عملیات‌های صحیح کوددهی چمن

چرا به چمن کود بدهیم؟

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای چمن انجام دهید این است که مواد مغذی مناسبی در اختیارش قرار دهید. کوددهی ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه برای ایجاد یک اثر قابل توجه بر رشد چمن است. بدون کود، بیشتر گیاهان برای حفظ قدرت و رنگ خود تلاش می‌کنند. اما کوددهی سبب افزایش رشد، رنگ سبزتر، قدرت و مقاومت و ضخیم شدن چمن می‌شود. اگر فقط یک یا دو بار در سال به چمن کود می‌دهید، متاسفانه چمن شما گرسنه می‌ماند. برای پرورش بهینه چمن باید رژیم کودی منظم و مغذی ترتیب بدهید. گرچه کوددهی به تنهایی منجر به داشتن چمن‌هایی در شرایط ایده‌آل نمی‌شود اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری از چمن است.

 

کودی که می‌گوییم به چه معناست؟

کود حاوی سه عنصر غذایی اصلی است: نیتروزن، فسفر و پتاسیم. هر عنصر نقش به خصوصی در حیات گیاه دارد. عنصر نیتروژن پر مصرف‌ترین ماده غذایی گیاهان است. در گیاه چمن، چمن سبب تسریع رشد شده، رنگ گیاه سبز‌تر می‌شود و به ضخیم شدن برگ‌ها کمک می‌کند. اما اگر ترکیب کود طوری باشد که میزان نیتروژن خیلی زیاد و فسفر و پتاس خیلی کمی در اختیار گیاه قرار دهد، گیاه تنها رشد تاجی خواهد داشت و ریشه که همان پشتوانه و ذخیره‌گاه انرژی برای تجدید گیاه است رشد چندانی نخواهد کرد. یک برنامه کوددهی متعادل برای چمن شامل تمام عناصر اصلی پر مصرف و مقداری از مواد مغذی کم مصرف مرد نیاز است. آهن، منگنز، روی، برن و سولفور از جمله عناصر کم مصرف هستند.

 

 

کوددهی بیش از حد چمن

کوددهی بیش از حد می‌تواند منجر به ایجاد لایه کاه‌پوش و بالا رفتن نیاز به کوتاه کردن چمن شود. میزان کوددهی باید متناسب با رقم چمن انجام شود. در غیر اینصورت سلامت چمن در مخاطره قرار می‌گیرد. چمنی که به واکنشی به کود نیتروژن ندارد ممکن است در دیگر مواد مغزی مانند فسفر یا آهن کمبود داشته باشد. لازم است هر چند وقت یکبار برای مشخص کردن سطح مواد مغذی و معدنی، خاک را آزمایش کنید تا کمبودهای خاک تعیین شود.

مزایای کلیدی کودهی به چمن

  • چمن شاداب به رنگ سبز تیره خواهید داشت.
  • سلامتی چمن تضمین می‌شود.
  • چمن قوی از پس علف‌های هرز بر می‌آید.
  • رشد چمن بهبود می‌یابد.
  • پتاسیم مقاومت چمن را در مقابل خشکی و بی آبی بالا می‌برد.
  • فسفر سبب بهبود رشد ریشه چمن می‌شود.

 

آخرین نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که اوایل پاییز مهم‌ترین زمان از سال برای کوددهی چمن است و چمن ‌ها را در مقابل سرمای زمستانی بیمه می‌کند.

لینک مقاله های مرتبط ↓

http://www.sabzkoosh.com/details.asp?id=547

http://www.sabzkoosh.com/details.asp?id=551