محلول پاشی و تغذیه از طریق برگ

 

تغذیه از طریق برگ یکی از عملیات‌های متداول برای رساندن موادغذایی به تمام شاخ و برگ گیاه است به طوری که کود محلول در یک ترکیب غذایی رقیق شده با آب روی شاخ و برگ گیاه پاشیده می‌شود. با محلول پاشی این کودها، گیاه مواد مغذی را به فرم یونی، از طریق برگ و سایر اندام های هوایی جذب می‌کند.

 

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

تاثیر قطر قطرات محلول و پوشش دهی یکنواخت در اثربخشی مبارزه با آفات

اسپری محلول غذایی زعفران با هد میکرونر SKN

راهنمای انتخاب و خرید بهترین سمپاش

 

توصیه‌های مهم در اجرای عملیات محلول‌پاشی برگی

  1. بهترین زمان جهت تغذیه برگی اوایل صبح یا نزدیک به غروب خورشید است یعنی هنگامیکه روزنه‌های برگ باز هستند، زمانیکه رطوبت نسبی هوا در بالاترین حد قرار دارد و برگ‌ها در مرحله تورژسانس کامل بوده و سلول‌های برگ مملو از آب هستند. تشکیل شبنم بعد از تغذیه برگی در افزایش مدت زمان ورود مواد غذایی به درون برگ‌ها به دلیل حلالیت مجدد مواد غذایی موجود در شبنم روی برگ‌ها، بسیار اهمیت دارد. همچنین، محلول پاشی زمانی باید صورت گیرد که خاک دارای رطوبت مناسب باشد، در واقع هنگامیکه برگ‌ها مملو از آب بوده و تنش آبی وجود نداشته باشد و یا آبیاری قبل از محلول پاشی انجام شده باشد.
  2. از محلول پاشی درست قبل از بارندگی به جهت جلوگیری از شسته شدن مواد غذایی خودداری کنید. البته بارندگی‌های ملایم و سبک چند ساعت بعد از محلول پاشی، باعث حل شدن مجدد مواد غذایی در آب باران شده و افزایش جذب را به دنبال دارد.
  3. از تغذیه برگی در ساعت‌های گرم روز باید خودداری کرد، جذب در دماهای بالا خیلی کم می‌باشد و ممکن است گیاه را با تنش و سوختگی برگ‌ها مواجه کند. تغذیه برگی در دماهای بالاتر از 27 درجه سانتیگراد توصیه نمی‌شود.
  4. در هنگام شب به دلیل بسته بودن روزنه ها، جذب از طریق برگ کاهش می‌یابد، بنابراین محلول پاشی توصیه نمی شود.
  5. محلول پاشی بایستی در زمانی انجام گیرد که کمترین وزش باد وجود داشته باشد، مخصوصا زمانی که اندازه ذرات محلول‌پاشی ریز باشد که مستعد بادبردگی (دریفت) است.
  6. باید از حلالیت کامل ماده غذایی استفاده شده مطمئن شوید. در صورتیکه ماده غذایی حلالیت مناسبی را نداشته باشد، در ابتدای محلول پاشی، غلظت مواد غذایی کم بوده و کمترین اثر را خواهد داشت و در انتهای محلول پاشی احتمال گیاه سوزی وجود خواهد داشت.
  7. کیفیت آب مورد استفاده جهت محلول پاشی هم باید مناسب باشد. باید از آب شیرین و دارای املاح کم جهت محلول پاشی استفاده نمود. املاح موجود در آب مورد استفاده باعث کاهش حلالیت ماده غذایی شده و در برخی مواقع دارای املاح سمی برای درخت بوده و گیاه سوزی را به دنبال دارد.
  8. اندازه قطرات محلول اثر بسیار قابل توجهی در نتیجه عملیات محلول‌پاشی دارد. قطره‌های ریزتر مساحت بیشتری از برگ را پوشش داده و راندمان محلول‌پاشی را افزایش می دهند.

 

شرکت سبزکوش نگین به کشاورزان و باغداران محترم توصیه می‌کند برای اجرای عملیات محلول‌پاشی با کیفیت، نتیجه‌گیری عالی و حداقل مصرف آب از سمپاش‌های میکرونر SKN استفاده نمایند.


اسپری به روش پاشش قطرات کنترل شده (CDA) با استفاده از هد میکرونر SKN

  1. پاشش قطرات کنترل شده بر اهمیت سمپاشی و محلول پاشی با اندازه قطرات صحیح، پوشش‌دهی یکنواختی قطرات، کاربرد حداقل حجم لازم از محلول و انجام یک پاشش موثر تأکید دارد. در این روش مقدار سم و مواد مغذی که مصرف می­شود، به حداقل میزان خود رسیده و عملیات اقتصادی خواهد بود. علاوه بر پاشش کودهای مایع، پودر های امولوسیون شونده غلیظ را هم می­توان با این روش پاشید.
  2.  در بررسی‌های انجام شده بر روی محلول های تغذیه، قطرات ریزتر همواره برای گیاهان، بهتر از قطرات درشت بودند (اصطلاح شسته شدن، خیس شدن و چکه کردن محلول از برگ، در عملیات محلول پاشی، به طور اشتباه مورد نظر کشاورزان می­باشد)
  3. هدف از محلول پاشی کنترل شده با استفاده از هد میکرونر SKN، جلوگیری از اتلاف سم و مواد غذایی و استفاده بهینه از آن‌هاست. در  محلول پاشی با نازل‌های لانسی به دلیل درشتی و غیریکنواختی قطرات محلول، گیاهان تنها قادرند از 30 تا 50 درصد ماده غذایی استفاده کنند. در سمپاش میکرونر با استفاده از یکنواختی قطر ذرات و ریز بودن آنها می­توان میزان محلول مصرفی را کاهش داد و در عین حال از بوجود آمدن ذرات خیلی ریز یا خیلی درشت که موجب اتلاف شدید محلول می­گردد، جلوگیری نمود.

 

4. استفاده از سمپاش میکرونر، روش بسیار مناسبی است که قطر ذرات محلول یکنواخت و تحت کنترل باشد. باید توجه داشت، زمانی که حجم محلول مصرفی محدود شده و از به وجود آمدن شرایط طغیانی (تجمع محلول زیاد در پشت دیسک)  جلوگیری به عمل آید، هد میکرونر کارایی بهتری خواهد داشت. در سمپاش های میکرونر جریان خروجی محلول از مخزن به پشت هد میکرونر  با استفاده از 4 سایز نازل تنظیم می‌شود.

5. پاشش با حجم آب زیاد، به دلیل وقت گیر بودن و صرف انرژی زیاد برای تهیه و انتقال حجم زیادی از آب به مزرعه، کار پرهزینه ای است. با توجه به کمبود منابع آبی و در دسترس نبودن آن در مزارع و مناطق کم آب به کاهش مصرف آب در سمپاشی و محلول پاشی امری ضروری است.

6. در بررسی لهیدگی گیاه، بیشترین لهیدگی گیاه در اجرای عملیات با سمپاش پشت تراکتوری وجود دارد، در حالی که استفاده از سمپاش میکرونر هیچ گونه لهیدگی در جای نخواهد گذاشت و امکان اجرای عملیات بعد از آبیاری وجود دارد.

7. دستگاه سمپاش میکرونر با یک باتری قابل شارژ کار می‌کند و مشکلات تامین سوخت و هزینه‌های بالای آن را ندارد. هر شارژ باتری کامل برای 4 ساعت کار سمپاشی معادل 4 هکتار سمپاشی کافی است.


جدول 1- مزایای سمپاش میکرونر SKN

 

 1

پودر شدن سم

 2

نفوذ و جذب بیشتر (مخصوصا در جذب از طریق برگ)

 3

عرض کار مناسب

 4

یکنواختی پاشش و یکنواختی اندازه قطرات

 5

ظرفیت کاری بالا در مزرعه

 6

کاهش ماده موثره (سم یا کود)

  7 

کاهش مصرف آب 

 

جدول 2- مشخصات دستگاه سمپاش میکرونر SKN

 

دور هد میکرونر

5000 دور بر دقیقه

قطر ذرات

250-100 میکرون  (با توجه به نوع نازل انتخابی)

عرض پاشش هر شاخه

200-180 سانتی­متر

عرض پاشش دستگاه

6-5 متر

مقدار محلول مصرفی

40-25 لیتر در هکتار (با توجه به نوع نازل انتخابی)

راندمان کار دستگاه

حدود 1 هکتار در ساعت

راندمان کاری باتری

4 ساعت یا 4 هکتار

 

           

شکل 1- سمپاش میکرونر سه شاخه