چطور حاشیه‌زن یا علفتراش مناسب خودم را انتخاب کنم؟

سریع‌ترین و راحت‌ترین راه چیدن چمن و علف‌های هرز یا حتی برداشت یونجه استفاده از دستگاه علفتراش است. از سوی دیگر، دستگاه حاشیه‌زن محدودیت‌های یک دستگاه چمن‌زن را ندارد، می‌تواند تمام علف‌ها و چمن‌های کناره را به خوبی بچیند؛ اگر چه کیسه یا سبدی برای جمع کردن چمن به طور هم‌زمان ندارد.

مساحت زمینی که قصد اجرای عملیات را در آن دارید و همین‌طور حجم و نوع علفی که باید چیده شود نقش مهمی در انتخاب دستگاه علفزن شما بازی می‌کند. تنوع دستگاه در بازار سبب شده تا دسته‌بندی کاری شامل سبک کار، سنگین کار و چند منظوره برای دستگاه‌های علف‌تراش به وجود آید.

کدام مدل علفزن مناسب شرایط کاری من است؟

قبل از این که دستگاه علفزن را انتخاب کنید، معین کنید که دستگاه را برای چه کاری نیاز دارید. اگر مساحت کاری بالایی دارید، در محیط کار فنس، موانع سخت و محل‌هایی با دسترسی مشکل دارید و یا اپراتور حرفه‌ای هستید، بدون شک یک دستگاه علفتراش پشتی با شافت مستقیم بهترین انتخاب شماست. اگر دستگاه را برای مصارف خانگی نیاز دارید توصیه می‌کنیم یک دستگاه علفزن دوشی با شافت مستقیم یا خمیده بسته به راحتی خودتان تهیه کنید زیرا کار کردن با آن ساده‌تر است.

 

علفزن شافت مستقیم برای علفزنی در نقاطی که دسترسی آسان ندارند مانند مجاور دیوارها، پشت درختان و زمین‌های فنس کشیده شده مناسب است. این نوع شافت فاصله بیشتری بین اپراتور و زمین ایجاد می‌کند و اپراتور کمتر در معرض برخورد با اجسام سخت و بقایای تراشیده شده قرار می‌گیرد.

 

بسیاری از مصرف کنندگان اعلام کرده‌اند که کار با علفزن شافت خمیده ساده‌تر است. و البته حقیقت دارد، کنترل کردن علفزن شافت خمیده راحت‌تر است و این دسته از علفزن‌ها سبک‌تر هم هستند. مانورپذیری بهتری هم در اطراف بستر گیاهان و کناره‌ها دارند. راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را در دست بگیرید و بر آن مسلط خواهید بود اما ایمنی کمتری در مقایسه با علفزن شافت مستقیم دارند.

علفزن‌های چند منظوره

 

دستگاه چند منظوره GJ330 محصول SKN

انواع هد قابل نصب روی این دسته از علفزن‌ها شامل هد سر شاخه‌زن، هد نخ، هد اره، هد کولتیواتور و غیره است. با انتخاب یک دستگاه چند منظوره، یک واحد تامین توان با انواع مختلف هد برای انجام عملیات‌های مختلف در اختیار دارید. و این به معنی قدرت شما در انجام کارهای مختلف است. از سوی دیگر در زمان و هزینه نیز صرفه جویی می‌کنید.

علفزن چرخ‌دار

 

 

علفزن چرخ‌دار مدل ST415-S

 

کار با علفزن چرخ‎‌دار شبیه کار با انواع چمن‌زن معمول است اما وقتی تراکم چمن و علف هرز بیش از اندازه زیاد باشد چمن‌زن‌های معمول کارایی خود را از دست می‌دهد. این نوع علفزن مانند همه چمن‌زن‌ها مزیت راحتی کار کردن را دارد و به راحتی می‌تواند علف‌های هرز پر تراکم را بچیند. چرخ‌های بزرگ در زمین‌های ناهموار کارایی خوبی دارند. به هر حال، قدرت مانور کمتری نسبت به انواع علفزن‌های دوشی و پشتی دارند، اگر چه برای سطوح مسطح راحتی بیشتری برای اپراتور فراهم می‌کنند. مانند اغلب چمن‌زن‌های معمول، موتور علفزن‌های چرخ‌دار از نوع چهار زمانه هستند.

 

سطح کار وسیع، علف پر تراکم و کار سنگین حرفه‌‎ای

 

اگر تراکم بوته و علف خیلی زیاد باشد به جای هد نخ می‌توانید از تیغه علفتراش استفاده نمایید. دستگاه‌های علفتراش‌ موتورهای بزرگ تری در مقایسه با حاشیه‌زن‌ها دارند. شافت مستقیم دوام بیشتری در کار دارد و استفاده از فرمان دو چرخه‌ای راحتی و قدرت مانور بهتری را فراهم می‌کند. برای علفزنی در سطح وسیع و در بین علف پر تراکم و بلند دستگاه علفتراش را انتخاب کنید. تفاوت اصلی دستگاه علفتراش با دستگاه حاشیه‌زن نیز همین است.

دستگاه علفتراش یا دستگاه حاشیه زن

دستگاه‌های حاشیه‌زن و علف‌تراش ساختار یکسانی دارند. حاشیه‎‌ها و کناره‌ها محدودیت کاری دارند و مرتب کردن آن‌ها با دستگاه چمن‌زن ممکن نیست، در این شرایط باید از دستگاه حاشیه‌زن استفاده نمایید. مرتب کردن علف‌های کناره جدول‌ها، درخت‌ها نیاز به دستگاه علفزن با توان بالا ندارد، بنابراین دستگاه حاشیه‌زن معمولا برقی و یا موتوری با حجم موتور cc26 هستند. برای کارهای سنگین، کوتاه کردن علف و چمن و برداشت یونجه حاشیه‌زن کارایی ندارد، بنابراین باید از علفزن با توان بالا و یا حجم موتور cc33 تا cc52 استفاده می‌شود و به نام علفتراش یا داس موتوری  نیز معروف هستند.