بهترین باتری اره و قیچی شارژی باغبانی

(اثر حافظه و 9 روش گرفتن حداکثر کارایی باتری)

 


فهرست محتویات
1.معیارهای عملکرد و انتخاب بهترین باتری قابل شارژ
2.سیکل یا چرخه حیات شارژ و دشارژ فاکتور موثر در عمر کاری باتری شارژی
3.کیفیت باطری های لیتیومی یون SKN
4.باتری لیتیوم یونی
5.اثر حافظه باطری چه بود و چه کرد؟
6.کشف اثر حافظه باتری در دهه 1960
7.کدام باطری ها به اثر حافظه حساس اند؟
8. نه (9) روش برای دریافت بیشترین کارایی از باطری در ابزارهای شارژی

 


مقدمه

این روزها استفاده از انواع ابزار شارژی از جمله اره شارژی، قیچی شارژی، سمپاش شارژی، چمن زن شارژی و... در کشاورزی، باغبانی و فضای سبز بسیار رایج شده است. برای این که بهترین و کاراترین انتخاب ابزار کار شارژی را داشته باشید لازم است درباره تمام پارامترها یا فاکتورهای کیفیت آن محصول تحقیق کنید و بعد از آن اقدام به خرید نمایید.

باتری اصلی‌ترین و مهمترین قسمت هر دستگاه شارژی یا ابزار شارژی است. بسته به شرایط کاری هر ابزار یا دستگاه شارژی ممکن است هر یک از معیارهای ایجاد کننده برتری، یک باتری از دیگری را متمایز کند. برای مثال اره شارژی باید در شرایط پرتنش و لرزش کار کند، بنابراین باتری اره شارژی باید در در مقابل لرزش‌های زیاد مقاومت و دوام بالایی داشته باشد. اما این معیار برای علفزن شارژی و قیچی شارژی اهمیت زیادی ندارد.

معیارهای عملکرد و انتخاب بهترین باتری قابل شارژ

مهمترین و موثرترین فاکتورهایی که در کارایی یک باطری شارژی موثر است عبارتند از:

1-ظرفیت: ظرفیت باتری با واحد آمپر ساعت یا میلی آمپر ساعت اندازه گیری می‌شود. به تصویر 1 نگاه کنید.

 rechargable battery specification + مشخصات باتری قابل شارژ

تصویر 1: یک نمونه جدول مشخصات باتری شارژی

به عنوان یک نمونه، همانطور که در ردیف اول جدول مشاهده می‌کنید، یک عدد به تنهایی نمی‌تواند ظرفیت باتری را تعیین کند و باید محدوده‌ای بین حداقل و اسمی را در نظر گرفت که ظرفیت معمول نامیده می‌شود.

در این باتری حداکثر ولتاژ از 4.2 ولت شروع می‌شود اما در ولتاژ 3 ولت دشارژ تمام می‌شود. ولتاژی که بیشتری دشارژ درآن انجام می‌شود ولتاژ نامی است. طبق اطلاعات ردیف اول جدول  ظرفیت در ولتاژ 2.75 ولت اعلام شده بنابراین ممکن است ظرفیت واقعی کمتر از مقادیر حداکثری باشد که در مشخصات اعلام می‌شود.

2-ظرفیت شارژ و دشارژ: وظیفه باتری‌ ذخیره و آزاد کردن انرژی است. اینکه چه مقدار انرژی ذخیره کند و بتواند چه مقدار از انرژی که در خود نگه داشته تخلیه کند در عملکرد باتری و عمر باتری اهمیت به سزایی دارد.

 3-عمر باتری: این فاکتور در دو بخش مجزا بررسی می‌شود. یکی سیکل شارژ یا همان تعداد دفعات شارژ و دشارژ شدن باتری است و دیگری عمر انبارداری باتری. در جدول تصویر 1 – آیتم 5.14 دمای مناسب انبارداری یک نمونه باتری شارژی ذکر شده است.

4-دمای محیط کاری و نگهداری باتری: دما یا درجه حرارت یکی از مهمترین عوامل موثر در طول عمر و مقدار شارژدهی باتری‌های شارژی است. دمای محیط خارج از محدوده توصیه شده توسط سازنده باتری (چه گرم‌تر و چه سردتر) در سیکل شارژ و حافظه باتری یا عمق تخلیه شارژ باتری (depth of discharge)، عملکرد و ایمنی باتری اثرات سوء دارد. دمای بالا با گذشت زمان سیکل شارژ و ظرفیت شارژ و دشارژ را کاهش می‌دهد. کاهش عمر باتری در دمای 45 درجه سانتیگراد بیش از 50 درصد از به کار گرفتن باتری در دمای 25 درجه سانتیگراد خواهد بود. سرمای شدید با کاهش فعل و انفعالات شیمیایی در باتری سبب کاهش ظرفیت باتری می‌شود و مجبورید برای شارژ باتری خود تلاش بیشتری کنید. در تصویر 1 – آیتم 5.13 دمای کاری مناسب برای یک نمونه باتری شارژی را ذکر نموده است.

سیکل یا چرخه حیات شارژ و دشارژ فاکتور موثر در عمر کاری باتری شارژی

برای درک بهتر موضوع به تصویر 2 توجه کنید که عملکرد الکتریکی یک نمونه باتری شارژی را ارائه کرده است.

electronic performance of rechargeable battery + عملکرد یک باتری شارژی 

تصویر 2: یک نمونه جدول مشخصات عملکرد الکتریکی باتری شارژی

در ردیف اول ذکر شده که ولتاژ متوسط برای دشارژ 3.7 ولت است. با شرایط ذکر شده یعنی آمپر 1.3 آمپر و ولتاژ 3 ولت، در کمتر از 114 دقیقه دشارژ اتفاق می‌افتد. بعد از 28 روز نگهداری باتری در دمای حدود 25 درجه سانتیگراد و شارژ و دشارژ کردن در آمپر و ولتاژ 0.52 آمپر و 3 ولت، ظرفیت باقیمانده به 80% تنزل می‌یابد. ظرفیت بیش از 2080 میلی آمپر است. بعد از 299 مرتبه شارژ و دشارژ در حالت 100 درصدی حافظه باتری یا عمق تخلیه شارژ باتری (depth of discharge) نیز ظرفیت باقیمانده به 80% میرسد. اگر باتری را سه ماه پس از تولید در شرایط ذکر شده در ردیف آخر جدول به مدت 12 ماه در انبار نگهداری کنیم ظرفیت باتری حفظ می‌شود و زمان دشارژ بیش از 4 ساعت خواهد بود.

حالا که با پارامترهای موثر در عملکرد باتری شارژی آشنا شدید به بررسی دلایل و راهکارها هم خواهیم پرداخت. البته پیش از آن بهتر است اول درباره کیفیت بالای باتری لیتیوم یونی در دستگاه‌های شارژی باغبانی شرکت سبزکوش نگین صحبت کنیم.

کیفیت باطری های لیتیومی یون SKN

شرکت سبزکوش نگین همواره بالاترین کیفیت را برای مشتریان خود تامین نموده است. دستگاه‌های اره شارژی SKN و قیچی شارژی SKN نیز مجهز به باطری های لیتیومی پیشرفته هستند. در باتری‌های لیتیومی به لطف مواد و تکنولوژی پیشگام و به روز، بعد از تخلیه شارژ جزئی مداوم هیچ افت ولتاژ محسوسی به وجود نمی‌آید. باتری های لیتیومی می‌توانند، در هر زمانی شارژ شوند. اینکه شما همیشه باتری را قبل از استفاده شارژ کنید، مهم نیست. چرا که یک شارژ کوتاه حین انجام کارها خطری ندارد. البته این به معنای عمر بی نهایت باتری نیست. در واقع باتری‌های نسل جدید عمر کاری دارند که بعد از دفعات شارژ مشخصی به پایان می‌رسد.

باتری لیتیوم یونی

این نوع باتری از خانواده باتری‌های قابل شارژ با تراکم انرژی بالا است که از فلز لیتیوم یا ترکیبی از آن به عنوان قطب مثبت (آند) استفاده می‌کند. عنصر لیتیوم بیشترین تمایل را به از دست دادن الکترون دارد. عمر طولانی و ظرفیت شارژ بالا این باتری را گزینه مناسبی برای استفاده در دستگاه‌ها و ابزارهای شارژی نموده است.

اثر حافظه باطری چه بود و چه کرد؟

در بخش اول این مقاله درباره اثر حافظه یا همان عمق تخلیه شارژ باتری مطالبی را خواندید. این اثر باعث می شود باطری ها ظرفیت ذخیره انرژی خود را با شارژ کردن های متداول از دست بدهند. زمانی که قدرت باتری کم می شود، زمان عملیاتی یا زمان استفاده ابزارآلات شارژی هم کاهش می یابد که باعث افزایش نیاز باتری به شارژ مداوم می‌شود. و اینجاست که کاربر دستگاه شارژی افت عملکرد را حس می‌کند. چون مثل روز اول دستگاه شارژ کافی برای اجرای عملیات‌هایی نظیر چوب بری، هرس سرشاخه درختان یا برین چمن و علف هرز را ندارد. 

rechargeable battery +باتری شارژی 

 

کشف اثر حافظه باتری در دهه 1960

اثر حافظه باطری در دهه 1960 توسط مهندسانی کشف شد که متوجه شدند باتری های استفاده شده در یک ماهواره ظرفیت خود را به مرور از دست داده اند. آنها متوجه شدند که تحت شرایط مشخصی باتری به طور مداوم، به صورت جزئی و تا 25 درصد تخلیه شده و بعد از آن کاملا شارژ شده است. بنابراین، باتری ها  هم فقط میزان انرژی ای را ذخیره کرده بودند که با آخرین شارژ کردن به آنها اضافه شده بود و میزان انرژی ای که از قبل در باتری موجود بود دیگر قابل استفاده نبود.

برای درک بهتر موضوع یک چمدان را تصور کنید. به جای برداشتن آخرین شیء یک کف کاذب دائمی رویش قرار می دهیم. فضای جدید کنونی تمام ظرفیتی است که چمدان شما دارد. حال فضای کمتری برای پر کردن وجود دارد و به آنچه که قبلاً در چمدان قرار داشت دسترسی ندارید.

در باتری ها اثر حافظه خود را به صورت افت ولتاژ نشان می دهد و در نهایت زمانی که ولتاژ از حداقل نیاز ابزار برقی پایین تر بیاید، باعث می شود باتری غیر قابل استفاده شود. البته اثر حافظه باتری تنها عامل افت ولتاژ نیست. شارژ بیش از حد، تخلیه شارژ عمیق، گرم شدن بیش از حد نیز می تواند باعث کم شدن میزان ولتاژ شارژ شده و تاثیر منفی بر کارایی باتری داشته باشد.

توصیه مهم: در زمان خرید یک دستگاه شارژی لازم است توجه کنید که سازنده تدابیر بازدارنده در مقابل تمام خطرات پیش روی باتری را اندیشیده باشد. حتما از شرکت‌های معتبر خرید کنید.

بیشتر شارژرهای امروزی زمانی که باطری کامل شارژ شود به طور خودکار خاموش می شوند تا از شارژ شدن بیش از حد جلوگیری شود. همچنین در برخی مدل‌ها یک فن خنک کن تعبیه شده که باتری ها را هم زمان که شارژ می شوند، خنک می کنند. تمام باتری ها، شارژ باقیمانده دارند، حتی زمانی که نشانگر سطح شارژ این را نشان نمی دهد.

اما اگر لازم است باتری ها را برای مدت های طولانی بدون استفاده در انبار نگهداری کنید پیشنهاد می کنیم آنها را در شرایط 40 الی 60 درصد شارژ شده ذخیره کنید. اگر دمای داخلی باتری به میزان مشخصی برسد باتری تا زمان خنک شدن به صورت خودکار غیر فعال می شود.

کدام باطری ها به اثر حافظه حساس اند؟

اثر حافظه باطری به صورت کلی در باتری های نیکل ـ کادمیومی شناخته شد که در گذشته به طور گسترده در ابزارآلات باتری دار استفاده می شد. در این باتری ها این اثر به دلیل آرایش و ساختمان کریستال ها بر روی کادمیوم ـ کاتد اتفاق می افتاد. زیرا اگر باتری کاملاً تخلیه نشده باشد، کریستال قسمت تخریب شده باتری شکل می گیرد. ولتاژ افت کرده و کم می شود. همزمان که کریستال ها بزرگتر می شوند، به دلیل وجود آنها رسانایی مواد کاهش پیدا می کند. خوشبختانه این روزها این باتری ها نادرند. در باتری های نسل جدید اثر حافظه خیلی کم و قابل صرفه نظر است. به هر حال باید نکات نگهداری باتری را رعایت کنید تا باتری شما هر چه بیشتر عمر کند.

 battery maintenance  and storage+نگهداری باتری

9 روش برای دریافت بیشترین کارایی از باطری در ابزارهای شارژی

در این بخش دستورالعمل های حرفه ای برای نگهداری باتری شارژی ارائه شده تا باتری بتواند عملکردی که از انتظار دارید را داشته باشد.

1. دستگاه شارژی تمیز برق کمتری مصرف خواهد کرد.

ابزارهایی که تمیز نگه داشته می شوند با اصطکاک کمتری کار می کنند که به معنی این است که انرژی کمتری برای استفاده از ابزار استفاده می شود و باتری شما تا مدت بیشتر کار خواهد کرد. مطمئن شوید تمام قسمت های ابزار شما برای مثال زنجیر اره یا دهانه برنده قیچی، گرد و خاک ندارد و به خوبی روغن کاری شده اند.

2.     از باتری های مرطوب یا خیس استفاده نکنید.

استفاده از باطری مرطوب در ابزار شارژی ایده بدی است. اگر دستگاه خیس و کثیف شود، دستگاه را خاموش کرده و باتری را خارج کنید. باتری را با دستمال پاک کنید و بعد باتری را زیر یک کاور قرار داده و اجازه دهید خشک شود. اگر سوکت باتری یا شارژر کثیف است، آن را با یک قلمو نرم به آرامی تمیز کنید. همچنین مطمئن شوید که نقاط اتصال باتری با هیچ وسیله فلزی برخورد نداشته باشد چرا که باعث آسیب دیدگی آن قسمت می شود.

3.    باتری را به درستی شارژ کنید

دمای دلخواه برای یک باتری در حال شارژ، بین صفر تا چهل درجه سانتی گراد می باشد. اگر دمای محیط در زمان شارژ از این گرم تر یا خنک تر باشد، شاید شارژ نشوند. برای کنترل گرما در حین شارژ، شارژر ممکن است مجهز به فن خنک کننده باشد.

4.     ال ای دی (LED) بر روی باتری خود را بشناسید.

اکثر مردم می دانند که ال ای دی های بر روی باتری برای نشان دادن اینکه چه مقدار شارژ در باتری شما وجود دارد استفاده شوند. اما می دانید علاوه بر این می توانند نشان دهنده ی عیب باشند؟ اگر ال ای دی ها به جای سبز، قرمز رنگ اند، یکی از موارد زیر می تواند عامل مشکل ساز باشد:

یک ال ای دی (LED) قرمز

به این معناست که باطری یا به شدت گرم یا به شدت سرد است. اگر باتری سرد است باتری را به آرامی گرم کنید. ولی باتری را بر روی بخاری و رادیاتور قرار ندهید زیرا باتری به سرعت و به شدت گرم می شود. اگر باتری خیلی گرم است، باید بگذارید خنک شود.

سه ال ای دی (LED) قرمز مداوم روشن می شوند.

به این معناست که خود دستگاه به شدت گرم شده است. فقط قبل از استفاده دوباره، مجدداً به دستگاه اجازه دهید خنک شود.

یک ال ای دی (LED) قرمز درخشنده

به این معنی است که مشکل و عیبی در ابزار وجود دارد که باید با مراجعه به نمایندگی نسبت به تعمیر یا رفع مشکل اقدام کنید.

چهار ال ای دی (LED) قرمز درخشنده

به این معناست که مشکلی در باتری وجود دارد که باید با مراجعه به نمایندگی نسبت به تعمیر یا رفع مشکل اقدام کنید.

5.     ال ای دی (LED) بر روی شارژر خود را بشناسید.

شارژ کردن به صورت خودکار زمانی که باتری را در داخل شارژر قرار می دهید شروع می شود. شارژرها یک صفحه نمایش ال ای دی دارند و دوباره این صفحه نمایش می تواند برای نشان دادن عیب در باتری باشد.

  • اگر ال ای دی بر روی شارژر سبز  بوده و بعد به قرمز تغییر رنگ پیدا کند، شارژر شما در حال انجام یک خود بازبینی است.
  • بعد از متصل شدن اگر ال ای دی بر روی شارژر سبز است، پس باتری شما در حال شارژ شدن به طور معمول است.
  • اگر ال ای دی به رنگ قرمز بدرخشد، مشکلی در شارژر شما وجود دارد که با مراجعه به نمایندگی برای رفع آن اقدام کنید.

6.     شارژ کردن های کم و مداوم

قطعا شارژ کردن باتری به طور مداوم اما برای زمان های کوتاه تا پر شدن باطری مشکلی ندارد و هیچ تاثیری بر کارایی باتری نخواهد داشت. علاوه بر این باتری می تواند از شارژر در هر زمان و بدون هیچ مشکلی جدا شود. پس شما می توانید همزمان که برای یک فنجان چای منتظرید به راحتی باتری خود را شارژ کنید.

7.     باتری های لیتیومی و تخلیه شارژ عمیق

تخلیه شارژ عمیق به باطری آسیب می زند و ظرفیت باتری را در بلند مدت کم می کند. بنابراین چرخه شارژ کردن کمتری خواهید داشت. مراقب این موضوع باشید.

8.     ذخیره کردن باتری ها

در دوره انبارداری نباید باتری روی دستگاه بماند. باتری را از دستگاه جدا کنید و در یک مکان تمیز و خشک، جداگانه و دور از دسترس نور مستقیم خورشید و به صورت ایده آل در یک بسته بندی برای مثال یک جعبه مقوایی نگهداری کنید تا از آن مراقبت شود. باتری می تواند در دمای بین 10 تا 50 درجه سانتیگراد نگهداری شود. اگر می خواهید از باتری ها بعد از مدتی دوباره استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم آن را در وضعیت شارژ 40 الی 60 درصد بگذارید. لطفاً مطمئن شوید که دور از دسترس کودکان قرار دارند.

battery storage +انبارداری باتری

9.     انتخاب باتری متناسب با ابزار برقی

باتری خاصی که برای ابزار های شارژی پیشنهاد شده شاید دارای بیشترین ظرفیت نباشد و این به خاطر این است که وزن و توازن را نیز در نظر گرفته‌اند. برای مثال هنگام استفاده از یک چکش سنگین، یک باتری سبک تر استفاده از ابزار را راحت خواهد کرد. به این فکر کنید که چگونه می خواهید از دستگاه شارژی، باتری و شارژر استفاده کنید.

آیا برای شارژ باطری زمان(کافی) خواهید داشت تا برای کاری که می خواهید انجام دهید مدت زمان مناسبی داشته باشید؟ بهتر است از یک باتری با ظرفیت بیشتر استفاده کنید و یا یک باتری که سریع شارژ می شود انتخاب کنید؟ یا شاید تهیه یک باتری پشتیبان راه حل مناسبی باشد؟

 garden cordless tools + ابزار شارزی باغبانی

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند که بیشترین کارایی را از ابزار شارژی باغبانی خود بگیرید.