تعویض روغن تیلر کولتیواتور در کمتر از 15 دقیقه


فهرست محتویات
1.چه روغن هایی در تیلر باید تعویض شود؟
2.روغن مناسب تیلرکلتیواتور باغی کشاورزی بنزینی یا دیزل چیست؟
3.واسکازین مناسب برای تیلر کلتیواتور باغی کشاورزی چیست؟
4.چه زمانی روغن تیلر باغی را عوض کنیم؟
5.اگر واسکازین یا روغن گیربکس را عوض نکنم چه می‌شود؟
6.اگر واسکازین یا روغن گیربکس صحیح را استفاده نکنم چه می شود؟
7.روش تعویض روغن موتور بنزینی و دیزل تیلر کلتیواتور چیست؟
8.روش تعویض واسکازین گیربکس تیلر کلتیواتور چیست؟
 

 

 

مقدمه

حرکت قطعات مکانیکی در هم و روی هم منجر به ایجاد اصطکاک می شود اصطکاک منجر به سایش قطعات و ایجاد گرما می گردد. گاهی حرارت آنقدر زیاد می‌شود که می تواند قطعات را ذوب کند و سبب چسبیدن قطعات به یکدیگر شود. چسبیدن دو قطعه مکانیکی در هم به معنای توقف حرکت است. وقوع این حالت در موتور به گیرپاژ معروف است. رایج ترین نوع گیرپاژ هم چسبیدن پیستون داخل سیلندر است. برای کاهش میزان اصطکاک، لازم است لایه یا سطحی از روغن بین قطعات موتور وجود داشته باشد تا علاوه بر روانکاری قطعات منجر به کاهش دما نیز گردد. از وظایف روغن در بین قطعات موتوری عبارتند از:

  • کاهش اصطکاک و پیشگیری از افزیش دما بین قطعات
  • پیشگیری از خوردگی قطعات به خاطر خاصیت اسیدی که در ترکیبات مختلف موتور ایجاد میگردد.
  • پیشگیری از زنگ زدگی قطعات داخلی موتور که به دلیل اکسید شدن به وجود می‌آید.
  • پیشگیری از رسوب گرفتگی که به خاطر وجود دوده و کربن پدید می‌آید.
  • مانع از وارد شدن ضربات به قطعات داخلی موتور می شود.
  • موجب درزبندی قطعات داخلی موتور می گردد چرا که فاصله خالی یا گپ بین رینگ ها و پیستون و سیلندر را پر می کند. در نتیجه نشت گازهای احتراقی روی نمی دهد.
  • به عنوان یک پاک کننده عمل می کند و رسوبات ایجاد شده در داخل موتور را شست و شو می دهد.

 

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

کلیدهای سرویس نگهداری موتور و گیربکس تیلر کولتیواتورهای بنزینی و دیزل 

12 فاکتور موثر در تعین قیمت تیلر کولتیواتور باغی

راهنمای انتخاب و خرید بهترین تراکتور دو چرخ

 

چه روغن هایی در تیلر باید تعویض شود؟

در مدل‌های مختلف تیلر کلتیواتور های باغی و کشاورزی سه نوع روغن استفاده می شود. تفاوتی ندارد موتور بنزینی باشد یا دیزل!

1-روغن موتور

2-روغن هواکش

3-روغن یا واسکازین گیربکس یا روغن جعبه دنده

 

روغن مناسب تیلرکلتیواتور باغی کشاورزی بنزینی یا دیزل چیست؟

برای موتورهای چهارزمانه از روغن 10W40 یا API بالا (CE) و به میزان توصیه شده در دفترچه راهنما متناسب با موتور (حدود 7/1 لیتر) استفاده کنید. در موتورهای بنزینی با استاندارد (SF) و بالاتر استفاده کنید.

 

واسکازین مناسب برای تیلر کلتیواتور باغی کشاورزی چیست؟

واسکازین مناسب تیلر کولتیواتورهای بنزینی و دیزل واسکازین 80W90 و معمولا به میزان 5/2 لیتر است.

فراموش نکنید همیشه قبل از روشن کردن دستگاه تیلر کلتیواتور باغی کشاورزی، سطح روغن ها را با استفاده از گیج بررسی کنید.

از وظایف اصلی روغن واسکازین روانکاری گیربکس است. این روغن باید در دمای بالا مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین در برابر فشار زیاد هم مقاوم باشد. چون حرکت قطعات حرارت بالایی تولید می‌کند که برای قطعات گیربکس مضر است و نیز روغن باید از قطعات در مقابل ساییدگی محافظت نماید. از خواص مهم واسکازین قدرت آن در آبگریزی است. اگر آب به داخل پوسته گیربکس راه پیدا کند می تواند مانع از تشکیل امولسیون در دنده ها گردد. واسکازین نباید کف کند. اگر در سطح روغن کف تشکیل شود انتقال قدرت در گیربکس کند خواهد شد و در نتیجه راندمان کاری و بهره وری افت می کند.

 

چه زمانی روغن تیلر باغی را عوض کنیم؟

بسته به کیفیت روغنی که استفاده می‌کنید دستورالعمل تعویض روغن تیلر کولتیواتور باغی متفاوت خواهد بود. اگر از روغن مرغوب و با کیفیت استفاده می‌کنید می‌توانید از دستورالعمل ارائه شده در این قسمت استفاده نمایید:

توجه کنید سطح روغن موتور و روغن گیربکس پیش از هر نوبت روشن کردن دستگاه تیلر کلتیواتور باید بررسی شود.

روغن موتور

حتما از روغن بمرغوب و باکیفیت از نوع 10W40 استفاده کنید. روغن موتورهای تیلر چه بنزینی و چه دیزل باید بعد از 2 تا 3 ساعت اول کارکرد به صورت درجا، تعویض کنید. تعویض دوم در ماه اول استفاده یا 20 ساعت اول انجام شود. تعویض بعدی در ماه ششم یا بعد از 100 ساعت کارکرد موتور باید انجام شود.

روغن یا واسکازین گیربکس

حتما از واسکازین با کیفیت و مرغوب 80W90 استفاده نمایید در غیر اینصورت عمر کاری گیربکس تیلر کاهش خواهد یافت. برای بار اول بعد از 5 ساعت کار دستگاه واسکازین گیربکس را تعویض کنید و گیربکس را با گازوئیل بشویید. بعد از این اقدام گیربکس را با واسکازین پر کنید. حال پس از هر 1000 ساعت کاری دستگاه تیلر کلتیواتور باید واسکازین دستگاه را تعویض کنید.

روغن هواکش

از آن جایی که تیلر کولتیواتورها در شرایط سخت و پر گرد و خاک کار می‌کنند لازم است به هواکش های روغنی مجهز باشند. در کاسه هواکش روغنی تیلر ها چه موتور بنزینی باشد چه دیزل به میزان 100 سی سی از روغن موتور یا همان روغن 10W40 بریزید. توجه داشته باشید که بعد از هر 10 ساعت کار باید روغن داخل کاسه هواکش روغنی تعویض گردد. البته میزان گرد و خاک کم و یا زیاد در محیط می‌تواند زمان تعویض روغن را تغییر دهد. به علاوه در هر نوبت تعویض روغن توری هواکش را هم باید تمیز کنید.

 

اگر واسکازین یا روغن گیربکس را عوض نکنم چه می‌شود؟

اگر واسکازین یا روغن گیربکس تیلر کولتیواتور را عوض نکنید، در روز موعود مانند هر روغن دیگری خاصیت روان کاری و تمیز کنندگی خودش را از دست خواهد داد. در نتیجه دماهای بالا، تجمع لجن و اصطکاک بیش از حد بین دنده ها منجر به وقوع خرابی در گیربکس خواهد شد.

 

اگر واسکازین یا روغن گیربکس صحیح را استفاده نکنم چه می شود؟

استفاده از روغن نامرغوب و نامناسب، خواص مورد نیاز از روانکاری روغن را در گیربکس فراهم نمی کند. در نتیجه گیربکس با مشکلاتی از جمله کاهش عملکرد گیربکس، سایش، خوردگی، گرمای بیش از حد و در نهایت خرابی مواجه می شود.

 

روش تعویض روغن موتور بنزینی و دیزل تیلر کلتیواتور چیست؟

توجه کنید که تخلیه روغن موتور باید در زمانی صورت گیرد که موتور گرم است.

برای تعویض روغن موتور تیلر باید یک ظرف با عمق مناسب در زیر میل لنگ موتور و زیر دریچه تخلیه روغن قرار دهید. سپس پیچ تخلیه را باز کنید و صبر کنید تا تمام روغن تخلیه گردد. سپس محفظه میل لنگ را با حدود 2 لیتر روغن با کیفیت پر کنید.

روغن موتور پس از گذشت چند ماه و استفاده شدن در موتور دستگاه تیلر خواص و خاصیت روان کاری خود را از دست می‌دهد، بنابراین تعویض به موقع آن منجر به افزایش طول عمر کاری دستگاه خواهد شد.

 tiller oil change instrument+ ابزار تعویض روغن

تصویر 1: وسایل لازم برای تعویض روغن

 

روش تعویض واسکازین گیربکس تیلر کلتیواتور چیست؟

اساسا ساختار گیربکس پیچیده است چرا که از چندین چرخ دنده و شافت تشکیل شده است که وظیفه انتقال نیرو از موتور به تیغه ها یا چرخ تیلر کولتیواتور را به عهده دارند. این چرخ دنده ها در زمان کار تیلر و اجرای عملیات خاکورزی به طور دائمی با همدیگر در تماس هستند. این تماس دائمی منجر به ساییدگی تدریجی دندانه ها می گردد. برای کند کردن این فرآیند باید یک سیال روانکار یا روغن روان کننده با کیفیت استفاده شود. قبل از شروع کار با تیلر سطح واسکازین یا روغن گیربکس را به روش زیر بررسی کنید. حتما دستگاه تیلر در سطح افقی باشد.

1-گیج را بیرون بکشید و آن را کاملا تمیز کنید.

2-مجدد گیج را درون پوسته گیربکس وارد کنید تا به روغن آغشته شود.

3-بررسی کنید سطح واسکازین در حد مطلوب باشد. اگر نبود باید اضافه کنید.

اگر مشاهده کردید که رنگ واسکازین تیره و تقریبا سیاه شده است، روغن واسکازین را تعویض نمایید.

شرایط اضطراری تعویض واسکازین گیربکس زمانی است که خرده های جامد فلزی یا ذرات خارجی در واسکازین مشاهده کنید.

مراحل تخلیه واسکازین به شرح زیر است:

نیم ساعت با دستگاه کار کنید تا واسکازین کمی گرم شود و تخلیه سریع تر انجام شود. برای تعویض روغن موتور تیلر باید یک ظرف با عمق مناسب در زیر گیربکس تیلر و زیر دریچه تخلیه روغن گیربکس قرار دهید. سپس پیچ تخلیه را باز کنید مراقب باشید که روغن روی شما نریزد. سپس صبر کنید تا تمام روغن تخلیه گردد. سپس محفظه میل لنگ را با حدود 2 لیتر روغن با کیفیت 80W90 پر کنید.

 

منابع

How much oil is needed in a tiller engine?