با چمن آماده، فضای سبز زیبا داشته باشیم. 

همه ما دوست داریم فضای سبز زیبا با چمن‌های پر پشت و شاداب داشته باشیم، اما گفتن و آرزو کردن همیشه آسان‌تر از عمل کردن است. یک راه حل وجود دارد. چمن آماده اغلب برای سطوح بایر و خشک که کاشت و پرورش بذر چمن سخت و وقت گیر است استفاده می‌شود و امکان داشتن زمین چمن عالی را با سرعتی باورنکردنی فراهم می‌کند.

کسانی که قبلا انتقال چمن آماده را انجام داده‌اند می‌دانند که لازمه آن اجرای عملیات‌هایی ظریف است. به هر حال، زمانی که این فرآیندها به درستی اجرا شوند، بدون آنکه زمانی صرف کاشت و جوانه زدن بذر چمن و سایر رسیدگی‌ها شود محوطه‌ی چمن‌کاری شده عالی خواهند داشت. مراحل اجرایی فرآیند کاشت چمن آماده  به شرح زیر است:

1-   زمین را آبیاری کنید. قبل از این که چمن‌های آماده را در زمین مورد نظر قرار دهید آنجا را آبیاری کنید. اگر آبیاری نکنید رشد چمن آماده به تاخیر می‌افتد.

2-   به زمین کود بدهید. به منظور تحریک و تقویت رشد چمن‌های آماده‌ای که در زمین قرار داده‌اید حتما به آن کود بدهید. اولین عملیات کوددهی حتما باید در دو هفته اول پس از قرار دادن چمن‌های آماده در زمین صورت گیرد.

یاد آور می‌شویم که نباید از کودهای شیمیایی استفاده کنید. کودهای شیمیایی اثرات نامطلوبی بر جای خواهند گذاشت. کودهای ارگانیک انتخاب درستی برای چمن هستند. کوددهی به چمن‌ها را هر ماه ادامه دهید.

 

3-  مراقب شیوع بیماری‌های قارچی باشید. کنترل قارچ‌ها بسیار سخت و اما پر اهمیت است. همزمان با رشد گیاهان، قارچ‌ها هم می‌توانند تکثیر شوند. اگر در چمن‌زار متوجه نقاط خشک و اصطلاحا کچل شده شدید، نشانه‌ای از حضور قارچ است. قارچ‌ها در رطوبت رشد می‌کنند، بنابراین برای یک روز به چمن‌ها آب ندهید و در مقابل از قارچ‌کش استفاده کنید.

 

4-  به چمن‌ها آب بدهید. مانند بسیاری از گیاهان، چمن نیز به مقدار فراوانی آب نیاز دارد تا خوب رشد کند. به یاد داشته باشید، چمن آماده نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.

در چند روز اول کاشت چمن آماده بیشترین مراقبت‌ها را انجام دهید. روزانه دو مرتبه آبیاری کنید. اگر کاشت در ماه‌های گرم و تابستان انجام شده است، موضوع آبیاری اهمیت ویژه‌ای دارد. در هفته دوم تا سوم روزی یکبار آبیاری کافی است. پس از آن، آبیاری بنا بر نیاز چمن انجام شود.

5-  چمن‌ها را کوتاه کنید. بعد از حدود 2 هفته یا زمانی که ارتفاع چمن به 4 اینچ یا 10 سانتی‌متر رسید، زمان کوتاه کردن آن با چمن‌زن است.

چمن را از ته کوتاه نکنید. هدف از این چمن‌زنی تنها سر زنی است، بنابراین برش به اندازه‌ی 5/1 تا 2 سانتی‌متر از چمن باشد. هرگز ارتفاع چمن را به کمتر از 5 سانتی‌متر نرسانید. از تیز بودن تیغه‌ی چمن‌زن مطمئن باشید، تیغه کند سبب پاره شدن چمن می‌شود و برش صورت نمی‌گیرد.

 

استفاده و کاشت چمن آماده یک روش عالی برای ایجاد سریع و آسان فضای سبز و مناظر زیبای چمنی است.