راهنمای خرید بهترین اره شارژی با بررسی 20 معیار اصلی

(مهم‌ترین معیارهای ارزیابی دستگاه‌ اره زنجیری شارژی)

 

 

اول بگیم که "عملکرد معیار کلیدی" است!

این روزها دیگر همه ماجرا به ولتاژ برنمی‌گردد. البته با تشکر از تکنولوژی موتورهای پیشرفته بدون جاروبک (نوعی موتور با آهنربای دائمی قابل استفاده برای بارهای سبک است)، موتورهای پیشرفته الکترونیکی و باتری‌ها. به هر حال، وقتی میخواهیم یک اره زنجیری شارژی انتخاب کنیم اولویت شماره یک ما برش سریع با قدرت گشتاوری بالا برای بریدن کنده چوب است و تنها این معیار عملکردی تعین می‌کند که از اره شارژی مون رضایت داشته باشیم یا خیر! به طور کلی به دو مورد مهم درباره عملکرد باید اشاره کنیم: یکی قطر شاخه‌ای که قصد برش آن را دارید و دیگری ظرفیت کاری مورد نظرتان در کار با یک دستگاه اره است.

1. قطر شاخه هدف برای برش: باید قطر چوب، شاخه یا درختی را که قرار است به طور معمول برش دهید بدانید. با توجه به قطر چوب، طول تیغه و زنجیر را مشخص کنید و براساس این معیار درباره نوع اره‌ای که قصد خریدش را دارید تصمیم بگیرید.

2.ظرفیت کاری مورد انتظار: منظور از ظرفیت کاری اره تعداد برش در یک واحد زمان برای مثال در یک روز کاری است. تیغه و زنجیر و منبع توان دستگاه اره بیشترین اثرگذاری را در تعین ظرفیت کاری یک دستگاه اره دارند. برای اطلاعات دقیق‌تر مقاله "5 فاکتور اصلی مقایسه اره زنجیری موتوری با اره زنجیری شارژی" را مطالعه نمایید. به طور کلی ظرفیت کاری یک دستگاه اره وابستگی مستقیم به طول تیغه و سرعت حرکت زنجیر، منبع تامین توان دارد. در بخش زمان اجرا توضیحات مرتبط بیشتری درباره یک اره شارژی آمده است.

 

به لینک زیر هم مراجعه کنید تا بهترین تصمیم خرید را بگیرید:

"راهنمای انتخاب و خرید بهترین اره زنجیری موتوری یا شارژی  و قیچی شارژی باغبانی"

 

 

اما بعدش "زمان اجرا" یک مسئله مهم است!

در حالت ایده‌آل، دستگاه اره شارژی با منبع توان باتری، بین سرعت برش و قدرت کاری با زمان اجرای عملیات چوب‌بری تعادل ایجاد می‌کند. بی‌تردید باتری‌های بزرگ‌تر عملکرد بهتری هم می‌توانند داشته باشند. هرچه فناوری باتری پیشرفت بیشتری کند قطعا زمان و طول مدتی که بتوانید از دستگاه استفاده کنید هم بیشتر خواهد شد. سلول‌های متراکم‌تر با غلظت‌های بالاتر می‌توانند به طور کارآمدتری انرژی را از باتری به زنجیر منتقل کنند، بنابراین با ممانعت از خاموشی اره به خاطر دشارژ باتری، عملکرد بالاتری هم دارند.

"صرفه‌جویی در زمان" مسئله مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد. استفاده از شارژرهای سریع یا همان فست شارژرها در این بحث مطرح هستند. الان دیگر بیشتر برندها این نوع شارژرها را می‌سازند و برخی هم حتی آن را به عنوان بخشِ استاندارد کیت دستگاه برند خودشان عرضه می‌کنند. می‎توانیم نتیجه بگیریم که با فناوری‌های امروزی، دو باتری و یک شارژرِ سریع (فست شارژ) می‌توانند برای زمان کاری چوب‌بری شما در طول یک روز کافی باشند.

برای جمع‌بندی دو معیار اصلی عملکرد و زمان لازم است اشاره کنیم که 

اگر قصد برش شاخه‌های کوچک تا قطر حداکثر 5 سانتی‌متری را دارید و باغ شما وسعتی کمتر از 5000 متر مربع دارد، یک اره با تیغه ساتوری 4 اینچی با روغن‌کاری دستی همراه با یک یا دو باتری 2 آمپر انتخاب مناسب و مقرون به صرفه‌ای خواهد بود.

اگر وسعت باغ شما بیش از چند هکتار است اره شارژی با طول تیغه 8 تا 10 اینچ مناسب شما خواهد بود که مجهز به باتری حداقل 4 آمپری باشد. این زنجیر سرعت حرکت به مراتب بالاتر را برای اجرای عملیات فراهم خواهد کرد. روغن کاری در این نوع اره ها به صورت اتوماتیک است. 

اگر قصد برش تنه درخت و کنده چوب تا قطر 20 سانتی متر را دارید و برای یک روز کاری این فعالیت حرفه‌‌ای ادامه خواهد داشت. در این شرایط اره‌ای مناسب شما است که حداقل مجهز به تیغه 10 و ترجیحا 12 اینچ باشد و از باتری های کمری با آمپر بالا و یا باتری های پشتی ذخیره 20 آمپری استفاده نمایید. 

و اگر قصد چوب بری و تولید هیزم یا درخت‌بری دارید، تیغه ساتوری مناسب شما 16 اینچ و باتری دستگاه باید 4 آمپر باشد و حتما به باتری یدک نیاز خواهید داشت. حتی توصیه می‌کنیم باتری ذخیره کمری یا پشتی نیز تهیه نمایید تا برای شارژ باتری با مشکل مواجه نشوید.

در شرایطی که تشریح شد هر مرحله که جلوتر رفتیم شرایط کاری سخت‌تری توصیف شد، به میزانی که کار سخت‌تر می‌شود شما به تجهیزات قوی تری نیاز دارید و در نتیجه هزینه‌ها هم به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد.  توجه داشته باشید که قیما یک باتری 20 آمپر 4 برابر قیمت یک دستگاه اره با تیغه 4 اینچ همراه با دو باتری 2 آمپری است.

از این بخش به بعد معیارهای عملیاتی رو بررسی میکنم. همراه باشید.

1- مکانیزم راه‌اندازی و کارکرد اره زنجیری شارژی

بیشتر اره برقی‌ها فرم ظاهری یکسانی دارند و همه ویژگی‌های کارکردی پایه آن‌ها یکی است. تنها بخشی که بهترین اره زنجیری شارژی را متمایز از بقیه می‌سازد قسمت سوییچ و شاسی گاز آن است.

همه اره‌ها یک گواهی تست ایمنی یا گواهی تست آزمایشگاهی یکسان دارند، اما در واقع همه آنها از نظر مکانیزم‌های عملکردی و کاری یکسان نیستند. درعمل، برخی از اره‌ها مکانیزم راه‌اندازی دو مرحله‌ای دارند، در حالی که دیگر اره‌ها را می‌توان به سادگی با یک ضامن و فشار روی شاسی گاز به کار انداخت. ما هم از اره‌ برقی ‌خودمون انتظار داریم یک سیستم ایمنی داشته باشد که جلوی فعال‌شدن اتفاقی زنجیر روی تیغه ساتوری را بگیرد. فراموش نکنید همه مواردی که برای خرید و استفاده بررسی می‌کنید اول از همه باید این الزام ایمنی را برآورده کنند.

از این جا به بعد، مسئله اصلی دیگه احساس شما در کار یا انتظار عملکردی است که شما در کار با اره شارژی ترجیح می‌دهید.

استفاده از سیستم ایمنی دو مرحله‌ای در شرایط عادی اصلا سخت نیست. گاهی ممکن است در موقعیت‌های خاص، برای مثال وقتی که باید یک تنه درخت با قطر بیشتر از طول ساتوری که روی دستگاه اره نصب است را ببرید، کار با قفل‌های مکانیکی مشکل شود.

در انتخاب اره زنجیری شارژی، اولین گام از راه‌اندازی دو یا سه مرحله‌ای دستگاه، استفاده از یک کلید الکتریکی است. برخی اره‌هایی که کلید الکترونیکی دارند را می‌توانید سریع روشن کنید. فقط باید حواستان به ویژگی قطع کن خودکار یا اتوماتیک باشد.

این ویژگی ممکن است گاهی به نحوی منجر به ضد حال هم شود چون ممکن است شاسی گاز را فشار دهید اما اره شارژی شما روشن نشود در حالی که فکر می‌کنید آماده به کار است!

2-تنظیمات آسان دستگاه اره زنجیری شارژی

بعد از هر نوبت استفاده از اره زنجیری شارژی باید ساتوری یا تیغه ساطوری تنظیم شود. یک زنجیر جدید خیلی زود کشیده و شل می‌شود. پس لازم است بعد چندین بار نفوذ زنجیر و ساتوری در شیار چوب، حتما رگلاژ تیغه و زنجیر را مجدد انجام بدید.

اگر زنجیر شما به طور ناگهانی سفت می‌شود یعنی حرکت روانی به دور تیغه ندارد، نشانه آن می‌تواند باشد که در آن لحظه شیار ساتوری به خوبی روغن‌کاری نمی‌شود. شیار ساتوری محل چرخش پایه زنجیر است پس تا زمانی که مطمئن نشدید روغن کاری به خوبی انجام می‌شود، زنجیر را شل‌تر نکنید.

نکته‌ برای کاربران حرفه‌ای: عادت کنید در پایان روز زنجیرِ خود را شل کنید. زمانی که زنجیر در حال خنک شدن است هوای سرد منجر به سفت شدن زنجیر می‌شود و سرما به قطعات آن آسیب می‌زند. زنجیر را شل کنید تا انبساط اجزا منجر به آسیب نشود.

دو نوع طراحی برای تنظیم یا رگلاژ تیغه ساتوری رایج است. یکی تنظیم ابزار آزاد یا بدون ابزار است که تنظیم اتومات هم گفته می‌شود و دیگری به تنظیم یا رگلاژ با آچار یا تنظیم دستی معروف است. تنظیم بدون ابزار سریع‌ترین و آسان‌ترین راه شل نگه داشتن تیغه ساتوری است و با دستگیره‌های پلاستیکی یا صفحه‌هایی که زیر کاور روی تیغه اره گذاشته شده‌اند، انجام می‌شود. این دستگیره‌ها تیغه را شل می‌کنند، در واقع ساتوری را به جلو یا عقب می‌برند تا کشش زنجیر را رگلاژ کنند و دوباره تیغه ساتوری را محکم قفل می‌کنند.

3-مقایسه زنجیر سفت کن پیچ و مهره‌ای (دستی) و رگلاژ بدون آزاد (اتوماتیک)

در اره‌های مجهز به سیستم رگلاژ بدون ابزار، برای اتصال تیغه ساتوری به دستگاه اره، از یک دسته استفاده می‌شود، اما به طور معمول در مدل‌های تنظیم دستی، دو سری پیچ زیر کاورِ روی تیغه وجود دارد. به تصویر 1 نگاه کنید.

برخی از کاربران قدیمی، رگلاژ دستی با آچار را نشانه‌ای از طراحی اره برای افراد حرفه‌ای می‌دانند، اما این یک قانون نیست. به طور قطعی، در اره‌های با اندازه متوسط که این گونه نیست. در هر حال، بزرگ‌ترین و قوی‌ترین اره‌هایی که تا حالا ساخته شده، مجهز به سیستم رگلاژ تیغه دستی با آچار هستند.

 chainsaw studs adjustment + رگلاژ دستی یا رگلاژ با آچار اره زنجیری

تصویر 1: سیستم رگلاژ دستی با آچار

نکته‌ برای کاربران حرفه‌ای: مطمئن شوید که مُهره‌ها را به طور یکسان سفت کردید، چون اگر یکی از آن‌ها شل باشد، به خاطر افت گشتاور دیگری را هم شل می‌کند.

4-مسئله گم شدن مکرر مُهره‌ها

گُم شدن مهره‌های رگلاژ تیغه ساتوری، یک اتفاق رایج در محیط کاری است.‌ برای جلوگیری از این اتفاق، برخی اره‌ها یک درپوش دارند که هر چقدر شما آن‌ها را بچرخانید، از محل نصب خود جدا نمی‌شوند.

نکته‌ برای کاربران حرفه‌ای: اگر اره شما مجهز به درپوش نیست، یک مُهره یدکی به همراهتون داشته باشید.

برای این که آچار و ابزارهای کارتون را در محیط گم نکنید، می‌توانید مدل‌هایی از دستگاه اره زنجیری انتخاب کنید که قابلیت حمل و نصب ابزار داشته باشند.

شاید شما بگید تنظیم دستی بهتر از رگلاژ اتوماتیک هست یا بالعکس! اما نباید فراموش کنیم که هر دو شیوه‌ی تنظیم تیغه ساتوری ارزشمند هستند. در اره‌های کوچک از سرعت و آسانی تنظیم بدون ابزار یا رگلاژ اتوماتیک خوشمان می‌آید و رضایت خواهیم داشت. در مقابل برای اره‌های بزرگ‌تر، با تنظیم زنجیر و تیغه با یک آچار، از ایمن کردن کار خود اطمینان پیدا می‌کنیم.

هیچ عیبی نداره که دستگاه‌های مختلفی رو برای عملیات برش چوب تست کنیم تا بفهمیم کدام مناسب کار ماست. چون شرایط و محیط کار متنوع است. اما به یاد داشته باشید بهترین اره زنجیری شارژی یا اره باتری خور برای شما، همانی است که همزمان حس اطمینان و راحتی را در شما ایجاد می‌کند.

5-تیغه ساتوری‌ها و زنجیرها

بیشتر برندهای اره زنجیری تلاشی برای ساخت تیغه ساتوری و زنجیر نمی‌کنند. چون این اقدام مثل این است که به دنبال اختراع مجدد چرخ رفته باشند. به جای آن، خیلی‌ها تیغه و زنجیر با کیفیت برند آمریکایی اورگون (Oregon) را بکار می‌برند، با این حال برند آلمانی اشتیل (Stihl) هنوزم تیغه ساتوری و زنجیر خودش را می‌سازد. بیشتر اره‌‌های شارژی از زنجیر با گام 3/8 اینچ و پایه 0/043 اینچ استفاده می‌کنند، در حالی که مدل‌های قوی‌تر زنجیر تا پایه 0/050 اینچ هم نصب می‌کنند.

6-سیستم‌های روغنکاری

روغن کاری شیار ساتوری و زنجیر، در حکم گردش خون در رگ‌های یک اره زنجیری است، به طوری که اره زنجیری نمی‌تواند بدون روغن مدت زیادی به کار ادامه ‌دهد. بیش‌تر اره‌ها به آسانی روغن‌کاری می‌شوند اما با مدل‌هایی هم رو به رو می‌شویم که پس از مدتی به مشکل بر‌می‌خورند. اگر اره به خوبی روغنکاری شده باشد، معمولا فقط با یک تمیزکاری خوب، گرفتگی‌هایش باز می‌شود.

7-قابلیت بازرسی سطح روغن

بیشتر اره‌های شارژی، پنجره‌های ماتی دارند که به شما امکان می‌دهد ببینید در مخزن آن روغن هست یا خیر و در بیشتر آن‌ها می‌توانید سطح روغن را به خوبی برآورد کنید. اگر اره شما پنجره کوچکی دارد یا اصلا ندارد، چاره‌ای جز این ندارید که در دفعات بیش‌تری کار را متوقف کنید و دائما سطح روغن را بررسی کنید. یک قانون کلی این است که بعد از هر یک ساعت کار، یا هر زمان متوجه تغییر در عملکرد اره شدید سطح روغن را چک کنید و در صورت نیاز روغن اضافه کنید.

8-درب تانک روغن

آسانی پر کردن مخزن روغن یا همان تانک روغن، یکی از فاکتور‌های مهم در هنگام انتخاب بهترین اره شارژی است. قطعا دوست نداریم دست و انگشت‌هایمان روغنی شود، برای همین بهتر است بتوانیم در حالی که دستکش پوشیدیم هم مخزن روغن را پر کنیم. به دنبال درب تانک روغن دسته‌دار باشید که به آسانی می‌چرخند و باز می‌شوند. تصویر 2 را ببینید.

oil tank cab + درب مخزن روغن اره  

تصویر 2: درب تانک روغن دسته‌دار

9-نشت و نشت بیشتر روغن

بیشتر اره‌ها، به دلیل گرم‌شدن و سردشدن روزانه انقباض و انبساط مخزن پلاستیکی مانند یک پمپ معمولی، هنگامی که روی زمین گذاشته می‌شوند، روغن پس می‌دهند. برخی اره‌ها از بقیه بیشتر نشتی روغن دارند. هر زمان از اره برقی خود استفاده می‌کنید، یک تکه کارتون زیر آن بگذارید تا روغن را به خودش جذب کند.

هنگام پر کردن مخزن روغن اره مراقب باشید. برخی از آن‌ها یک بخش بزرگ در درپوش خود دارند که واردِ مخزن می‌شود و  وقتی آن را تقریبا لب به لب پر می‌کنید، مقدار زیادی روغن را به بیرون از مخزن هل می‌دهد و در نتیجه امکان نشتی بیشتر می‌شود. تمیزکاری روغنی که روی بدنه اره ریخته، به طور آزاردهنده‌ای وقت‌گیر است.

یکی دیگر از دلایل نشتی روغن، بسیار باریک بودن دهانه مخزن روغن است. روغن تیغه و زنجیر غلیظ و چسبناک است. در سرما به شکل شیره بیرون می‌ریزد، بنابراین هنگامی که دهانه مخزن باریک‌تر باشد، در سرما آسان‌تر انباشته شده، سر ریز می‌شود و بیرون می‌ریزد.

نکته‌ برای کاربران حرفه‌ای: در ظرف حاوی روغنِ خود یک سوراخ کوچک ایجاد کنید یا از یک بطری قیف‌دار تمیز برای ریختن روغن در تانک روغن اره‌ خود استفاده کنید. با این روش از ریخته شدن روغن روی بدنه اره یا نشت روغن از دهانه تانک روغن پیشگیری کردید. تصویر 3 را ببینید.

از چالش‌های دیگر آن است که فیلترهای پلاستیکی در ورودی مخزن روغن می‌تواند به تنگ‌تر شدنِ قطر ورودی تانک روغن اره منجر شوند.

درب تانک روغنی که رزوه دارد، فرآیند پر کردن روغن را با سختی بیشتری رو به رو می‌کند.

 fill oil in tank + پر کردن مخزن روغن اره

تصویر 3: روش ریختن روغن در تانک روغن اره

10-از ماندن در شیار برش تا براده برداری چوب

برای وارد کردن اره با کارایی به مراتب بیشتر داخل چوب، زنجیر اره با طراحی‌های متنوعی از اجزای برنده (بامپر، اویل هول و ... ) عرضه می‌شود. طراحی اجزای زنجیر قابلیت‌های ویژه‌ای برای کاربر اره فراهم می‌آورد. برای مثال طراحی بامپر به دلیل لبه اضافه گیرایی بهتری در شیار برش فراهم می‌کند و خطر لگد اره را کاهش می‌دهد.

نکته‌ برای کاربران حرفه‌ای: وقتی تیغه و زنجیر را وارد شیار برش چوب می‌کنید به صدای موتور گوش دهید. اگر بیش از اندازه فشار وارد کنید، اره‌‌ شارژی و مدل‌های ضعیف‌تر به سادگی از کار می‌ایستند.

11-تعادل دستگاه اره زنجیری

این درست است که آسانی و حس یک ابزار تا حد زیادی به ذهنیت ما برمی‌گردد، این هم درست است که برخی از طرح‌های دستگاه بهتر از عموم مدل‌های بازاری کار می‌دهند. بیشتر حرفه‌ای‌ها و کاربران با تجربه می‌توانند بی درنگ این را بگویند و معمولا از عبارت "خوش دستی دستگاه اره" برای توصیف استفاده می‌کنند. در بیشتر اره‌های شارژی، حس تعادل در دست‌های شما و توان برش دادن مستقیم بدون انجام حرکت پیچِشی برای تسلط داشتن، هر دو فاکتورهای ارگونومیک مهمی هستند.

دستگاه اره را با دستِ چپ خودتان از محل دسته نگهدارنده جلو مقابل خود نگهدارید، به این شیوه می‌توانید معیار تعادل اره را بسنجید. این که دستگاه اره کمی رو به جلو سنگین باشد مشکلی نیست.

برای درک بهتر مفهوم تعادل به تصویر 4 نگاه کنید.

chainsaw balance + تعادل اره زنجیری  

تصویر 4: منظور از تعادل وزنی دستگاه اره

12-اجرای عملیات برش در حالت غیر عمودی

یک حسِ خوب در زمان انجام برش‌ها آن هم در حالتی که اره زنجیری را در زاویه نگه‌داشته‌ایم، بیشتر به راحتی در به دست گرفتن دسته‌های عقب و جلو و همچنین به آسان بودنِ کارکردن با شاسی گاز بستگی دارد. تصویر 5 را ببینید.

cutting sideways +  برش های جانبی چوب 

تصویر 5: برش تنه و کار با اره در زاویه غیر عمود

13-دسته‌ها

به طور کلی، در دست گرفتن اره‌های شارژی با دسته‌های بزرگ‌تر راحتی بیشتری در کار فراهم می‌کند زیرا تماس سطحی بیشتر و نرم‌تری با دست شما وجود دارد. البته، سطوح لاستیکی دسته نیز کمک می‌کنند، نه تنها بخاطر این که نرم‌تر هستند، بلکه برای این که بهتر می‌توان آن را نگه داشت و چسبندگی بیشتری هم ایجاد می‌کند.

14-راحتی شاسی گاز

عموما شاسی گاز اره‌های زنجیری شارژی به اندازه‌کافی بزرگ هستند که دو انگشت روی آن‌ها قرار بگیرد. برخی از آن‌ها یک شاسی بزرگ با فضای بیشتر دارند که برای راحتی شما در تغییر موضعِ در دست گرفتنِ اره شارژی است. بهترین حسِ کار با شاسی، برای نوعی از طراحی است که شاسی همسطح با دسته عقب است. اما طراحی مقابل آن که زیاد جالب نیست، اینگونه است که شاسی برآمدگی زیادی دارد به طوری که مجبور می‌شوید با انگشت به آن فشار وارد کنید. این حالت برای کار مداوم به انگشتان فشار می‌آورد.

15-وزن دستگاه اره شارژی

وزن خشک بهترین اره‌های زنجیری شارژی می‌تواند تا بیش از 15 پوند یا تقریبا 7 کیلوگرم باشد. تجربه نشان می‌دهد که وزنِ یک اره نسبت به تعادلِ درست دستگاه، اهمیتِ کمتری دارد. زیرا تنها زمانی وزنِ کامل را حس می‌کنید که در حالِ برش نباشید. اما بی‌تردید جابجایی و حمل یک اره سنگین در طول یک روز کاری سخت، می‌تواند دشواری کار را بیشتر کند. نکته‌ی مهم درباره این اره‌ها این است که باتری‌ها بخشِ مهمی از وزن هستند. بنابراین اره‌های قوی‌تر و با دوام‌تر، با باتری با ظرفیت بالاتر و تیغه ساتوری بلندتر که ما ترجیح می‌دهیم، وزنِ بالاتری دارند.

16-انتخاب باتری دستگاه اره شارژی

اگر همه معیارهای انتخاب دیگر رو بررسی کردید حالا وقت آن هست که درباره ظرفیت کاری باتری اره شارژی متناسب با میزان کار روزانه تون تصمیم بگیرید. شاید فکر خوبی باشد که یک باتری بزرگتر برای کارهای سنگین و طولانی مدت داشته باشید و در کنار آن یک باتری با ظرفیت پایین‌تر نیز بخواهید تا هنگامی که کار زیادی نداشتید، وزن اره را سبک‌تر کنید.

17- بحث شیرین ولتاژ

ولتاژ‌های بالاتر به معنای توانِ بیشتر هستند، درسته؟ بی‌تردید برای این امر برهانی وجود دارد، اما این موضوع همه داستان نیست. توان به وات اندازه‌گیری می‌شود و با ضرب کردنِ ولتاژ در جریان به دست می‌آید. با یک اره 26 ولتی می‌توانید توانی یکسان با مدل 56 ولتی ایجاد کنید. ولتاژ پایین‌تر به سادگی باید آمپر (جریان) بیشتری تولید کند تا به آن توان برسد. همه این صحبت ها به ترکیبِ ولت و آمپر برمی‌گردد.

18- وات- ساعت

یک نکته جالب دیگر که باید بدانید، در برخی باتری‌ها با ولتاژی که به آن‌ها داده می‌شود، بین درجه‌بندی‌های آمپر-ساعت و وات-ساعت اختلاف وجود دارد. برای مرور ساده:

ولت × آمپر ساعت= وات ساعت.

این همان رابطه پایه‌ای است که برای توان به کار بردیم، فقط به جای خروجی، ذخیره انرژی را ذکر کردیم. این تحلیل یک روش آسان برای مقایسه انرژی در دسترس یک باتری نسبت به دیگری است، هنگامی که ولتاژهای متفاوتی داشته باشند. روز به روز سازندگان بیشتری را پیدا می‌کنیم که شاید برای آسان کردن کار مشتریان خود، آمپر-ساعت‌ها را گرد می‌کنند. برخی وات-ساعت خود را با بیشینه ولتاژ محاسبه می‌کنند در حالی که بیشتر آن‌ها از ولتاژ اسمی استفاده کرده‌اند. متاسفانه این باعث می‌شود برخی مقایسه‌ها چالش برانگیزتر و حتی گیج‌کننده‌تر شود.

19-تفاوت‌های اسمی

هنگامی که یک باتری لیتیومی-یونی را شارژ می‌کنید، به ولتاژ بیشینه خود می‌رسد. کمی بعد، در ولتاژی کمی پایین‌تر در ولتاژ اسمی خود قرار می‌گیرد. ولتاژ اسمی جایی است که باتری بیشترین عمر کاری خود را در آن می‌گذراند و نزدیک به نود درصد از ولتاژ بیشینه است.

برندها ناچار به انتخاب هستند که کدام یک را برای جلب نظر مصرف کننده نمایش دهند ولتاژ بیشینه یا ولتاژ اسمی؟! هنگامی که عددهایی مانند بیشینه 60 ولت را می‌بینید، در واقع یک باتری با ولتاژ اسمی 54 ولتی است. هنگامی که واژه بیشینه (MAX) را روی باتری و بسته‌بندی نمی‌بینید، "به طور معمول" این باتری ولتاژ اسمی خود را نمایش می‌دهد.

دلیلی دارد که می‌گوییم "به طور معمول" این چنین است. برخی برندها ولتاژ بیشینه خود را اعلام و تبلیغ می‌کنند اما به روشنی آن را بیان نمی‌کنند.

برخی کشورهای اروپایی ولتاژهای گفته شده را با دقت بیشتری بیان می‌کنند و به نظر می‌رسد این موضوع تنها زمانی سودمند است که ریاضیات ساده‌ای همراه آن‌ ارائه شود. در غیر اینصورت صحت اعداد تنها در تست و آزمون مشخص خواهد شد.

20-بهترین لوازم جانبی اره‌های زنجیری شارژی

در حالی که تقریبا همه اره‌های برقی با کاور پلاستیکی برای محافظت از زنجیر عرضه می‌شوند و همزمان از شما در برابر زنجیر محافظت می‌کنند، برخی از مدل‌ها پا را از این هم فراتر نهاده‌اند.

برای مثال نوعی محافظ اختیاری وجود دارد که خطر کارکردن با اره را کمتر می‌کند.‌ برخورد با محافظ باعث می‌شود چند اینچ از ظرفیتِ بُرِش اره کاسته شود و در نتیجه از خطر هر گونه برش سنگین و آسیب جدی جلوگیری می‌کند. با این حال، ممکن است کاربرهای غیرحرفه‌ای هم در کار با اره زنجیری که در برابر خطر لگد زدن تیغه محافظت شده به راحتی کار کنند. به تصویر 6 نگاه کنید، کاور ایمنی را ببینید.

استفاده از کیف مناسب برای نگهداری و حمل و نقل اره شارژی سودمند است، فراموش نکنید تنها پس از خالی کردن مخزن روغن دستگاه اره را در کیف مخصوص خود قرار بدید.

battery powered chainsaw + اره زنجیری شارزی

تصویر 6: اجزای یک اره زنجیری شارژی