تنک کردن کاه پوش و ریشه چمن

چمن معمولا از طریق بذر تکثیر شده و بسته به شرایط گاهی اوقات از چمن آماده نیز استفاده می‌شود که معمولا با خاک جابجا شده و برش آن می‌تواند به شکل مربعی(Squares)  یا نواری(Strips)  باشد. برای اطلاع از روش دوم به مقاله "با چمن آماده فضای سبز زیبا داشته باشیم" در سایت و کانال سبزکوش نگین مراجعه نمایید.

ریشه‌های چمن افشان، متراکم و نسبتا کم عمق هستند و به ندرت دیده می‌شود که عمق ریشه‌ها به 1 متر برسد. باید توجه داشته باشید که ریشه‌های اصلی فقط به مدت چند هفته کارآیی دارند و پس از گذشت این مدت باید ریشه‌های نابجایی که منشا آنها گره‌های موجود در زیرخاک، پنجه‌ها، استولون‌ها و ریزوم‌ها هستند پدیدار می­شوند.

در فاز رویشی چمن ساقه نزدیک به سطح زمین بوده و گره‌های ساقه به هم فشرده می‌باشد. ساقه، حاوی جوانه انتهایی و میان­گره‌های کوتاه بوده و از قسمت پایین آن پنجه‌ها و در زیرخاک ریشه‌های فرعی پدیدار می‌گردند.

اصولا امتیازاتی که چمن خوب باید داشته باشد عبارت است از:

  1. 1.     شادابی، سرسبزی، خرمی و ظرافت برگ‌ها
  2. 2.     دوام و عمر طولانی آنها
  3. 3.     قابلیت پا خوری و استقامت خوب
  4. 4.     چهار فصل بودن چمن انتخابی
  5. 5.     دارا بودن ساقه کوتاه با قدرت پنجه زنی زیاد
  6. 6.     سازگاری با شرایط و کیفیت آب و خاک محل و شهر

تنک کردن ریشه یا کاه پوش چمن

کاه­پوش(Thatch) به لایه‌ای از ساقه، ریشه‌ها و قسمت‌های دیگر مرده چمن گفته می‌شود که در بین پوشش گیاهی سبز چمن و لایه سطحی خاک پس از گذشت چند سال از عمر چمن پدیدار می‌شود. لایه کاه پوش مانع از نفوذ آب در خاک و جذب عناصر غذایی توسط ریشه می‌شود و از سوی دیگر سلامت چمن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین رفع کاه پوش عملیاتی بسیار ضروری در پرورش و نگهداری چمن است.

تشخیص نیازچمن برای تنک کاری

اگر در زمان آبیاری، به جای نفوذ آب در خاک روان آب مشاهده کردید، پس زمان تنک کردن رسیده است. برای بررسی دقیق‌تر بخشی از چمن را بیرون بکشید اگر توده‌ای از ساقه و ریشه‌های خشک و به هم پیوسته را در لایه سطحی خاک چمن مشاهده کردید باید عملیات تنک کردن را اجرا نمایید.

توجه داشته باشید که یک لایه حداکثر 2 سانتی‌متری از کاه پوش مانند عایق حرارتی در مقابل تغییرات دما و تغییرات رطوبت خاک عمل می‌کند. اگر لایه کاه پوش بیش از این اندازه شده باشد مشکلات ذکر شده را برای چمن به وجود می‌آورد و باید تنک شود.

اصلی‌ترین علت تشکیل لایه کاه پوش آبیاری بیش از حد، کود دهی بیش از حد و کوتاه کردن مکرر چمن است.

 

پس از اجرای عملیات تنک کردن، کاه پوش‌های ریخته شده روی سطح را جمع‌آوری نمایید. کاه پوش چمن را می‌توان در تولید کمپوست استفاده نمود. پس از جمع‌آوری، چمن را آبیاری کنید. معمولا پس از سه تا چهار هفته از اجرای عملیات تنک کردن، نشانه‌های رشد مجدد چمن و تازه شدن آن را مشاهده خواهید کرد.