از خرده چوب تهیه شده توسط دستگاه چوب خردکن  چه استفاده‌هایی کنیم؟

با 7 مورد از مصارف خرده چوب یا چیس چوب آشنا شویم.

بقایای گیاهی ریخته شده در باغتان را جمع کنید و از ایده‌های خلاقانه ارائه شده در این مقاله حداکثر استفاده را ببرید.

 

خرده ‌های چوب با تمام کاربردهای شگفت‌انگیزشان، نمادی از طلای ارگانیک در طبیعت هستند. قرار گرفتن آ‌ها در سطح باغ در فصل زمستان سبب نفوذ و جذب بیشتر بارش‌ها و در نتیجه بالا آمدن سطح آب زیر زمینی خواهد شد و به مرور که خرده‌های چوب تجزیه می‌شوند به بافت خاک اضافه شده و در نتیجه با افزایش محتوای مواد آلی خاک خاصیت اسفنجی و هوموسی خاک را بالاتر می‌برند.

1-      مالچ سلولوزی یا چوبی

کاربرد خرده‌های چوب یا چیس چوب به عنوان مالچ از روش‌های سنتی و دیرینه برای حفظ رطوبت سطحی خاک است. از سوی دیگر با خنک‌تر نگه داشتن خاک و نرسیدن نور خورشید بذرهای علف هرز نمی‌توانند جوانه بزنند و رشد علف هرز باغچه کنترل خواهد شد. در فصل پاییز هم می‌توان از چیپس چوب برای حفاظت از گیاه در برابر یخ‌زدگی و برف به صوت یک لایه عایق استفاده کرد. به یاد داشته باشید که قبل از ریختن خرده چوب، کود نیتروژنه کافی برای گیاه فراهم کرده باشید. همیشه قبل از ریختن مالچ سلولوزی جدید، خرده‌های چوب قبلی را جمع‌آوری کنید و سپس لایه مالچ جدید را بریزد.

2-     کود کمپوست

خرده‌‎های چوب غنی از کربن هستند و برای بهبود ساختار خاک پتانسیل بسیار بالایی دارند. وقتی از خرده چوب به صورت مالچ استفاده می‌کنید فقط شرایط محیطی خاک را برای پرورش گیاه بهتر می‌کنید اما با استفاده از خرده‌های چوب در تولید کود کمپوست و افزودن این کود طبیعی به خاک، ساختار خاک را تقویت خواهید کرد و چرخه بازگشت مواد آلی به خاک را تسریع می‌بخشید.

3-   سوخت

مانند همه فرآورده‌های چوبی دیگر، چیس چوب نیز برای آتش زدن و مصارف سوختی در مقیاس کوچک مناسب است. همچنین به عنوان سوخت در راکتورهای بیومس ایده‌آل هستند.

 

4-   پیاده‌رو ها و طراحی فضای سبز

یکی دیگر از مصارف مرسوم خرده چوب، استفاده از آن‌‎ها در مسیرهای عبوری و پیاده‌رو هاست. در طراحی فضای سبز به صورت پوششی زیبا مانع از رشد علف‌های هرز می‌شود و به زیبایی باغچه‌های طراحی شده می‌افزاید.

 

5-   استفاده در گلدان‌های دکوری و تزئینی

اگر به تولید یا استفاده از تزئینات گل خشک یا گل مصنوعی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از چیپس چوب برای انواع تزئینات به سلیقه خودتان بهره ببرید زیرا چوب‌های تنوع شکل و رنگ بسیاری دارند.

6-    کفپوش یا بستر برای حیوانات

در مکان‌هایی که خطرات آسیب دیدگی پوستی وجود نداشته باشد، امکان استفاده از خرده‌های چوب به عنوان کفپوش یا بستر وجود دارد. 

 

7-   کنترل فرسایش

ایجاد یک بستر پوششی روی سطح خاک سست می‌تواند خاک را در مقابل فرسایش آبی ناشی از بارش شدید باران حفظ نماید. خرده‌های چوب به نفوذ آب در خاک سست کمک می‌کنند.