اسپری محلول غذایی زعفران با استفاده از هد میکرونر در سمپاش میکرونر SKN

 

اهمیت محلول پاشی در زعفران

به دلیل عدم وجود سیستم ریشه­ای گسترده در گیاه زعفران، جذب برگی مواد غذایی در بنه ­های جوان و افزایش غلظت عناصرغذایی در برگ­ها از طریق محلول­ پاشی، راهکاری مطلوب در  افزایش عملکرد محصول زعفران است.

 

محلول‌پاشی روی برگ گیاه زعفران به ­خصوص در اسفند ماه بسیار سودمند است، زیرا جذب این مواد توسط برگ­ها و تجمع آنها در اندام ذخیره­ای بنه ­ها باعث می­شود که این مواد در مراحل تشدید میتوز تابستانه به­ همراه سایر عوامل فیزیکی و شیمیایی، در تشکیل و تقویت بیشتر اندام­های گل در مریستم انتهایی جوانه بنه­ ها مؤثر باشد و در نهایت، موجب افزایش گل‌آوری در مزرعه گردد. عناصر غذایی از طریق تأثیر بر فرآیندهای رشد گیاه زراعی می­تواند موجب افزایش عملکرد گردد. از این رو مقادیر مناسب کود نیتروژن و فسفر سبب بهبود رشد گیاه شده و توانایی گیاه زعفران را برای جذب تشعشع خورشیدی با توسعه سطح برگ افزایش خواهد داد.


 
پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر:
 
محلول پاشی و تغذیه از طریق برگ




اسپری محلول غذایی زعفران با استفاده از هد میکرونر در سمپاش میکرونر SKN

-         پاشش قطرات کنترل شده CDA بر اهمیت محلول پاشی با اندازه قطرات صحیح، پوشش‌دهی یکنواختی قطرات، کاربرد حداقل حجم لازم از محلول و انجام یک پاشش موثر تأکید دارد. در بررسی های انجام شده بر روی محلول‌های تغذیه، قطرات ریزتر همواره برای گیاهان، بهتر از قطرات درشت بودند. اصطلاح شسته شدن، خیس شدن و چکه کردن محلول از برگ، در عملیات محلول پاشی، به طور اشتباه مورد نظر کشاورزان است.

 

-         هدف از محلول پاشی کنترل شده با استفاده از هد میکرونر SKN شرکت سبزکوش نگین، جلوگیری از اتلاف محلول غذایی و استفاده بهینه از آن‌هاست. در محلول‌پاشی با نازل‌های لانسی به دلیل درشتی و غیریکنواختی قطرات محلول، گیاهان تنها قادرند از 30 تا 50 درصد ماده غذایی استفاده کنند اما در سمپاش میکرونر SKN با استفاده از یکنواختی قطر ذرات و ریز بودن آنها می­توان میزان محلول مصرفی را کاهش داد و در عین حال از بوجود آمدن ذرات خیلی ریز یا خیلی درشت که موجب اتلاف شدید محلول می­گردد، جلوگیری نمود.

 

-         استفاده از سمپاش میکرونر SKN روش بسیار مناسبی برای تولید قطر ذرات محلول یکنواخت و تحت کنترل است. باید توجه داشت، زمانی که حجم محلول مصرفی محدود شده و از به وجود آمدن شرایط طغیانی (تجمع محلول زیاد در پشت دیسک) جلوگیری به عمل آید، هد میکرونر کارایی بهتری خواهد داشت. در سمپاش‌های میکرونر جریان خروجی محلول از مخزن به پشت هد میکرونر  با استفاده از 4 سایز نازل تنظیم می‌شود.

 

-         پاشش با حجم آب زیاد، به دلیل وقت گیر بودن و صرف انرژی زیاد برای تهیه و انتقال حجم زیادی از آب به مزرعه، کار پرهزینه‌ای است. با توجه به کمبود منابع آبی و در دسترس نبودن آن در مزارع و مناطق کم آب به کاهش مصرف آب در سمپاشی و محلول پاشی امری ضروری است.

-         جابجایی قطرات، بعد از خارج شدن از هد بستگی به اندازه ذرات، سرعت باد، جهت باد و ارتفاع محلول پاشی دارد. به این دلیل که ارتفاع زعفران هنگام محلول پاشی کم است، مقدار بادبردگی حتی در هنگام وزش باد هم بسیار اندک و قابل چشم پوشی است.

-         به این دلیل که محلول پاشی زعفران در زمستان انجام می­شود، تبخیر سطحی محلول پاشیده شده بر روی برگ، ناچیز است.

-         در بررسی لهیدگی گیاه، بیشترین لهیدگی گیاه در اجرای عملیات با سمپاش پشت تراکتوری وجود دارد، در حالی که استفاده از سمپاش میکرونر هیچ گونه لهیدگی در جای نخواهد گذاشت و امکان اجرای عملیات بعد از آبیاری وجود دارد.

-         دستگاه سمپاش میکرونر با یک باتری قابل شارژ کار می‌کند و مشکلات تامین سوخت و هزینه‌های بالای آن را ندارد. هر شارژ باتری کامل برای 4 ساعت کار سمپاشی معادل 4 هکتار سمپاشی کافی است.

مشخصات دستگاه میکرونر SKN

دور هد میکرونر

5000 دور بر دقیقه

قطر ذرات

250-100 میکرون  (با توجه به نوع نازل انتخابی)

عرض پاشش هر شاخه

200-180 سانتی­متر

عرض پاشش دستگاه

6-5 متر

مقدار محلول مصرفی

40-25 لیتر در هکتار (با توجه به نوع نازل انتخابی)

راندمان کار دستگاه

حدود 1 هکتار در ساعت

راندمان کار باتری

4 ساعت یا اجرای عملیات در 4 هکتار