14 ابزار دستی و دستگاه فوق‌العاده جمع‌آوری برگ درختان

(چالش جمع کردن برگ‌ها در پاییز)

فهرست محتویات
 
1.دستگاه دمنده SKN یا برگروب
2.چنگک جمع‌آوری برگ
3.قاشقک یا پنجه جمع‌آوری برگ
4.چنگه باغبانی
5.جارو کردن برگ‌ها یا استفاده از دستگاه مکنده
6.رِیک دوبل یا ریک دو طرفه
7.مالچ کن برگ یا خرد کن برگ
8.دستگاه چوب خرد کن تمیزکننده چمن
9.الحاقی برگ جمع‌کن چمن زن تراکتوری
10.برگ جمع کن پشت بام
11.کیسه برگ جمع‌کن
12.دستکش مقاوم و بادوام باغبانی
13.کیسه برگ دوستدار محیط زیست
14.مخزن یا سطل جمع‌آوری برگ

مقدمه

پاییز و زمستان که از راه می‌رسد، چشممان به برگ‌های زیبایی می‌خورد که روی چمن‌ها یا در پیاده‌روها باقی مانده‌اند. روزهای اول پاییز دیدن این منظره خیلی لذتبخش است و اکثر افراد هوس می‌کنند هر سال چند تا عکس با این زیبایی طبیعت بگیرند. اما بعد از مدتی که بارندگی اتفاق بیفتد و این برگ‌ها با خاک و غیره آلوده شوند یا اینکه موجوداتی مثل‌ موش شهری هم واردشون شوند، مشکلات این حجم قابل توجه برگ درخت در سطح شهر، معابر و پارک‌های آشکار می‌شود. از طرف دیگر، ماندن این برگ‌ها روی سطح چمن نه تنها گسترش کپک را تقویت می‌کند، مانع رسیدن نور خورشید به چمن می‌شوند.  بنابراین، به ابزارها و دستگاه‌هایی نیاز داریم که بتوانیم به سریع‌ترین و راحت‌ترین روش ممکن این برگ‌ها را جمع‌آوری کنیم و به محلی برای فرآوری کودهای زیستی، ساخت مالچ و کمپوست منتقل کنیم. فراموش نکنیم یکی از منابع درآمدی برای شهرداری‌ها همین برگ‌ درختان سطح شهر است.

در ادامه این مقاله با انواع ابزارهای دستی و دستگاه‌های موتوری که در جمع‌آوری برگ می‌توانند به ما کمک کنند بررسی می‌کنیم:

1-دستگاه دمنده SKN یا برگروب

اگر با حجم زیاد برگ مواجه نیستید و هنوز هم خشک هستند، دستگاه دمنده می‌تواند در جمع‌آوری خیلی سریع برگ‌ها با شما کمک کند. این دستگاه ها در انواع موتوری، برقی و باتری شارژی در بازار عرضه می‌شوند. به تصویر 1 نگاه کنید. برای مشاهده مشخصات دمنده موتوری SKN وارد این لینک شوید.

leaf blower + دمنده برگ 

تصویر 1: استفاده از دستگاه دمنده برای جمع‌ کردن برگ‌ها

2-چنگک جمع‌آوری برگ

ریک‌ها یا چنگلک‌های سنگین برای خراش دادن روی سطح خاک و هوادهی و نرم کردن بستر بذر استفاده می‌شوند. اما برای جمع‌آوری برگ‌ها از سطح چمن به نوع چنگک سبک مانند آنچه در تصویر 2 نشان داده شده است نیاز داریم. استفاده از این چنگک‌ها اگر چه بدون آسیب زدن به برگ‌ها و از نظر قیمت خرید بسیار مقرون به صرفه است. اما زمان زیادی را باید برای جمع‌ کردن برگ‌ها در هوای نسبتا سرد پاییزی گذران کنید که شاید از طاقت خیلی‌ افراد خارج باشد. اما اگر باغچه کوچکی دارید، اصلا شک نکیند بهترین انتخاب همین چنگک سبک است.

leaf friendly fan rake+چنگک سبک برای جمع کردن برگ 

 تصویر 2: چنگک سبک برای جمع‌آوری برگ در باغچه شخصی

3-قاشقک یا پنجه جمع‌آوری برگ

اگر با پشته بزرگ یا حجم انبوهی از برگ مواجه هستید که باید جابجایشان کنید این قاشقک‌ها یا پنجه‌ها بهترین ابزار جمع‌آوری و حمل برگ هستند. این ابزار را از محل دسته می‌گیرید و مانند خاک‌اندز های قدیمی برگ‌ها را داخل کفی آن گرفته و به محل مورد نظرتان حمل می‌کنید. استفاده از این ابزار قطعا از مشت کردن مقداری برگ یهتر است. تصویر 4 را ببینید.

 scoops or claws for leaf + پنجه جمع آوری برگ

تصویر 3: قاشقک یا پنجه جمع‌آوری برگ

 روش نادرست جمع آوری برگ

تصویر 4: مشت کردن برگ‌ها برای انتقال به محلی دیگر

collecting leaf by hand 

تصویر 5: جمع کردن برگ‌ها با ابزار دستی جمع‌آوری برگ

4- چنگه باغبانی

برگ‌ها عموما مشکلاتی را برای خاک اطراف درختان یا بستر باغچه ایجاد می‌کنند. هر چه سریعتر از چنگه دستی باغبانی برای خارج کردن گیاهان مورد علاقه تون از باغچه استفاده کنید قبل از اینکه لایه‌ای از برگ سبب از بین رفتن آنها بشوند بهتر است. این ابزار مستقیما در جمع‌آوری برگ نقش ندارد. اما باید در مجموعه ابزارهای نگهداری از باغچه تون یکی دو تا ازش داشته باشید.

garden claw + چنگه باغبانی 

تصویر 6: خارج کردن برخی گیاهان از باغچه برای حفظ آنها در برابر برگ‌ها

5- جارو کردن برگ‌ها یا استفاده از دستگاه مکنده

اگر به عنوان پیمانکار قرار است در سطح وسیعی برگ‌ها را جمع کنید، بهترین و صحیح ترین انتخاب دستگاه مکنده است که برگ‌ها را مثل یک جارو مکش می‌کند و داخل مخزن یا کیسه دستگاه می‌ریزد. همچنین این دستگاه ابزار کارآمدی برای پاک کردن کانال‌ها و گوشه هایی است که برگ‌ها به صورت توده جمع شده باشند.

leaf vacuun+ دستگاه مکنده برگ 

تصویر 7: مکش برگ‌ها با دستگاه مکنده برگ

6- رِیک دوبل یا ریک دو طرفه

این ابزار می‌تواند برگ‌ها را بین دو طرف چنگال خودش نگه دارد و مثل قاشقک‌های جمع‌آوری برگ به جابجا کردن و جمع‌کردن سریع برگ‌ها در حجم کم کمک کند. امتیاز این ابزار این هست که مجبور نیستید برای برداشتن برگ‌ها خم شوید و کمتر به ستون فقرات و کمرتون فشار وارد می‌شود.

advanced pick up rake+ ریک دو طرفه برداشتن برگ 

تصویر 8: ریک دوبل یا دو طرفه برای جمع کردن برگ

7- مالچ کن برگ یا خرد کن برگ

اگر باغچه بزرگی دارید و دوستار محیط زیست هم هستید. حتما باید یک دستگاه خرد کن برگ و سرشاخه هم داشته باشید. با خرد کردن برگ‌ها می‌توانید آنها برای بازگشت به چرخه طبیعی خاک سریع‌تر آماده کنید. حتما مقاله "جمع‌آوری برگ‌های پاییزی" و  "زباله‌های سبز خود را به طلای طبیعت تبدیل کنید. " را در سایت سبزکوش نگین مطالعه کنید.

 leaf mulcher +leaf shredder + خرد کن برگ

تصویر 9: یک نمونه دستگاه مالچر برگ

8- دستگاه چوب خرد کن و تمیز کننده چمن

برای طبیعت خیلی بهتر و به صرفه‌است که برگ‌ها را همراه سرشاخه‌های هرس شده درختان خرد کنیم و به صورت مالچ برای بهبود کیفیت خاک استفاده کنیم. اینکار سبب می‌شود بافت خاک سبک شود و مقدار هوموس خاک بیشتر شود. 

lawn cleaner+ تمیز کننده چمن 

تصویر 10: دستگاه چوب خرد کن و تمیزکننده چمن

9- الحاقی برگ جمع‌کن چمن زن تراکتوری

جارو کن یا جمع‌کن الحاقی چمن زن تراکتوری برای جمع کردن برگ‌ها در مسیری که دستگاه چمن زن تراکتوری در حرکت است کارایی خیلی بالایی دارد. مناسب‌ترین ابزار برای سطح وسیعی از فضای سبز چمن کاری شده است که به راحتی نمی‌توانید تمام برگ‌ها را به صورت دستی از آن سطح جمع‌آوری کنید. سرعت کار خیلی بالایی را هم تجربه خواهید کرد. همینطور فقط یک نفر اپراتور چمن زن تراکتوری برای اجرای همه ی این عملیات در سطح وسیع کافی است بدون این که مجبور به انجام کار در شرایط سخت هم باشد.

sweeper for big leaf clean up+ جاروی جمع کردن برگ 

تصویر 11: الحاقی برگ جمع کن چمن زن تراکتوری

10- برگ جمع کن پشت بام

جمع‌کردن برگ روی سقف های شیروانی کار آسانی نیست و باید مجهز به ابزاری مناسب باشید. دسته این ابزار در انتهایی که جارو روی آن نصب شده اندکی خمیده است که بتوانید برگ ها را از روی سقف جارو بزنید.

leaf roof brush + جاروی پشت بام 

تصویر 12: جارو کردن برگ‌های روی پشت بام

11- کیسه برگ جمع‌کن

این کیسه‌ها چند بار مصرف هستند و به دفعات می‌توانید برگ‌هایی را که با ابزارهای دستی در یک محل جمع کردید داخل این کیسه‌ها ریخته و به آسانی جابجا کنید. خرید کیسه جمع آوری برگ بسیار مقرون به صرفه است و همینطور زحمت شما را کم میکند.

 Leaf trap+ کیسه جمع کردن برگ

تصویر 13: استفاده از کیسه برگ جمع کن

12-دستکش مقاوم و بادوام باغبانی

حتما از دستکش مناسب در هنگام انجام کارهای جابجایی برگ ها و جمع‌آوری برگ‌ها استفاده کنید.

durable, waterproof garden gloves + دستکش کار با دوام  

تصویر 14: الزام پوشیدن دستکش بادوام باغبانی برای جمع کردن برگ‌ها

13- کیسه برگ دوستدار محیط زیست

حتما از کیسه های مخصوص جمع آوری برگ چند بار مصرف برای حجم کم برگ استفاده کنید. به راحتی می‌توانید این کیسه ها را پر و خالی و حمل کنید. همچنین، به پخش زباله های پلاستیکی دامن نخواهید زد.

eco-friendly leaf bag  

تصویر 15: کیسه جمع آوری برگ چند بار مصرف

14- مخزن یا سطل جمع‌آوری برگ

مخزن جمع کردن برگ ابزاری مقرون به صرفه است که با آن خیلی سریع می‌توانید کیسه جمع‌آوری برگ را پر کنید. این وسیله جمع کردن برگ مناسب باغچه های کوچک است و بهره وری کار را در این شرایط بهبود می‌بخشد اما برای پروژه های بزرگ مناسب نیست. مزیت دیگر این سطل ها چند بار مصرف بودن آن است.

reusable leaf chute + سطل برگ 

تصویر 16: سطل یا مخزن جمع کردن برگ

 

منابع:

1. 15 SUPER USEFUL TOOLS FOR DEALING WITH LEAVES

2. HOW TO COLLECT AUTUMN LEAVES