چطور از شمشاد زن استفاده کنیم و چگونه هرس انجام دهیم؟

قبل از شروع کار با شمشادزن...

1-      از وضعیت آب و هوا اطلاع کسب کنید. هرگز عملیات شمشادزنی را در هوای بارانی انجام ندهید. این موضوع به خصوص در زمان استفاده کردن از دستگاه‌های برقی اهمیت به سزایی دارد. آب و برق نباید در تماس با هم قرار بگیرند. اگر شرایط آب و هوایی مناسب کار است، تجهیزات کاری‌تان را از نظر سلامت فنی بررسی کنید. اگر از شمشاد زن برقی استفاده می‌کنید بررسی کنید که طول سیم مناسب باشد. اگر طول سیم کوتاه است از سیم رابط سیار استفاده کنید. توجه کنید که فقط می‌توانید از یک سیم رابط سیار استفاده کنید.

2-     ایمنی محیطی که قرار است در آن کار کنید را بررسی نمایید. آیا کودکان یا حیوانات اهلی در محیط کارتان حضور دارند؟ اگر چنین است حتما محدوده خطر را برایشان مشخص کنید تا وارد محیط کاری نشوند.

3-   همیشه لباس و کفش ایمنی مناسب بپوشید. لباس ایمنی باید در سایز مناسب شما باشد و راحتی لازم برای انجام کارها را داشته باشد. کفش ایمنی باید راحت باشد و از سر خوردن شما در شرایط لغزنده جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم از دستکش کار استفاده کنید.

4-   تمام آشغال‌ها و مواد زائدی که مانع از اجرای راحت و صحیح شمشادزنی خواهد شد را جمع آوری کنید. این اقدام منجر به تسریع کارتان می‌شود. از گیر کردن مواد بین تیغه‌های شمشادزن پیشگیری می‌کند.

                                         

 

چطور شمشادزنی کنیم؟

در کنار شمشادها در محل مناسبی قرار بگیرید که بتوانید مستحکم بایستید. اگر از شمشادزن برقی استفاده می‌کنید مراقب سیم و کابل برق باشید که در محلی بی خطر برای مثال به دور از لبه‌های برنده و تیز، شعله آتش یا آب قرار گرفته باشد و مزاحم کارتان نباشد و خطری برایتان ایجاد نکند.

دستگاه را روشن کنید و برش شمشادها را شروع کنید. حرکت تیغه باید به صورت گردشی یا تاب خوردن باشد تا قطعات برش خورده و جدا شده به اطراف ریخته و بتوانید محل برش بعدی را مشاهده کنید.

 

با سرعت مناسب خودتان و طوری که راحت باشید کار کنید و هرگز عجله نکنید. حوادث اغلب در زمانی که عجله می‌کنید اتفاق می‌افتند. اگر ارتفاع شمشاد‌ها خیلی بلند است، قبل از شروع کار سکوی مناسبی برای خودتان قرار دهید و روی آن ایستاده و کارتان را به دقت انجام دهید.

 

شکل مناسبی برای شمشادها و درختچه‌ها انتخاب کنید. سلامت‌ترین شمشادها و درختچه‌ها شکلی نزدیک به حرف انگلیسی A دارند که اجازه می‌دهد نور خورشید به قدر کافی به گیاه برسد. رسیدن نور کافی به گیاه منجر به رشد خوب و سالم ریشه‌ها و ساقه‌های اصلی می‌شود. اگر گیاهچه و شمشادها از قبل طوری شکل گرفته‌اند که قسمت‌های پایینی باریک‌تر از قسمت‌های بالایی است.

 

در ماه‌های تابستان پس از اینکه تمام برگ‌های گیاه رشد کرده بودند به هرس تغییر فرم گیاه اقدام کنید. هرس تغییر فرم درختچه‌های همیشه سبز را در اواخر تابستان انجام دهید و در بهار هرس گیاهانی که سریع رشد می کنند، را انجام دهید. همیشه کار هرس را اول صبح یا عصر انجام دهید تا نور خورشید در طول روز سر شاخه‌های جوان گیاه را نسوزاند.

دستگاه شمشاد زن را به درستی هدایت کنید. در شروع کار هرس، با حداقل سرعت کار کنید تا با حرکات، لرزش و دیگر ویژگی‌های دستگاه آشنا شوید. با هر دو دستتان دستگاه شمشادزن را بگیرید. برای پرچین‌های مربعی تیغه به صورت مسطح روی شمشادها قرار بگیرد و حرکت تیغه به چپ و راست باشد. آنقدر برش بزنید تا پرچین به ارتفاع مورد نظرتان برسد. برای بریدن ساقه‌های رشد کرده در دو طرف پرچین حرکت تیغه‌ها باید از پایین به بالا باشد. مراقب باشید قسمت‌های پایین را بیش از اندازه نبرید. برای ایجاد سطح گرد روی درختچه یا شمشاد، از مرتفع‌ترین قسمت گیاه برش‌های زاویه دار بزنید به طوری که بتوانید شکل منحنی را ایجاد کنید. این برش‌ها را دورادور گیاه تکرار کنید تا به شکل توپی برسید.

در زمان هرس گیاه، به رشد بیش از اندازه ساقه‌ها و شاخه‌های داخلی هم توجه کنید. پس از شکل دادن و تمیز کردن ظاهر گیاه، با استفاده از قیچی دستی دسته کوتاه از حجم بیش از حد ساقه‌ها و شاخه‌های داخلی کم کنید. شاخه‌های مرده و تنه جوش‌ها را از ته بدون جا گذاشتن ناخن ببرید تا به گیاه زخم نزده باشید و آن را مستعد بیماری نکنید. حذف شاخه‌های اضافی نه تنها منجر به تنفس بهتر گیاه می‌شود بلکه نور خورشید بهتر به داخل تاج وارد خواهد شد.

پس از بریدن شمشادها...

پس از اتمام کار هرس، بقایای هرس شده را از روی سطوح و زمین جمع کنید، و این توده از بقایا را برای تبدیل کردن به کمپوست سلولزی، خرد کردن و چیپس کردن یا تولید کاغذ آماده نمایید.

پس از بریدن شمشادها و اتمام کار هرس، تمیز کردن دستگاه شمشادزن اهمیت زیادی دارد. در زمان برش، همیشه خرده‌های ساقه‌ها و قسمت‌های برگی شمشادها در بین تیغه‌ها و دندانه‌ها گیر می‌کند. تمیز نکردن دستگاه و باقی گذاردن بقایای برش زدن شمشادها در بین تیغه‌ها، کارایی و قدرت برش تیغه‌ها را کاهش می‌دهد و اجرای عملیات را دشوار می‌کند.

برای تمیز کردن تیغه‌ها، دستگاه را خاموش کنید و آن را روی سطح مناسبی قرار دهید. به آرامی تمامی بقایای گیر کرده را بیرون بکشید و تیغه‎ها را مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده تمیز کنید. اگر از شمشازن موتوری استفاده می‌کنید، باید تیغه‌ها را با روغن مناسب روغن‌کاری نمایید. همیشه مطابق با توصیه‌های سازنده، کارهای سرویس و نگهداری دستگاه را انجام دهید تا دستگاه آسیب نبیند یا از گارانتی خارج نشود.