راهنمای خرید قیچی شارژی باغبانی

(بررسی 11 معیار فنی و نکات کاربردی انتخاب قیچی هرس شارژی)


فهرست محتویات
1.وظیفه قیچی شارژی چیست؟
2.اجزای اصلی قیچی شارژی
3.مزایای قیچی شارژی
4.مهمترین نکات انتخاب و خرید قیچی های هرس شارژی
5.آیا لزوما قیچی شارژی بهتر از قیچی دستی کار می‌کند؟
6.اولین اقدام شما بعد از خرید دستگاه قیچی شارژی باغی تان چیست؟
7. ویدئوی کارکرد قیچی Golf Garden

 


مقدمه

برای حذف شاخه‌های اضافی، بدون محصول، شاخه‌های بیمار، هرس فرم و هرس باردهی لازم است هر سال در دوره خواب درخت عملیات هرس انجام دهید. مهم ترین و اصلی ترین ابزار باغبانی یا دستگاه باغبانی برای انجام این عملیات ها قیچی هرس دستی و اره هرس است. تا پیش از این از انواع قیچی‌ باغبانی مکانیکی یا همان قیچی باغبانی دستی به طور گسترده استفاده می‌شد اما به لطف تکنولوژی پیشرفته باتری های لیتیوم یونی شاهد توسعه روزافزون استفاده از ابزار شارژی از جمله قیچی شارژی برای انجام عملیات های کشاورزی سخت و طاقت فرسا هستیم. قیچی شارژی سهم به سزایی در بهبود چشم گیر راحتی و ارگونومی عملیات هرس برای باغداران و هرس کاران داشته‌است.

 battery powered pruning shear + قیچی شارزی باغبانی

تصویر 1: قیچی شارژی هرس باغبانی

 

وظیفه قیچی شارژی چیست؟

قیچی شارژی وظیفه دارد تا با غلبه بر مشکلات و سختی کار هرس بهترین و تمیزترین برش شاخه و سر شاخه را برای هرسکار بزند. هر ساله برش زدن یا بریدن سرشاخه ها و نرک ها در فصل زمستان و سرمای سخت در باغات بسیار طاقت فرساست. در این عملیات، باید به دفعات زیاد حرکت قیچی زدن تکرار شود که به عضلات دست فشار و آسیب وارد می‌کند. محدودیت زمانی اجرای عملیات هرس درختان نیز دلیل دیگر سختی کار هرس است و به علاوه هزینه عملیات با افزایش نیاز به نیروی هرسکار ماهر زیاد می‌شود. اما در کار با قیچی شارژی تنها کافی است ماشه تعبیه شده را با انگشت اشاره فشار دهید و در نتیجه با حرکت فک متحرک برش شاخه‌ ها در کمترین زمان انجام می‌شود. راندمان کار هرس با قیچی شارژی 8 تا 10 برابر در مقایسه با قیچی دستی بیشتر است. همچنین کیفیت هرس نیز به وضوح بالاتر از برش دستی شاخه‌ها، سرشاخه‌ها و نرک ها بدون به جا گذاشتن ناخن روی تنه خواهد بود که در سلامت درختان باغ بسیار موثر است.

اجزای اصلی قیچی شارژی

در تصویر 2 اجزای اصلی قیچی شارژی شامل قیچی، باتری لیتیومی، شارژر و ابزار همراه را مشاهده می‌کنید. ممکن است یک یا دو باتری یدکی نیز در جعبه قیچی شارژی که خرید می‌کنید نیز وجود داشته باشد. معمولا همه این اجزا داخل یک جعبه عرضه می‌شود.

main parts of cordless pruning shears + اجزای قیچی شارژی 

تصویر 2: اجزای اصلی قیچی شارژی باغی

مزایای قیچی شارژی

افزایش دقت برش:

با استفاده از قیچی شارژی برش‌های تمیز و یکنواختی روی شاخه‌ها و سرشاخه‌ها می‌زنید و ناخنک روی تنه نمی ماند. در نتیجه نیازی نیست نگران آسیب به درختان باشید.

افزایش راندمان کاری:

سبب افزایش سرعت و دقت در عملیات هرس و در نتیجه کاهش هزینه‌های نیروی کار برای باغدار می شود. و برای تمامی درختان حتی درختانی با چوب بسیار متراکم نیز قابل استفاده است.

حداقل خستگی و فرسایش بدنی:

با سریع تر و آسان شدن عملیات برش و عملیات هرس، استفاده از قیچی شارژی منجر به کاهش خستگی کار برای هرسکار می گردد. استفاده از قیچی شارژی هرگز منجر به عوارضی چون بی حسی انگشتان، درد و ناراحتی در دست نمی شود.

سازگار با محیط زیست:

 قیچی شارژی بی نیاز از وجود موتور و شیلنگ باد است و در نتیجه استفاده آن مشکلات ناشی از استفاده از موتور و شیلنگ پنوماتیک از جمله دود، خرابی موتور، سوخت، گیرکردن به درخت، سوراخ شدن شیلنگ و... را ندارد.

عمر کاری:

باتری لیتیومی عمر بالایی دارد. خرید این دستگاه به منزله سرمایه گذاری برای سلامتی اپراتور و صرفه جویی در هزینه است.

مهمترین نکات انتخاب و خرید قیچی های هرس شارژی

قطر برش:

قطر برش قیچی های بازار از 18 میلیمتر تا نهایتا 5 سانتی متر است. هر چقدر قطر برش بیشتر باشد لازم است باتری بزرگتری همراه دستگاه عرضه شود، از آنجایی هم که سهم قیمتی باتری زیاد است،  قیمت قیچی افزایش می یابد. در جدول زیر دسته بندی انواع قیچی شارژی بر اساس سه معیار قطر برش، میزان توان مورد نیاز که توسط باتری تامین می‌شود و نوع کار از نظر غیر حرفه ای تا صنعتی بودن ارائه شده است.

 classes of cordless pruning shear+ انواع قیچی شارژی

تصویر 3: طبقه بندی انواع قیچی شارژی هرس

 باتری:

باتری های قیچی های شارژی همه از نوع لیتومی هستند. تفاوت این باتری ها در ولتاژ و سایز آنها است. ولتاژ از 16 ولت تا 48 ولت متغیر است که تاثیر مستقیم بر قیمت باتری دارد.  

بالاترین سهم قیمتی قیچی های هرس مربوط به باتری آنهاست. سال ساخت باتری ها در برندهای اروپایی بر قیمت قیچی بسیار تاثیرگذارتر است و در صورتی که سال ساخت باتری ها مربوط به یکسال قبل باشد تاثیر 30 تا 40 درصدی بر قیمت دارد.

مدت زمان شارژ و دشارژ باتری ها و توان دستگاه اهمیت خیلی زیادی در کارایی دستگاه دارد. باتری که از نوع شارژ سریع باشد ممکن است ظرف 2 ساعت پر شود اگر نه تا 12 ساعت ممکن است شارژ آن زمان ببرد. در مورد دشارژ هم مسئله مهم در زمان کاربری و تعداد برشی است که بتوان با قیچی انجام داد.

در بعضی از مدل ها که برای برش شاخه با قطر 40 تا 50 میل هستند از باتری های پشتی استفاده می‌شود که به دلیل وزن و قدرت بالا، باتری جدا از قیچی طراحی و تولید شده و روی جلیقه مخصوص جا می گیرد. وقتی هرسکار برای کار میروند جلیقه باتری را می‌پوشد.

 professional backpack battery powered pruning shear+ قیچی شارژی حرفه ای

تصویر 4 : قیچی شارژی حرفه‌ای با باتری پشتی

وزن قیچی:

بسته به نوع کاربری و استفاده میتوان از قیچی های سبک تر با قطر برش کمتر استفاده کرد مانند هرس درخت انگور و هلو که قیچی برای قطع شاخه‌های یکساله با قطر کمتر از 20 میل مورد نیاز است. هرس این درختان به دلیل زیاد بودن تعداد شاخه ها زمان بر است و سرعت و راحتی کار اهمیت دارد. قیچی های سنگین تر با دهانه برش بزرگتر تا 4 میل قدرت بالاتری باید فراهم کنند و قیمت های بالاتری هم دارند.

نوع دسته:

قابلیت نصب دسته بلند در قیچی های شارژی، افزایش طول دسترسی 1 تا 4 متری را فراهم میکند که دستگاه شارژی را مناسب هرس سرشاخه ها و درختان بلند می کند.

قیچی دسته بلند شارزی 

تصویر 5: قیچی شارژی باغی دسته بلند

ویژگی های اضافه:

در سری های جدید قیچی شارژی نمایشگر تعداد برش و شارژ باتری نیز اضافه شده است. برای مثال در مدل ایتالیایی برند "کامپک نولا" که با وصل شدن دستگاه به لپ تاپ سابقه کار، کندی تیغه و عیب و خطاهای کاری را میتوان مشاهده کرد و مانند دیاگ زدن خودرو عمل می کند.

جنس و طراحی تیغه:

جنس تیغه قیچی ها فولاد یا استیل ضد زنگ SK5 می باشد که در مقابل سایش استحکام بالایی دارد. طراحی تیغه مشابه قیچی دستی باغبانی است. اما تعویض تیغه در ابزار قیچی شارژی آسان است و به راحتی می توانید با استفاده از پیچ گوشتی و آچار آلن همراه دستگاه اقدام به تعویض تیغه قیچی نمایید.

 pruning shear blade + تیغه قیچی باغبانی

تصویر 6: تعویض ساده تیغه قیچی شارژی باغی

فناوری Power Assist :

در بعضی از قیچی ها از فناوری Power Assist استفاده شده که در صورت نیاز به نیروی بیشتر به صورت خودکار نیرو را افزایش می دهد. به کمک این فناوری فشار کمتری به دست وارد شده و در نتیجه خستگی کمتری احساس خواهد شد. در واقع نوعی هوشمندی برای قیچی وجود دارد.

گشتاور:

گشتاور ایجادی توسط قیچی باید تا جای ممکن بالا باشد و در مقابل وزن کلی قیچی تا جای ممکن پایین باشد. همچنین سرعت برش قیچی باید بالا باشد تا برش ها در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. ایده خوبی است که پیش از خرید خوش دستی قیچی شارژی باغبانی را امتحان کنید.

گیربکس دو حالته:

 در این قیچی ها معمولا گیربکس دوحالته وجود دارد که در حالت اول فک تیغه ها تا حد ممکن باز می شود و در حالت دوم فک تیغه ها به اندازه نصف باز خواهد شد، که معمولا در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که شاخه ها قطر یکسانی داشته و زمان کار در این حالت کمتر خواهد شد چون کورسی که دو لب قیچی طی میکند نصف شده است.

قابلیت Wire Cut:

در بعضی تیغه ها قسمت کونیک مانندی وجود دارد که بتوان سیم هم برش داد.

حالت اتوماتیک یا دستی:

در مدل های اروپایی قابلیت اتوماتیک و دستی برای قیچی ها تعبیه شده در حالت اتوماتیک، به محض اینکه انگشت شاسی برش را فشار می دهد، تیغه های برش کاملا بسته می شوند ولی در حالت دستی، تیغه های برش با حرکات انگشتان مطابقت دارند، به این معنی که موتور بسیار دقیق واکنش نشان می دهد و قدرت خروجی بر اساس فشار تنظیم می شود که برای برش قطر بیشتر یا چوب سخت تر کارایی دارد. این قابلیت از خرابی قیچی توسط اپراتور برای اعمال زور در برش قطر بیشتر و سختی بالاتر جلوگیری میکند.

 

آیا لزوما قیچی شارژی بهتر از قیچی دستی کار می‌کند؟

نه لزوما، اما در شرایطی که باید برش‌های قوی، تمیز و یکنواخت به صورت مکرر بزنید قطعا استفاده قیچی شارژی باغبانی به شما توصیه می‌شود. کیفیت کار با قیچی دستی باغبانی به قدرت دست اپراتور و تعداد برش هایی که میتواند تا قبل از خسته شدن بزند بستگی دارد. اما قیچی شارژی عملیات هرس باغات را آسان و سریع می‌کند، بنابراین می توانید در انرژی و هزینه خود صرفه جویی کنید.

 

اولین اقدام شما بعد از خرید دستگاه قیچی شارژی باغی تان چیست؟

اولین و مهم ترین اقدامی که بعد از خرید باید انجام دهید مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ابزار شارژی باغی است. مطمئن شوید پس از مطالعه تمام مراحل راه اندازی را به درستی دنبال می‌کنید. به علاوه، قبل از شروع کار با قیچی شارژی از شارژ بودن کامل باطری دستگاه مطمئن شوید. وقتی باتری کاملا شارژ باشد می توانید درباره عملکرد قیچی هرس خود با ظرفیت کامل شارژ قضاوت کنید.

حتما نکات و روش های توصیه شده نگهداری باتری قابل شارژ قیچی را یاد بگیرید تا عمر کاری دستگاه تان حداکثر گردد.