(قسمت اول) 

امروزه تنوع گسترده ای از انواع نخ های کشاورزی وجود دارد که گاه مصرف کننده را به اشتباه می اندازد یا شرایط تصمیم گیری سختی را برای وی ایجاد می کند. آگاهی از ویژگیهای هر نخ می تواند به کاربران در انتخاب درست خود کمک کند.

ابتدایی ترین فاکتور در انتخاب نخ علف زن، قطر آن است.  

قطر نخ

به طور کلی می توان نخ ها را بر اساس قابلیت آنها در برش علوفه و... با قطر مختلف به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • علوفه نازک (بین 5/1 تا 2  میلی متر)
  • علوفه متوسط (بین 2 تا 75/2 میلی متر)
  • علوفه ضخیم (3 میلی متر و بیشتر)

برای علوفه نازک تا متوسط بهتر است از نخ هایی با قطر 5/1 تا 2 میلی متر استفاده کنید. این اندازه از نخ برای عملیات علف زنی در اطراف ساختمان ها و حذف آن ها از محل های تردد می تواند مناسب باشد.

برای حذف علوفه با قطر متوسط از نخی با قطر 2 تا 75/2 میلی متر استفاده کنید. برای باغچه های بزرگ تر که علوفه به نسبت ضخیم تری دارند، و همچنین فضاهای سبز با مساحت محدود مناسب است.

برای حذف علوفه ببسیار ضخیم و به نخی با قطر بیش از 3 میلی متر احتیاج دارید. برای زمینهایی که به عملیات متعدد علف زنی احتیاج دارد استفاده از این نخ می تواند مقرون به صرفه باشد.

پیش از خرید نخ، به دفترچه راهنمای دستگاه علف زن خود مراجعه نموده و از اندازه مناسب با مشخصات دستگاه مطمئن شوید.

نخ مربعی

نخ های مربعی همانطور که از نامشان مشخص است سطح مقطع 4 گوش دارند. این مدل نخ، برای برش علوفه متوسط مناسب است. نخ های مربعی در برابر برخورد با سنگ ها مقاوم هستند. بهترین کاربرد نخ های مربعی در موارد پیمانکاری و آرایش فضای سبز است.

نخ گرد ساده

نخ های گرد ساده برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. نخ های گرد با وجود قطر زیادی که دارند، اما به دلیل شکل غیر آیرودنامیک خود، سرعت کمتری در برخورد با هدف برش داشته و همچنین نیروی ضربه کمتری وارد می کند. این نخ ها، به دلیل آنکه لبه تیزی ندارند، در هنگام برخورد با علوفه فشار کمتری وارد کرده و برای برش علوفه نازکتر و با تراکم کمتر، مناسبتر می نماید.