برگ‌های پاییزی

استفاده مالچی بهتر است یا جمع کردن؟

 

از آنجایی که برگ‌های پاییزی به خودی خود در هوا محو نمی‌شوند، مجبوریم با روش‌هایی آن‌ها از سطح شهر یا باغات جمع‌آوری کنیم یا این که شاید بتوانیم کارهای مفیدتری هم با آن‌ها انجام بدهیم.

در این مقاله توصیه‌هایی داریم که به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید برگ‌هایتان را جمع‌آوری کنید یا آن‌ها را به صورت کود کمپوست یا مالچ استفاده کنید.

مزایای جمع کردن برگ‌ها

بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند تا برگ‌ها را جمع آوری کنند، این کار البته مزایایی دارد از جمله:

1-      جمع کردن برگ‌های سبب حفظ شدن زیبایی چمن و فضای سبز می‌شود و دیگر منظره زشت برگ‌های خاک گرفته و له شده را نمی‌بینیم.

2-     اگر برگ‌های زیادی روی چمن بریزند سبب خفگی چمن می‌شوند، نور خورشید به چمن ‌ها نمی‌رسد و بیماری‌های قارچی فراگیر می‌شود. جمع کردن برگ‌ها سبب می‌شود که چمن تنفس لازم را داشته باشد و نور کافی دریافت کند.

3-    جمع کردن در شرایطی که با درختان کاج مواجه هستیم که دسته‌های سوزنی برگ را روی چمن می‌ریزند عالی است. برگ‌های سوزنی کاج به سختی می‌پوسند و تبدیل به مالچ نمی‌شوند.

4-    بسیاری از کیسه‌های جمع‌آوری برگ توسط میکروب‌ها تجزیه می‌شوند[1]، بنابراین می‌توان آنها را همراه برگ‌ها پوساند.

5-    سرگرمی! از برگ‌های جمع‌آوری شده در تزیینات و طراحی منظره می‌توان استفاده کرد.

معایب جمع کردن برگ‌ها

جمع کردن برگ‌ها معایبی هم دارد:

1-      خرید کیسه و در برخی موارد هزینه‌های مصرفی از مهم‌ترین معایب جمع  کردن برگ‌ها هستند، به خصوص اگر با چند تن برگ مواجه باشید.

2-     جمع کردن برگ‌ها با چنگک و ریختن آن‌ها در کیسه کار خسته‌کننده و ملال آوری است.

3-    برگ‌ها منابع بازیافتی ارزشمندی برای چمن‌ها هستند. کیسه کردن برگ‌ها به جای تبدیل آن‌ها به مالچ، مواد مغذی بسیاری را که در برگ‌ها وجود دارد و می‌تواند به خاک برگرداند از دسترس خارج می‌کند.

4-    کیسه‌هایی که همراه با برگ‌ها تجزیه نمی‌شوند، مشکلات زیست محیطی قابل توجهی ایجاد خواهند کرد.

 

 

جمع کردن برگ‌ها در کیسه‌ی چمن‌زن

 

کیسه‌های برگ جمع کن چمن‌زن: روش دیگری که می‌توان برای جمع کردن برگ‌ها استفاده کرد، جمع کردن برگ‌ها با چمن‌زن است.

مزیت استفاده از این روش آن است که می‌توانید به طور هم‌زمان برگ‌ها، علف و چمن را خرد کنید و آن‌ها را جمع‌آوری نمایید. به هر حال، هنوز هم باید علف‌های خرد شده و خرده برگ‌ها را در جایی بریزید.

 

جمع کردن برگ‌ها با دستگاه برگ جمع‌کن

 

دستگاه‌های مکنده برگ روش دیگری برای جمع‌آوری برگ‌ها هستند. زمانی که با حجم نسبتا کمی از برگ یا بقایا مواجه هستید جارو کردن آنها به وسیله دستگاه‌های مکنده آسان است. دستگاه‌های مکنده دمنده و خرد کن شرکت سبز کوش نگین بهترین انتخاب برای جمع‌آوری برگ‌ها هستند.

 

فعالیت‌های مالچ‌سازی می‌تواند به کم کردن حجم برگ‌های جمع‌آوری شده کمک زیادی کند. اما اگر حجم برگ خیلی زیاد باشد خالی کردن دائمی مخزن برگ کاری خسته کننده خواهد بود.

 

دمنده مکنده یا بلوور  EBV260-3E

 

 

 

                                                           جاروی دمنده EB-500-E            

 

 

چوب خرد کن تمیز کننده چمن FYS-V65

 

مالچ چیست؟

حتما با انواع مالچ‌هایی که در پای بوته‌های گل و درختان روی سطح خاک ریخته می‌شود آشنا هستید. این روزها فقط مزایای کاربردی مالچ‌ها مطرح نیست و مالچ پاشی کاربردهای زینتی هم پیدا کرده‌اند.

مالچ به هر ماده‌ای گفته می‌شود که روی خاکی که بستر گیاه است پخش می‌شود، رطوبت خاک را برای گیاه حفظ می‌کند و پس از پوسیدن (در مورد مالچ‌های آلی)، مواد مغذی خود را به خاک می‌دهد. انواع مالچ می‌توانند از برگ، پیت، چمن، خرده چوب یا چیپس چوب و علوفه خرد شده تشکیل شده باشد. برای مثال مالچ چمنی از چمن‌های خرد شده در قطعات بسیار ریز تشگیل شده که در حین کوتاه کردن چمن بین چمن‌ها  و روی خاک ریخته می‌شود. مالچ چمنی پس از پوسیدن مواد مغذی خود را به خاک می‌دهد.

مزایای مالچ کردن برگ‌ها

متخصصان چمن معتقدند که هر زمان که تولید و  استفاده از مالچ ممکن بود از آن بهره ببرید. همانطور که در این مقاله ذکر شد، شما می‌تواند برگ‌ها را خرد کنید و با چمن خرد شده ترکیب کنید و مالچی مغذی تولید نمایید. بزرگ‌ترین مزیت مالچ کردن برگ‌ها برگرداندن مواد مغذی به خاک است. مزایای استفاده از برگ‌ها به صورت مالچ شامل:

 

 

1-      مالچ برگی مواد مغذی خوبی برای چمن فراهم می‌کند. به یاد داشته باشید که یک کود سبز خوب، مواد مغذی مناسبی را به خاک منتقل می‌کند و سلامت محیط کشت را حفظ می‌کند.

2-     مالچ همچنین به کم کردن رشد علف‌های هرز و کاهش تبخیر سطحی رطوبت خاک کمک می‌کند.

3-    مالچ کردن برگ‌ها در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند چرا که هم‌زمان دو عملیات چمن‌زنی و برداشت برگ‌ها را انجام می‌دهید.

4-    در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود چراکه پولی بابت کیسه یا خدمات شهرداری پرداخت نمی‌کنید.

معایب مالچ کردن برگ‌ها

1-      استفاده بیش از حد از مالچ هم خوب نیست. اگر مقدار برگی که روی چمن‌ها ریخته است بیش از اندازه زیاد است مالچ سازی نکنید.

2-     ریختن مقدار زیاد مالچ روی چمن سبب خفه شدن چمن می‌شود.

3-    مراقب آسیب دیدن چمن‌زن باشید. حجم زیاد برگ و چمن باعث گیر کردن مواد در دک چمن‌‎زن می‌شود. ارتفاع برگ‌ها فشار زیادی برای تیغه‌ی چمن‌زن به وجود می‌آورد طوری که نمی‌تواند عملیات برش و خرد کردن را به درستی انجام دهد.

 



[1] Biodegradable