تنظیم کاربراتور اره زنجیری موتوری در کمتر از 5 دقیقه

(راهنمای تنظیم موتور اره زنجیری موتوری)



فهرست محتویات
چه زمانی و چرا باید تنظیم کاربراتور اره موتوری انجام شود؟
وظیفه کاربراتور چیست؟
گام اول: شناخت وظایف پیچ‌های تنظیم
گام دوم : مراحل تنظیم کاربراتور
مزایای تنظیم کردن کاربراتور اره زنجیری موتوری

 

مقدمه

تنظیم کاربراتور فقط محدود به شناخت ابزارها و روش تنظیم کردن کاربراتور دستگاه اره زنجیری موتوری نیست بلکه کاملا به کارکرد موتور و آنچه از یک اره ایده‌آل انتظار داریم باز می‌گردد. فقط این نکته رو در نظر داشته باشید که اگر دستگاه اره شما نو هست نیازی به انجام هیچ کاری نیست. همچنین اگر در امور فنی سر رشته ندارید لطفا بدون گرفتن راهنمایی از فردی متخصص دست به کار نشوید (چون فقط افراد متخصص می‌توانند این تنظیمات را به درستی انجام بدهند) و این مقاله رو تنها برای آشنایی با نکات تنظیم کاربراتور و برای ارتقا دانش خودتون درباره اره موتوری زنجیری مطالعه نمایید.


 

پیشنهاد سایر مقالات برای مطالعه

1- اره شارژی بهتره یا اره موتوری؟

برای مقایسه اره موتوری با اره شارژی مقاله " 5 فاکتور اصلی مقایسه اره زنجیری موتوری با اره شارژی" را مطالع کنید.

2- چطور از اره موتوری استفاده کنیم؟

پیشنهاد می کنم مقاله "آموزش تصویری کار با اره موتوری" را مطالعه کنید.

3-چطور زنجیر اره موتوری را تیز کنم؟

مقاله " استفاده از کیت سوهان برای تیز کردن زنجیر اره موتوری" را مطالعه کنید.

4-تیغه ساتوری اره زنجیری بهتر است سبک باشد یا سنگین؟

مقاله "چطور یک تیغه ساتوری سبک بر عملکرد اره زنجیری اثر میگذارد؟" بخش اول و بخش دوم را مطالعه کنید.

5- سیستم های ایمنی اره زنجیری و عملکرد آنها چگونه است؟


چه زمانی و چرا باید تنظیم کاربراتور اره موتوری انجام شود؟

اگر یه دستگاه اره موتوری کارکرده دارید ممکن است نیاز باشد که کاربراتور آن را تنظیم کنید. از طرف دیگر، خیلی از کاربران یا اپراتورهای حرفه‌ای چوب بری می‌دانند که متناسب باشرایط آب و هوا، رطوبت، ارتفاع از سطح دریا، نسبت روغن و بنزین و نوع سوخت لازم هست کاربراتور تنظیم شود. چرا؟ قطعا برای اینکه عملکرد موتور بهینه باقی بماند. یا اینکه اگر نیاز باشه کاربراتور تعویض شود تا کارایی و بهره‌وری موتور دستگاه اره تضمین شود. اما به طور کلی تنظیم کاربراتور در اره‌های موتوری زنجیری و سایر موتورهای دو زمانه ضروری است.

همه ماجرا به تنظیم نسبت سوخت و هوا بر می‌گردد. تنظیم کاربراتور در حالتی که سوخت زیاد وارد موتور شود منجر به ایجاد آلایندگی(انتشار گاز CO2) و دود کردن اره، قدرت نداشتن موتور و حتی آسیب به موتور خواهد شد چون سوخت زیادتر از حد مجاز نمی‌تواند به طور کامل احتراق کند و حرارت لازم را برای گرفتن حداکثر توان از موتور ایجاد کند، در نتیجه سوخت نیم‌سوخته وارد اگزوز می‌شود که با نشانه دود سیاه قابل مشاهده است. از طرف دیگر، تنظیم کاربراتور در حالتی که سوخت کمتری به موتور برسد قدرت موتور را کاهش می‌دهد و احتمال دارد موتور خاموش شود چون دمای سیلندر به اندازه کافی بالا نمی‌رود.

تنظیم صحیح کاربراتور به دستگاه اره زنجیری اجازه می‌دهد تا در حالت کارکرد بهینه خود حداکثر قدرت و توان خروجی را بدهد، عمر کاری دستگاه افزایش پیدا ‌کند، حداقل میزان آلایندگی و دود را داشته باشد و کمتر شما را مجبور به سرویس و تعمیر دستگاه اره خواهد کرد که یعنی صرفه‌جویی در هزینه‌ها.

این‌ها همه دلایلی هستند که هشدار می‌دهند تنظیم کاربراتور دستگاه اره موتوری به طور قطعی باید با آگاهی و تخصص انجام شود.

وظیفه کاربراتور چیست؟

کاربراتور قطعه‌ای از دستگاه اره موتوری زنجیری است که میزان سوخت (مخلوط بنزین و روغن دو زمانه) مصرفی موتور را به نسبت صحیح با هوا تنظیم می‌کند. پس لازم هست که به درستی تنظیم باشد. اگر نه با عواقب سخت هندل خوردن و روشن نشدن و همینطور عملکرد بد موتور درگیر خواهید شد.

در تصویر 1 کاربراتور والبرو ژاپن نصب شده روی اره‌های SKN را ببینید.

 chainsaw carburetor + کاربراتور موتور دوزمانه

تصویر 1: کاربراتور والبرو ژاپن در اره‌های زنجیری موتوری SKN


گام اول: شناخت وظایف پیچ‌های تنظیم

باید محل قرارگیری 3 پیچ تنظیم را پیدا کنید.

پیچ I (وضعیت کار کردن در جا یا خلاص)

پیچ L (جریان سرعت پایین)

 پیچ H (جریان سرعت بالا)

برندهای مختلف ممکن است از نام‌های مختلفی استفاده کرده باشند. پس حتما دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید. نمونه‌ای از محل پیچ‌ها و سری آچار مخصوص تنظیم کاربراتور در تصویر 2 نشان داده است.

 carburetor adjustment screw +پیچ تنظیم کاربراتور

تصویر2: پیچ‌های کاربراتور و آچار مخصوص تنظیم کاربراتور

پیچ I  (پیچ گاز): این پیچ برای تنظیمی است که میزان باز بودن دریچه گاز را در زمان خلاصی (آزاد بودن اهرم گاز) تعین می‌کند. اگر دریچه خیلی بسته باشد، موتور پس از رها شدن اهرم گاز خفه می‌کند. دریچه به راحتی می‌تواند جریان سوخت و هوا را قطع کند. از طرف دیگر، اگر دریچه خیلی باز باشد، سرعت بالای موتور سبب چرخش کلاچ گریز از مرکز و حرکت زنجیر خواهد شد. این حالت خیلی خطرناک است و هرگز نباید اتفاق بیفتد.

پیچ L (جریان سوخت در دور پایین موتور): این پیچ نسبت سوخت را در مخلوط سوخت و هوا در حالت خلاص تنظیم می‌کند. تنظیمی که جریان را زیاد کند منجر به خفه کردن موتور در وضعیت خلاص یا دور پایین می‌شود. مخلوطی از سوخت و هوا که خیلی کم باشد موتور را در وضعیت کمبود سوخت قرار می‌دهد و موتور شروع به لرزیدن خواهد زد.

carburetor Low screw + پیچ تنظیم موتور در خلاصی 

تصویر 3: تنظیم کاربراتور با پیچ L

در تصویر 3، برشی از کاربراتور در محل مجرایی که پیچ L با حرکت خود جریان سوخت را تنظیم می‌کند نشان می‌دهد. تنظیم پیچ L جریان سوخت را برای عبور از سه مجرای متفاوت هدایت می‌کند، تصویر 4 و 5 را ببینید. اولین مجرا، پشت دریچه گاز و هم جهت مسیر حرکت هوا قرار دارد. وقتی موتور در حالت خلاص (درجا) روشن است سوخت از این مجرا هدایت می‌شود. به تصویر 6 نگاه کنید. وقتی دریچه گاز حرکت داده شود دو مجرای دیگر برای تنظیم جریان سوخت فعال می‌شوند.

carburetor low flow adjustment +تنظیم کاربراتور درجا  

تصویر 4: حرکت پیچ L برای تنظیم در حالت خلاص یا درجا

  holes behind the throttle valve in carburetor+سوراخ های جریان سوخت در کاربراتور

تصویر 5: سه مجرای متفاوت برای عبور جریان سوخت

first hole is behind the throttle valve+ پیچ تنظیم جریان کم کاربراتور  

تصویر 6: مجرای اول در تنظیم پیچ L در حالت بسته بودن دریچه گاز

پیچ H (جریان سوخت در دور بالای موتور): این پیچ نسبت سوخت را در مخلوط سوخت و هوا در زمان کاری دستگاه اره و در هنگام برش چوب تنظیم می‌کند. برخی تصور می‌کنند این تنظیم مهم‌ترین اقدام برای بهینه کردن اجرای عملیات با اره زنجیری موتوری است که اینطور نیست. اما این تنظیم تعین می‌کند عملکرد دستگاه اره در هنگام برش چطور باشد. تنظیمی که جریان سوخت را خیلی زیاد کند منجر به این نمی‌شود که موتور اره زنجیری به دور موتور لازم برای حداکثر قدرت برسد.

ورودی سوخت در کانال اصلی کاربراتور توسط پیچ H تنظیم می‌شود. جریان سوخت از مسیر دیفیوزر یا مقسم کاربراتور که نازل هم نامیده می‌شود هدایت می‌گردد، تصویر 8 را ببینید. وظیفه این نازل ممانعت از ورود هوا به محفظه سوخت و هدایت جریان سوخت است. وقتی موتور سرد است و قصد روشن کردن آن را دارید، ساسات را می‌بندید که در نتیجه حداکثر خلاء برای نازل کاربراتور فراهم می‌گردد و خیلی سریع محفظه سوخت پر می‌شود.

 carburetor H screw +تنظیم کاربراتور

تصویر 7: پیچ H در تنظیم کاربراتور

 carburetor nozzle valve+ carburetor diffuse+نازل کاربراتور دو زمانه

تصویر 8: مقسم یا دیفیوزر سوخت در کاربراتور

پس از روشن شدن موتور، در حالت درجا یا خلاص سوخت از مسیر یک یا دو مجرای (بسته به میزان باز بودن دریچه) نشان داده شده در تصویر 9 هدایت می‌شود. وقتی دریچه گاز باز شود خلا افزایش می‌یابد و سه مجزا باز شده و جریان سوخت افزایش می‌یابد، تصویر 10.  

motor idle condition fuel flow+ جریان سوخت در حالت درجا 

تصویر 9: هدایت سوخت در حالت خلاص یا کارکرد درجای موتور

increase fuel throughput in carburetor+ افزایش جریان سوخت 

تصویر 10: عبور سوخت از هر سه مجرا و افزایش دبی سوخت

باز شدن کامل دریچه سبب ایجاد خلا کامل و عبور سوخت از نازل و در نتیجه افزایش بیشتر سوخت می‌شود، تصویر 11. جریان بالاتر مخلوط سوخت و هوای فراهم شده برای کارکرد موتور در شرایط کاری موتور زمانی که تحت بار قرار می‌گیرد کافی خواهد بود. این حالت زمانی است که شما اهرم گاز دستگاه اره موتوری زنجیری را می‌فشارید تا عملیات برش را انجام دهد.

carburetor nozzle + مقسم کاربراتور 

تصویر 11: عبور سوخت از نازل یا مقسم کاربراتور

تا این قسمت درباره شرایط و عواقب تنظیم جریان سوخت زیاد و کم صحبت شد و سه پیچ تنظیم و عمکرد هر کدام را معرفی کردیم. لازم به ذکر است که برخی اره‌های زنجیری فاقد پیچ تنظیم در دسترس مشابه تصویر 1 هستند. در این نوع کاربراتورها باید از آچار مخصوص برای تنظیم استفاده نمود. آچار مخصوص در تصویر 2 نشان داده شده است.

گام دوم : مراحل تنظیم کاربراتور

تمام مراحلی که در ادامه می‌خوانید باید برای تنظیم کاربراتور اره زنجیری اجرا شوند.

1-فیلتر هوای دستگاه اره را بررسی کنید و در صورت نیاز حتما آن را تمیز کنید. تنظیم کاربراتور در شرایطی که فیلتر هوا تقریبا گرفته و کثیف است دقیقا مشابه شرایطی است که تنظیم کاربراتور در وضعیت نیمه باز ساسات انجام شود. اگر دستگاه اره را با یک فیلتر کثیف تنظیم کنید، بعد از تمیز کردن فیلتر، موتور در وضعیت جریان کم سوخت (در بخش قبلی به طور کامل تشریح شد) کار خواهد کرد.  

2-اگزوز و مجرای خروج دود را از جهت گرفتگی با دوده بررسی کنید. دوده می‌تواند مجرای خروج دود و سطح شمع را بپوشاند که منجر به شرایطی می‌شود که اره نیاز به تنظیم کاربراتور پیدا کند. اما این نیاز واقعی نیست و فقط کافی است دستگاه را تمیز کنید. و اگر در شرایط ذکر شده تنظیم کاربراتور انجام شود موتور در وضعیت جریان کم سوخت کار خواهد کرد و ممکن است آسیب ببیند.

3-اگر تنظیم کاربراتور به دلیل نو بودن یا تعمیری بودن آن ضرورت دارد بهتر است که از تنظیم اولیه در حالت خاموش بودن موتور اره شروع کنید. پیچ گاز در تصویر 1 را نسبت به حالت اولیه کاملا باز، یک دور ببندیدو

4-سطح سوخت را بررسی کنید. باید تانک سوخت بیش از نصف ظرفیت پر باشد. اگر کاربراتور در زمانی تنظیم شود که مخزن سوخت تقریبا خالی است، بعد از پر کردن تانک سوخت، کاربراتور ممکن است در حالت جریان زیاد قرار بگیرد. فراموش نکنید سالم بودن فیلتر سوخت و کیپ نبودن آن در بهبود کارکرد کاربراتور و موتور موثر است. در صورت نیاز فورا فیلتر سوخت داخل باک را تعویض کنید.

5- موتور را روشن کنید و منتظر بمانید تا گرم شود. اجازه دهید برای چند دقیقه کار کند. تنظیم کاربراتور در وضعیت سرد بودن موتور منجر به تنظیم در حالت ایجاد جریان زیاد توسط کاربراتور خواهد شد.

6- برای تنظیم کاربراتور در دور پایین موتور با استفاد از پیچ L شروع کنید. سعی کنید سرعت را به بیش از 2700 دور در دقیقه برسانید. اگر ابزار تاکومتر (تصویر 3) برای اندازه گیری ندارید، بدون این که کلاچ درگیر شود تا حدی که امکان دارد سرعت را بالا ببرید. هرگز زمانی که زنجیر حرکت می‌کند اما شاسی گاز رها است تنظیمات کاربراتور را انجام ندهید. اگر دستگاه اره خلاص نمی‌ماند به مرحله بعدی بروید.

 tachometer + دور در دقیقه موتور دو زمانه

تصویر 3: ابزار تاکومتر برای اندازه گیری دور در دقیقه موتور

7- جریان سوخت را حداقل کنید. به آهستگی پیچ را بچرخانید تا موتور به حالت کمبود سوخت برسد. محل شیار پیچ را به ذهن خودتان بسپارید. حالا به تدریج و به آرامی پیچ تنظیم را بچرخانید تا عملکرد موتور با توجه به صدایی که با گاز دادن می‌شنوید بهتر شود. پیچ را تا زمانی که موتور نشانه‌های تحت فشار بودن را به خود بگیرد و از حالت طبیعی خارج شود باز کنید. این موقعیت شیار پیچ را هم به ذهنتان بسپارید و با موقعیت قبلی شیار پیچ در حالت جریان کم مقایسه کنید. حالا به آرامی پیچ را به سمت وضعیتی که موتور در حال قبل بهترین عملکرد را دارد بچرخانید. این میزان باید حدود نیمه فاصله دو وضعیتی است که به ذهنتان سپرده بودید و تنظیمی مابین دو وضعیت بحرانی جریان سوخت کم و زیاد فراهم می‌کند.

8- حالا تنظیمات را برای دور بالای موتور با پیچ H تکرار کنید. در این حالت موتور را در حالت گاز زیاد و دور بالا قرار دهید و مراحل بند 7 را برای پیچ H تکرار کنید.

9- روش پیش‌فرض برای تنظیم پیچ‌های L و H نیز به این شرح است که پیچ‌ها را یک و نیم دور می‌بندید. پیچ L را یک دور باز کنید و سپس پیچ H را یک دور و یک چهارم دور باز کنید. در عموم شرایط این تنظیم منجر به کارکرد قابل قبول موتور دستگاه اره موتوری خواهد شد.

لازم به یادآوری است که تنظیم کاربراتور دستگاه عملیاتی کاملا حرفه‌ای است و در صورت نداشتن مهارت و تخصص لازم، دست به تنظیم کاربراتور دستگاه نزنید.

مزایای تنظیم کردن کاربراتور اره زنجیری موتوری

صرفه‌جویی مالی به خاطر کاهش مصرف سوخت در حالی که عملکرد بهینه‌ای موتور برایتان فراهم است.

استارت خوردن سریع و روشن شدن آسان دستگاه اره موتوری

بهترین عملکرد دستگاه اره در زمان اجرای عملیات چوب بری را تجربه می‌کنید.

بخش مهمی از نگهداری دستگاه است و عمر کاری دستگاه را طولانی می‌کند.