چطور یک تیغه ساطوری سبک بر عملکرد اره زنجیری اثر می‌گذارد؟(قسمت دوم)

بهبود تعادل دستگاه اره

یک تیغه 80 سانتی‌متری یا 32 اینچی اورگون که با وزن 13/2 گیلو گرمی  و تیغه مشابه اما سبک‌تر با وزن 5/1 کیلوگرم با شرایط استاندارد مطابق تصویر بر دستگاه اره موتوری سوار شده است. تیغه سبک وزن 29/0 درصد سبک‌تر است. اگرچه میزان کاهش وزن در تیغه قابل توجه است اما تأثیرات آن بر دستگاه اره برای اپراتورها بسیار بیشتر از انتظار خواهد بود. علت در آن است که کاهش وزن تیغه نقطه تعادل[1] دستگاه را به سمت دسته عقب منتقل می‌کند. بنابراین علاوه بر سبک‌تر شدن، تعادل دستگاه اره نیز افزایش می‌یابد.

 

 

تیغه سمت چپ با وزن 5/1 کیلوگرم و تیغه سمت راست 13/2 کیلوگرم است. در این عکس تأثیر وزن تیغه در تعادل دستگاه اره نشان داده شده است. تیغه سبک وزن جلوی اره را کم می‌کند.

با بهبود تعادل دستگاه اره موتوری که بیشتر برای تیغه‌های خیلی بلند در اره‌های حرفه‌ای مشهود است، مسئله‌ی سنگینی کردن نوک تیغه رفع می‌شود.

به طور کلی، سبک‌تر شدن تیغه‌های اره بسیار مفید است چرا که ابزارهای سبک‌تر کاربری راحت‌تر و بهره‌وری بالاتری خواهند داشت. بعضی اپراتورها به دلیل سنگینی دستگاه‌ها از دردهای پشت و سر شانه رنج می‌برند، بنابراین تیغه‌های سبک‌تر در تسکین دردشان موثر خواهد بود. حتی می‌توان گفت استفاده از تیغه‌های سبک‌تر خستگی کار را کاهش می‌دهند و با حفظ سلامت اپراتور  ایمنی بیشتری در شرایط کاری فراهم می‌کنند.

عمر کاری تیغه‌های سبک

عمر کاری تیغه‌های سبک تفاوتی با تیغه‌های سنگین قدیمی ندارد. در بررسی چندین نمونه از تیغه‌های سبک، مشخص شد کارکرد و دوام شیارهای تیغه‌های سبک مانند تیغه‌های قدیمی است. آنچه که منجر به خرابی تیغه‌های اره می‌شود خم شدن یا شکستن است.

آینده تیغه‌های سبک

قیمت تیغه‌های سبک امروزی تا دو برابر تیغه‌های قدیمی است. البته با پیشرفت تکنولوژی‌های تولید هزینه‌های تولید در آینده کاهش خواهد یافت و در آینده قیمت تمام شده این تیغه‌های سبک کمتر می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که واحد برش هر چه سبک‌تر باشد بهتر است، اما مواد با تکنولوژی بالا مانند فیبرهای تیتانیوم و کربن گران هستند که استفاده از آن‌ها را غیر ممکن ساخته است. ایده‌های جدید متمرکز بر پیشنهاد روش‌های تولیدی است که هزینه‌ها و قیمت تمام شده تیغه‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

جهت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.
http://www.sabzkoosh.com/details.asp?id=552&key8%AF%D8%9F
 

[1] Balance point