پس اگر قرار است کارهای چوب بری سبک‌تری در اطراف حیاط منزل و باغچه خودتون انجام دهید، داشتن یک اره زنجیری شارژی کار را آسان‌تر می‌کند. وقتی نوبت به راه اندازی می‌رسد، اره‌های زنجیری موتوری هندلی هستند که گاهی روشن کردن موتور دستگاه را مشکل می‌کند. روشن کردن اره‌های زنجیری شارژی معمولاً فقط با فشار دادن یک دکمه است که خیلی راحت‌تر از اره زنجیری موتوری است. به طور کلی، در حالی که اره‌های زنجیری شارژی معمولاً عملکرد خوبی ندارند، اما استفاده از آنها آسان‌تر است، به خصوص برای افرادی که قصد انجام کارهای حرفه‌ای چوب بری را ندارند گزینه‌ی خیلی مناسبی برای استفاده راحت و آسان است.

برای جمع‌بندی در ویژگی سرو صدا باید بگیم که اگر کاربر حرفه‌ای نیستید و گهگاهی برای هرس درخت نیاز به یک دستگاه اره دارید، بدون شک اره زنجیری شارژی انتخاب صحیح شما است.

4.    قیمت

حالا بیایید بفهمیم باید چه میزان در حساب بانکی شما در مورد این اره‌های زنجیری پول وجود داشته باشد. بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه آنها از نظر قیمت بالا می‌روند. خرید اره‌های زنجیری موتوری معمولاً ارزان‌تر از مدل‌های شارژی قابل مقایسه است، حتی گاهی اوقات ده‌ها دلار. اره‌های زنجیری شارژی همیشه با باتری و شارژر عرضه نمی‌شوند، بنابراین قیمت اولیه ممکن است فریبنده باشد. ممکن است مجبور شوید بیشتر از قیمت کلی پرداخت کنید، به خصوص اگر نیاز باشد باتری‌های پشتیبان هم خریداری کنید. معمولاً اگر مشکلی برای اره زنجیری شارژی پیش بیاید تعمیر آن هم گرانتر از اره زنجیری موتوری است.

در جمع‌بندی کلی از نظر معیار قیمت اره زنجیری موتوری قطعا دستگاه مقرون به صرفه‌تری است.

 Best price chainsaw + ارزانترین اره زنجیری

5.    اثرات زیست محیطی

اره‌های زنجیری موتوری، مانند هر موتور احتراقی، گاز خروجی تولید می‌کنند، بنابراین اگر به دنبال کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از انتشار کربن هستید، اره زنجیری شارژی ممکن است ابزار انتخابی شما باشد. اره‌های زنجیری هیچ گونه انتشار مستقیمی ایجاد نمی‌کنند، اما به خاطر داشته باشید که برق یا الکتریسیته‌ای که برای تامین انرژی لازم است تا باتری را شارژ کنید خود باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در زنجیره تامین می‌شود.

یکی از مزایای اره‌های زنجیری شارژی "فاقد گاز خروجی بودن" است که در نتیجه می‌توانید بدون نگرانی درباره انتشار مونوکسید کربن در فضاهای بسته و خطر خفگی از آنها استفاده کنید. به طور کلی، اره زنجیری گزینه سازگارتری با محیط زیست است.

 CO2 emission and global warming + آلایندگی و گرمایش زمین

6.      جمع‌بندی کلی

در مقایسه اره زنجیری موتوری و اره زنجیری شارژی دیدیم که هر کدام نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند، پس پاسخ کاملاً قطعی برای این سئوال که کدوم برتری دارد در واقع وجود ندارد.

در پایان، باید توجه کنید اره زنجیری مناسب شما دستگاهی خواهد بود که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. برای کمک به شما در تشخیص اینکه کدام اره زنجیری مناسب شما است، لیست ساده ای از جوانب مثبت و منفی دستگاه اره زنجیری به منبع تامین توان موتور درونسوز و باتری قابل شارژ جمع‌آوری و در ادامه ارائه کرده‌ایم.

7.    مزایا و معایب کار با اره موتوری در مقابل اره شارژی

جدول 1: مقایسه مزایا و معایب اره زنجیری موتوری

مزایا

معایب

برای کارهای حرفه‌ای و سنگین عالی است.

نیازمند نگهداری بیشتر است.

برای کار کردن به برق نیاز ندارید و وابسته نیستید.

انتشار گاز گلخانه‌ای بالاتری دارد.

در کیفیت ساخت بادوام تر است.

وزن سنگین

معمولا ارزان‌تر است.

نویز و سر و صدای زیاد

 

استارت هندلی

 

جدول 2: مقایسه مزایا و معایب اره زنجیری شارژی

مزایا

معایب

تعمیر و نگهداری کم

به اندازه کافی دوام نیست

فاقد انتشار مستقیم

در کارهای سنگین عملکرد خوبی ندارد

سر و صدای کم

محدود به عمر باتری (شارژ بیشتر از سوخت گیری مجدد طول می‌کشد)

سبک وزن

خرید و تعمیر گران تر است

استفاده آسان (استارت با فشار دادن یک دکمه)

 

 

امیدواریم مقاله بررسی و مقایسه اره زنجیری موتوری با اره زنجیری شارژی به شما کمک کرده باشد تا بهترین تصمیم را برای خود و مطابق با نیازهایتان بگیرید.