دستگاه چندکاره، علفتراش یا حاشیه‌زن؟! هد نخ یا تیغه؟! فرمان حلقه‎‌ای یا دوچرخه‌ای؟! کدام انتخاب صحیح است؟ - بخش اول 

با توجه به تنوع بسیار بالای دستگاه‌های علفزن و چمن‌زن و نوآوری‌هایی که طراحان برای پسند بازار هر روزه در انواع این دستگاه‌ها پدید می‌آورند، انتخاب و استفاده بهینه از دستگاه نیازمند شناخت کافی است. در این مقاله به بررسی چند موضوع مهم در کمک به  مصرف‌کنندگان عزیز در انتخاب و استفاده از دستگاه برای عملیات علفزنی خواهیم پرداخت.

دستگاه مناسب کارمان و کاربری‌هایش را به درستی بشناسیم!

به طور کلی دستگاه‌های قابل حمل دوشی و پشتی علفزنی را می‌توان در سه گروه شامل دستگاه حاشیه‌زن، دستگاه علفتراش و دستگاه چندکاره دسته‌بندی کرد. دستگاه علفتراش و دستگاه حاشیه‌زن در ظاهر بسیار به هم شبیه هستند، اما انتهای شافت دستگاه حاشیه‌زن تنها هد نخ نصب می‌شود که برای برش چمن‌ و علف هرز تازه در کناره‌هایی که دستگاه چمن‌زن قابل استفاده نیست کاربرد دارد؛ در حالی که انتهای شافت دستگاه علفتراش علاوه بر هد نخ می‌توان انواع تیغه‌ را نیز نصب کرد و توده‌های بسیار متراکم علف، بوته‌های خشبی و حتی درختان تا قطر 10 سانتی‌متر (4 اینچ) را برید. دستگاه‌های علفتراش توان موتوری بالاتر (حجم موتور cc33 تا cc52) دارند و گاهی دستگاه همه کاره نیز محسوب می‌شوند. اما دستگاه حاشیه‌زن معمولا برقی و یا موتوری با حجم موتور cc26 است.

دستگاه‌های چند کاره شبیه به دستگاه علفتراش هستند و در واقع بخش موتور و شافت آنها یکی است. اما قابلیت نصب انواع بیشتری از هدها مانند هد شمشادزن، هد اره، هد کولتیواتوری و غیره را دارند و تنوع کاری بالاتری را برای کاربر فراهم می‌کنند. البته با ورود انواع هدهای عمومی (هد کولتیواتوری، هد اره، هد شمشادزنی و غیره) به بازار، دیگر نمی‌توان تفاوت چندانی بین این دو دستگاه قائل شد. و کم کم همه دستگاه‌های علفتراش به عنوان دستگاه‌های چندکاره کارایی خواهند داشت.

ایمنی و راحتی در استفاده

یکی از مسائل بسیار مهم در استفاده از دستگاه، آشنا بودن اپراتور با نکات استفاده ایمن و مخاطرات احتمالی در محیط کاری است. دستگاه‌های علفتراش بسیار پر قدرت هستند و اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید با خطرات زیادی مواجه خواهید شد. در حین کار همیشه از محافظ صورت و عینک ایمنی استفاده نمایید، چرا که چرخش تیغه با دور بالا می‌تواند اجسام مختلفی که با تیغه برخورد می‌کنند را به سمت شما پرتاب نماید. و همیشه مراقب افرادی که در اطرافتان هستند باشید که در فاصله ایمن از شما و دستگاه مستقر شده باشند.

هرگز از دستگاه بدون بند حمایل استفاده نکنید و به یاد داشته باشید که دستگاه باید از محل فرمان یا دسته (حلقه‌ای یا دو چرخه‎‌ای) در دست گرفته شود. فرمان یا دسته امکان کنترل و هدایت دستگاه را برای شما فراهم می‌کند و نیز به عنوان مانعی که از بروز بسیاری آسیب‌ها پیش‌گیری می‌کند نباید از دستانتان رها شود.

توجه کنید! دستگاه علفتراش جهت برش معینی دارد، به این معنی که برای اجرای عملیات برش فقط از یک جهت باید عمل کنید. جهت گردش تیغه ساعتگرد است بنابراین اجرای عملیات برش باید از راست به چپ انجام شود. منطقه برش از نوک تیغه تا 90 درجه به سمت چپ است.

 

 

توجه کنید! اگر در حین کار به یک مانع سخت برخورد کنید، قطعا دستگاه ضربه برگشت را به شما وارد خواهد کرد. همیشه به جای حرکت گردشی از راست به چپ، تیغه را به طور آهسته وارد توده‌ی علف‌ها نمایید تا هد در مقابل علف‌ها درگیر شود.

خطر ضربه برگشت تیغه: برای پیشگیری از این مخاطره توجه داشته باشید:

  • با توجه به تصویر، برش آسان و راحت بدون ضربه برگشت با اجرای عملیات در قسمت مابین ساعت 8 تا 11 میسر می‌شود.

 

  • انجام عملیات برش با استفاده از قسمت مابین ساعت 12 تا 2 منجر به بروز مخاطرات جدی می‌شود.

عملیات‌های برش با استفاده از قسمت مابین ساعت 11 تا 12 و مابین ساعت 2 تا 5 فقط و فقط می‌تواند توسط اپراتور یا کاربر حرفه‌ای و متخصص انجام شود.

محافظ تیغه: در اثر ضربه برخورد ممکن است اجسام کوچک تر نظیر سنگ ریزه پرتاب شود، مراقب خودتان و افراد دیگری که در اطرافتان هستند باشید و از نصب صحیح محافظ تیغه اطمینان حاصل فرمایید.

اگر به طور حرفه‌ای از دستگاه علفتراش استفاده می‌‎کنید، به یاد داشته باشید که مخاطرات دیگری هم وجود دارند. سر و صدای موتور مشکلات شنوایی به وجود می‌آورد و لرزش دستگاه نیز می‌تواند آسیب همیشگی به دست‌ها برساند. نشت سوخت، داغ شدن بیش از حد و دود کردن موتور خطر آتش‌سوزی را به دنبال دارد.

در زمان کار با دستگاه حتما از تجهیزات ایمنی استفاده نمایید و لباس کار ایمن بپوشید.